Kanin iFokus

Kanin

Etikettersjukdomarsårtassarböld
Läst 73 ggr
Yvs
2026-06-21 20:29
0

Varande trycksår på baktass

Jag har behandlat min kanin för trycksår på baktassarna sedan februari. Jag har haft konsultation med veterinär under tiden. Troligen beror det på att hon dels är äldre men också har ett tillstånd där hon bland annat tappat mycket päls under tassarna.

Hon är egentligen pigg och äter helt ok. Hon har haft tossor under dagen och får smärtstillande. Jag smörjer in med krämer enligt instruktion från veterinär för att få ner rodnaden och förhoppningsvis bli av med inflammationen.

Men nu i torsdagskväll började det göra så ont att hon började halta och gå på "tå" på baktassen och det blev värre över helgen och hon skuttar på 3 ben. Jag såg att tassen var lite svullen jämfört med den andra. Jag var så glad för rodnaden hade äntligen börjat gå ner så blev det en varböld istället! För nu när jag kikade närmare på tassen så hade en bit av sårskorpan släppt och därunder är var. Klart att det gör ont. Hon sitter nu i buren och äter lite.

Jag ska ringa veterinär imorgon och hoppas på att jag får en tid de närmaste dagarna. Men nu under kvällen och morgonen, bör jag göra något med såret eller bara lämna det öppet?

Någon som varit med om något liknande som kan ge något bra råd?

//Orolig matte

Maleficum
2026-06-21 20:40
1

Usch vad jobbigt för er! Trycksår är verkligen inte roligt att bråka om.

Beroende på hur samarbetsvillig hon är skulle jag nog försöka tvätta såret med koksaltlösning och möjligen se om det går att försiktigt få ut lite av varet (beroende på hur såret ser ut så kanske försöka spruta in koksaltlösning för att försöka skölja ut lite). Använd koksaltlösning och inte tvål om du tvättar.

Får man fråga vad du har för tossor på henne?
Hur du får dem att sitta kvar, min lilla dam har påbörjande trycksår efter att hon var sjuk i början av året men hon hatar mjuka underlag och mina försök hittills med sockor, som jag använt till en tidigare kanin, funkar inte för hon lyckas alltid få av sig dem trots flera olika lösningar att försöka få dem att sitta kvar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Yvs
2026-06-21 20:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Ja det är lurigare på tassen. Det är som en vit hinna så jag tror att det kanske kan vara hinnan av en varböld? Det är så svårt att se, men jag är osäker på om den spruckit. Var är ju så segt.

Hon har även haft på kinden som jag tidigare bokade in tid för men den hann spricka innan jag hann till veterinär, så då tömde jag, tvättade så mycket som möjligt och höll såret öppet. Veterinären tvättade sen rent ordentligt när vi hade vår tid. Men jag vet inte om det är samma process med tassar?

Jag beställde tossor från Etsy, tips? från veterinären, men det är dyrt och lång frakt men kan kanske vara värt. Tänker dock att jag bäddar buren med handduk nu och låter tossorna vara.

Hon kan sparka av dem om hon vill men hon vande sig efter många fighter och de sitter ändå på ganska bra tycker jag.
Hon har ett par mjukis och ett par med vattentät yta ifall det är mycket smuts när hon går ute.

Maleficum
2026-06-21 23:59
0

#2: Skulle tänka mig det är ungefär samma rengöringsprocess som på kinden.
Hoppas du snabbt får en veterinärtid och att det kan lösa sig.
Har hon vetbed i buren? (Eller liknande mjuk och fluffig filt). Ser du har en variant iaf som hon verkar acceptera (min Skrutt hatar dem för de är för mjuka för henne).

Ah, dem har jag sett men tror inte det skulle funka på min Skrutt, hon skulle öppna kardborren (sen är hon långhårig så vill helst undvika kardborre som kan fastna i pälsen på henne).
Är de lätta att sätta på på egen hand med en kanin som hatar att man tar på tassarna? För det tror jag också kommer vara en negativ del av dem tyvärr.

Yvs
2026-06-22 07:17
0

Nej det är inte lätt tyvärr.
Vi fick vara två i början för att få på dem och sen var de avsparkade på en minut. Men jag bestämde mig för att ta fighten för att försöka få läkhjälp till tassarna och tillslut accepterade hon dem. Men du är fortfarande sparkande protester när de ska på men jag kan göra det själv nu.
Dock verkar det ju inte ha hjälpt hennes tassar 😢
Ja det är en vetbed. Hon har underdel av en bur som toa/matplats och fluffiga mattor och filtar runt den. I buren har jag toalätt men även det är lite för obehagligt så just nu la jag över en handduk men jag tror att underlag med papper är ok så jag ska köpa det. Minns inte vad det heter. Funderar också på att beställa en "kissdyna" att ha i buren.

