Innekanin i utebur
Vi har haft vår kanin, 2,5 årig dvv i ca 7 månader. När vi tog över honom hade han bettfel som inte var åtgärdat. Tänderna hade växt och böjt sig in i munnen så han hade svårt att äta. De var 5-6cm långa. Vi opererade därför ut framtänderna.
Han är en glad kanin som älskar att hoppa rundor i koppel i vår trädgård. För att möjliggöra mer utevistelse köpte vi en utebur och har gjort en inhägnad av kompostgaller.
Han sitter eller ligger mest längst upp i buren. Det finns färskt vatten, långt hö och kort hö + pellets i en skål samt en toalett på nedre plan.
Jag ser honom aldrig äta eller dricka när han är ute, å andra sidan är jag inte där hela tiden. Det långa hört har han nog inte rört, men han har rört runt i matskålen med kort hö och pellets. Svårt att se om han ätit.
Hur ska vi hjälpa honom att hitta rätt i buren? Han verkar inte vara van att äta ut över huvudtaget.
Dock tycker han om att vara ute för när vi tar in honom på kvällen blir han oftast sur och stampar.
(Vi har en öppen trädgård och vågar inte ha honom ute dygnet runt. Andra kaninägare har blivit av med kaniner som de haft ute.
Han föredrar nog att ligga där uppe för att han bättre överblick. Testa flytta höet upp till övervåningen för att se om han äter mer då (en del kan vara kinkiga med vart de ska äta och vad. Iaf är min nuvarande väldigt kinkig på placering av hö (och vilken sorts hö som finns att äta vart) och toalåda.
Ett annat sätt att se om det går att locka ner honom är att göra hagen större och se till att ha massa små gömslen och annats spännande att syssla med där (tex grenar, stockar, grävlåda/sandhög mm. Även att lägga ett lakan eller liknande ovanpå som tak.
Sen brukar kaniner oftast ligga och sova på dagen och vara mer aktiva i gryning och skymning (så morgon och kväll).
Har han mattor eller annat mjukt i botten på buren? Så han inte riskerar att få trycksår när han ligger där.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: Tack för snabbt svar. Jag ska prova flytta maten. Han har inget mjukt att ligga på i buren. I hans innebur puttar han undan allt och lägger sig direkt på golvet. Lägger vi något mjukt som exempelvis mattor brukar han kissa på dem.