Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5096 ggr
cecilis
0

Kanin i bil?

Inför mitt kaninköp kom jag att tänka på en sak, kan kaniner åka bil? (längre sträckor) isåfall, ungefär hur länge? Tacksam för svar!

Hälsningar Cecilia

AkaiTsuki
0

Javisst kan dem, sålänge de har vatten och hö. När jag åkte en 4-5h resa stoppade vi 2 gånger och samtidigt då släppte vi ut och rastade honom i sele.

Min kanin nu är alltid på färd med mig ^^, Fast buss och tåg då

//Joanna

AkaiTsuki
0

I transportbur menar jag nu ^^

//Joanna

[RC1393]
0

Se bara till att kaninen inte sitter dragigt och att den inte kan se ut genom fönstret. Kaniner kan få en chock eftersom deras hjärnor inte kan ta in synintryck som svichar förbi i hög hastighet.

Jag brukar ha dem i en transportbur med en tunn duk över, lite avskärmat och då brukar de även vara lugnare under transporten :)

cecilis
0

så det går alltså bra att ta med den i bilen i 5 timmar om man stannar och rastar den då och då? och då att ha en transportbur och hö och vatten och om den inte får se ut?Glad

[RC1393]
0

#4 Precis, ska nog gå jättebra :) Se bara till att inte ha så mycket vatten heller om du har skål, skvimper lätt över ;)

mandyosv
0

Mina har åkt som mest 8 timmar i sträck.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

LisaKanin
1

Min Albin brukar sitta i min famn i bilen och titta ut. Han blir rädd i transportburen i bilen men sitter och myser i knät och jag brukar passa på att borsta och gå igenom pälsen ordentligt. Blir resan längre än 1-2 timmar får man rasta på vägen så han får kissa och dricka.

NaDa...
0

När jag hämtade hem med min Carmen så åkte vi gå 3 timmar bil och sedan ungefär 2 timmar båt och så typ 45 minuter bil till. Då hon inte var seletränad så kunde jag inte rasta henne. Men det gick bra endå.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

cecilis
2

#5 så bra, då får jag ha en vattenflaska så att inte vattnet skvimper över!

cecilis
0

#7 det verkar vara olika från kanin till kanin. Får helt enkelt se vad min gillar bäst!

Elina.
0

Det är inte nödvändigt att rasta kaninen, 5 timmar e inte speciellt länge. Å andra sidan skadar det förstås inte om du har möjlighet till det :-)

natha-mjau
0

jag åker buss med min kanin, ca 1,5 h.
går så bra.

PrinzeZz
0

Jag upplever det som att resvana kaniner gärna sätter/lägger sig tillrätta så fort de kommer in i bilen och sedan ligger och slappar/slumrar hela vägen, oavsett om man åker i 10 min eller 8 timmar.

Jag rastar aldrig mina kaniner under resan

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

cecilis
0

#13 ja, så kanske det är? får se helt enkelt hur min beter sig!

tesushie
1

min kanin amai är tokig i att åka bil sätter du honom i transport buren och vänder dig om och stoppar in nr 2 i sin transport bur och vänder dig till backa ser man hur han har hoppat med buren framåt för han vill komma in fortare i bilen .

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Suskiv
3

#3 Det var intressant att kaniner kunde dö av att se ut genom fönstret. Har aldrig hört talas om det och jag tycker det ser ut som många packar bilarna i den grad att vissa kaniner ser ut. Mina gjorde det på senaste resan och det gick bra.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

AkaiTsuki
0

Min kanin blir snarare lugn av att kolla genom fönstret, han förstår liksom vad som händer att vi "åker" snabbt.

Tänk dig själv vara i ett svart mörkt rum och massa skumpande o åt höger kanske lite vänster och sen var det stopp! Yey nu är det över så börjar det om igen med skumpande och allt som du inte va beredd på

Alla kaniner är olika men tycker de behöver en överblick på vad som sker, om de hellre är utan den så låt dem vara det och ha en filt över men om de vill se och veta förstå så låt dem det tycker jag :)

//Joanna

[Loca Diaz]
0

Köpte en kanin i södra Skåne. Jag bor i södra Norrland :) så visst kan de åka bil. Hur ska de annars kunna transporteras ;) Är det långa sträckor så se till att det finns hö och kanske lite morot i transportburen (vatten skvalpas runt och de brukar inte vilja dricka i bil verkar det som - inte äta heöler för den delen om de inte är avslappnad. Morot ger lite vätska) :) Jag åker mkt mer med mina kaniner men bara korta sträckor så de är van och flera brukar tillslut slappna och ligga och vila :) jag rastar inte under resor. Det tycker inte jag behövs, onödigt att ta ut dom med sele längs vägen osv.

[RC1393]
0

#16 Risken finns ju alltid att de chockar, oresvana kaniner är håller sig ju dessutom lugnare om de inte kan se ut så mycket.

Neuzs
0

Min lejon/hermelin har vi i transportbur med Hö, pellets och vatten :) hon gillar dock inte att åka bil! Men det går bra :) Vår franska vädur älskar att vara med och sitter i mitt knä och myser :) han vill gärna vara med & se och blir mer eller mindre aldrig rädd :) så, det beror på kaninen klart :) åker vi långt med den franska väduren får man ju stanna och "rasta" då han inte har tillgång till några behov när han sitter i famnen :) Har de transportbur känns det bara som Onödigt stressmoment att ta ut dom på okänd olats för att sedan stänga in dom igen. Tycker jag :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.