Zvintos Kaniner
Tänkte att jag skapar en helt egen tråd för bilder på mina kaniner i kaningården. För er som inte känner igen mig så var jag aktiv här under många år tidigare men tog en ganska lång paus. Jag har haft kanin sedan jag var 11 år (1999) och haft uppfödning med stamtavla sedan 2009, med några års uppehåll. Sedan 2021 är uppfödningen igång igen och föder upp dvärgvädur rex.
(och till er som tänker diskutera överflödet på kaniner så kan ni vara lugna, här finns alltid en plan för de ungar som blir osålda).
- Redigerat 2024-05-18 18:18 av Zvintos
Försökte mig på lite gruppbilder på alla kullarna, men insåg att yngsta kullen var för små och inte kunde sitta still.
Först ut är en av de äldsta kullarna som nu är 6,5 vecka:
- Beast, viltblå hane (letar hem!).
- Jubilee, viltblå hona.
- Mystique, chinchilla blå hona.
- Storm, vit rödögd hona (letar hem!).
Denna kullen är född på samma dag som föregående, alltså 3 april. Här föddes 5 oerhört sociala grabbar.
- Donatello, japantecknad gul/blå hane (letar hem!).
- Leonardo, japantecknad gul/blå hane (letar hem!).
- Michelangelo, japantecknad gul/svart hane (letar hem!).
- Raphael, japantecknad gul/svart hane (letar hem!).
- Splinter, japantecknad gul/svart hane.
Nästa kull är lite yngre och blir 4 veckor i morgon.
- Artemis, brokad svart hane (letar hem!).
- Sailor Jupiter, brokad svart hona.
- Sailor Mars, brokad svart hona.
- Sailor Mercury, svart hona (letar hem!).
- Sailor Moon, mantlad madagaskar hona.
- Tuxedo Mask, brokad svart hane (letar hem!).
Denna kull är jämngammal med den ovanför, alltså 4 veckor gamla i morgon. Mamman är den hittills högst bedömda dvärgvädur rex i Sverige och först ut att få priset "Bästa vädur med avvikande hårstruktur" av Svenska Vädursklubben. :)
- Bouncycurl, chinchilla blå hane (letar hem!).
- Lady Lovely Locks, vit rödögd hona (letar hem!).
- Maiden Curly Crown, vit rödögd hona (letar hem!).
- Maiden Fair Hair, vit rödögd hona.
- Sweetcurl, chinchilla blå hona.
Näst yngsta kullen, födda 25 april och nu 3,5 vecka. Två helt ljuvliga ungar som kommer stanna här båda två.
- Hercules, marburger egern hane.
- Xena, viltgul (misstänkt viltkanel) hona.
I kaningården pågår också just nu lite utbyggnad. Var idag och hämtade hem en anpassningsbar hundgård på ca 30 kvm, dock enbart 1 m hög så jag kommer försöka göra den lite högre på något sätt, troligen med PVC-rör och sen ha nät över mot rovfåglar. Har redan tre honor som går tillsammans med en kastrerad hane, där ena honan är mamma till näst yngsta kullen här ovan. Min förhoppning är att så många som möjligt av mina honor ska kunna gå tillsammans i grupp där i hägnet, med en större bur och en pallkragebur som krypin. Återstår att se om det kommer gå som jag hoppas.
Som jag skrev ovan så är yngsta kullen för liten för att försöka lyckas med en gruppbild, så jag lägger upp bilderna var för sig istället.
Fina kaniner! 😍
Hoppas att de får bra hem! 🙏🏼
Ungarna växer så det knakar och några har flyttat till nya hem! Tyvärr har 4 av 5 ungar från ena kullen dött nu när vädret skiftat mycket, misstänker att deras immunförsvar inte håller samma nivå som övriga. Så den kvarvarande honan eller hennes mamma kommer inte att gå vidare i Avel hos mig.