Maleficum
2026-06-22 08:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#4: Tyvärr kan det väl ta rätt lång tid att läka när det väl blivit sårigt men trist när man inte kan se någon framgång alls.

Jag är tyvärr ensam och hon blir superstressad när man ska hålla på med tassarna och då hon även har en medfödd förändring i nosen får hon svårigheter med andningen när hon blir stressad så ingen bra kombo tyvärr.

I sommar kommer jag ha hjälp så då sk jag försöka ta fighten och hoppas hon ska vänja sig (och jag kan hitta ett enkelt sätt att få på och få henne att behålla sockorna på) så vi kan fixa det på egen hand senare.
Längsta jag har fått dem att sitta kvar är ca 1 timme (och då tejpade jag runt dem 😅).
På min gamling behövde jag bara sy ihop resåren lite (så hålet blev mindre) och de satt superbra (men han var väldigt lugn och hade inga problem med att få tassarna hanterade). Tovade hans egna ull och hade som stoppning i dem.
Hoppas att i slutänden det ska funka att göra lika med Skrutt och vi hittar ett sätt där det blir lätt för mig att dra på dem (har bunkrat upp med massa små sockor jag försökt göra olika lösningar på både stoppning och sätt att få dem att sitta kvar).

Yvs
2026-06-22 09:14
0

Jag såg ju att du gjorde dina egna tossor, var precis det jag tänkte tipsa om och fick det även från veterinären alt etsy. Men om du klipper till lite kortare päls runt ben och tassar, går inte kardborreband då? Lite päls fastnar men det verkar gå bra ändå.
När jag kollar hennes tassar och även varje gång jag klipper klorna gör jag det själv och då gör jag en kaninburrito. Jag tar en filt och lindar runt lilla sprattelgumman och tar fram en tass i taget. Hon hatar det och jag hör varje andetag tydligt, men det går och jobbet blir gjort 🙂 jag fick göra så när jag försökte kolla tassen ordentligt, för det går inte annars. Hon får en godis efteråt så är allt förlåtet 😂

Jag fick ingen tid förrän på fredag. Högtryck på kliniken. Ska hålla henne på så mjuka mattor som möjligt, ha koll att hon inte blir hängig och om det är en varböld som spricker så ska jag göra precis som med kinden. Hålla rent och torrt och ta bort allt var jag kan.

Veterinären ska försöka ringa mig de närmaste dagarna. Jag vet inte om jag ska fortsätta smörja in den tassen. Jag har fortsatt på den andra så länge.

Kaytee clean and cozy bedding hette underlaget jag provade. Jag ska åka och köpa med av det så kanske hon slipper handduk i buren. Det är dock dyrt men ska vara mycket bra på att suga upp kiss.

• Redigerat 2026-06-22 09:17 av Yvs
Yvs
2026-06-22 09:18
0

Förresten tog det många veckor innan hon accepterade vetbed (och motsvarande) 😋 hon flydde i panik när hon kom fram till dem! vet inte hur länge du försökt. Men nu vill hon inte ligga på något annat.

Maleficum
2026-06-22 15:04
0

Klipper pälsen runt så det inte ska tova med sockorna men den växer så extremt fort också 🫣 men tror fortfarande hon kommer dra loss/tugga loss kardborren också (för försökte med liknande grej där det "stack ut" lite och hon var direkt på det och börja dra och tugga).

Vill helst undvika göra burrito av henne eftersom hon blir stressad av det (och då får svårt att andas bla, sist jag testa för att få på sockor så sluta hon äta sin pellets under flera dagar efteråt dessutom). Tyvärr har hon tappat lite mod också efter kastreringen och är mer grinig än innan (hon var en supersocial gos mästare innan kastreringen) och försöker nu bygga upp vår relation igen och försöka hitta vad vårat nya normala kommer bli.

Hon fick gå på vetbed i två veckor (när hon hölls instängd efter kastreringen) och det gick lite bättre när jag la fleecefilt över det men hon har tuggat sönder dem i sina försök att få bort dem.
Men hon kommer bli tvingad att gå på dem i sommar om hon behöver vara inne i huset (AC om det är för varmt ute för henne).

Synd du inte fick en tid tidigare men hoppas veterinären hinner ringa så snart som möjligt.

Låter bra att testa med det pappers ströet, det är verkligen supermjukt!