Köpa därgvädur leveransklar v 32/33?
Hej!
Vi tönkte ge vårt barnbarn en dvärgvädur på hennes 9-års dag. Undrar om det någon i Skåne som har någon leveransklar v 32/33?
Åsa
Är föräldrarna införstådda med vad det innebär att ha kanin? Och att det är dem som är ansvariga för kaninens skötsel och veterinärvård (enligt lag) och vet vad lagen säger? Och vara beredd på dyra veterinärräkningar (hade otur med min förra kanin som fick avlivas redan efter tre veckor, då han var 3 månader, efter veterinärräkning på närmare 10000 kr och sömnlösa nätter med medicinering och stödmatning).
Har de tidigare djurvana och själva vill ha kanin?
Kaniner är inga enkla djur och i min (och många andras) mening inte några bra barndjur.
Det är lång tid man ska räkna med att ha kaninen (för dvärgkanin är 10 år eller mer inte ovanligt) och det hinner hända mycket i ett barns liv i övergången till att bli vuxen där det kanske inte längre är så roligt att ha en kanin att ta hand om (dessutom ska kaniner allra helst vara 2 stycken, speciellt om de bor utomhus och inte frigående inne där de kan hänga med familjen).
Bra att veta är också att vädurskaniner har hög risk att få öronproblem.
Om detta är rejält genomtänkt och föräldrarna är helt med på att en kanin flyttar in i familjen (som de kommer ha ansvar för tills dottern blir 18 år) så skulle en äldre kanin vara ett bättre val där man redan vet personlighet och vet om den gillar barn eller inte och som dessutom redan är kastrerad.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hej,
Du kan kika här. Den är inte uppdaterad men då kan du kika efter uppfödare på tex facebook eller instagram. Du kan kolla på blocket också.
https://www.skaf.info/uploads/5/5/8/4/5584847/uppf-reg24.pdf
(Om inte föräldrarna redan gjort det så kan det vara bra att fixa bur eller toalett beroende på hur den/dem ska bo, hö, underlag samt resebur så ni får med er kaninen hem 😊)
Lycka till! Jag fick min första kanin när jag var 9 år och har fortfarande kanin! Superfint sällskap! 😊