Från en av de äldsta kullarna finns tre ungar kvar, varav de båda honorna kommer stanna här så länge. Trevliga individer alla tre liksom båda sina föräldrar.
- Beast (letar hem).
- Jubilee "Lisa", stannar här.
- Mystique "My", stannar här.
- Redigerat 2024-07-19 12:18 av Zvintos
I jämngamla kullen med japantecknade hanar bor här ännu 4 hanar kvar, varav 2 av dem stannar. Oerhört sociala hela bunten!
- Donatello (letar hem).
- Leonardo "Nardole", stannar här.
- Michelangelo (letar hem).
- Splinter "Stickan", stannar här.
I ena kullen som föddes 21 april bor här 3 ungar kvar; 1 hona dog i en olycka och 2 andra honor flyttade tillsammans till ett nytt hem för typ två veckor sedan.
- Artemis (letar hem).
- Mercury "Mia", stannar här.
- Tuxedo mask (letar hem).
Sen den jämngamla kullen, där tyvärr 4 av 5 dött hastigt nu när vädret skiftat en massa. Kvar finns alltså enbart en vit rödögd hona som blir kvar ett tag tills jag ser hur hennes immunförsvar blir, men hon kommer inte ingå i min Avel.
Den här kullen är ett praktexempel på att även en rutinerad uppfödare kan se fel ibland. Var helt bombsäker på att den viltgula var en hona och eftersom hon ändå skulle stanna har jag inte dubbelkollat könet lika ofta som de som ska flytta. Vid senaste kollen visar det sig att hon nu är en solklar hane. Planen att spara båda två fick alltså ändras då jag inte kan spara hur många besläktade hanar som helst. Kommer alltså spara den viltgula hanen och den andra hanen kommer bytas med en annan uppfödare.
- Ares, stannar här.
- Hercules, flyttar till annan uppfödare.
Yngsta kullen har också växt en hel del. De går nu tillsammans med övriga unghonor och två vuxna honor i en stor bur med tillhörande Hage och de börjar bli mycket mer sociala nu. Har velat lite fram och tillbaka om jag ska spara någon, men det lutar åt att den mest sociala honan blir kvar ett tag så får vi se.
- Bibi (letar hem).
- Bombo (letar hem).
- Hubbe (letar hem).
- Lady Brysk (letar hem).
- Nanna, stannar för tillfället.
- Ylva (letar hem).
Just nu håller jag på att försöka få klart den stora "kärringhagen". Tidigare i somras köpte jag en begagnad hundgård på cirka 30 kvm som jag mellan alla dessa regnskurar försökt få ihop. Det saknades dock lite nät, så det blev en tripp till Biltema för att köpa nytt. Hålen i stängslet är dock så pass stora att unghonorna kan ta sig emellan, så jag håller på att fästa ett mer finmaskigt nät längst ner runtom också. Utöver det måste jag se till att det inte glipar någonstans nedtill samt fästa ett skyddsnät ovanpå så inte skatorna i området är på kaninerna. Sen är det klart för användning! Just nu kommer alla gårdens honor, både vuxna och ungar att gå tillsammans, men när alla som är till salu flyttat kommer det bli ungefär 8 stycken kvar som går där.
Utöver det så har jag även hämtat hem ett gäng pallkragar som är tänkta att bli burar med små hägn till. Jag vill bli av med åtminstone ena fackburen och bara ha en kvar för kullar och låta ungdjuren bo kvar där medan de är som allra känsligast, innan de introduceras till stora gruppen.
Allt nät är fastsatt runtomkring och under helgen fick de inviga hagen dagtid när jag kunde ha koll på dem. Beställde nät i helgen som ska hängas över, blev ett sånt där balkongnät för katt. Sen kan de få vara ute hela dygnet och då tänkte jag introducera några fler av honorna. Planen till helgen som kommer är att fixa så det lilla huset av pallkragar får en öppning och fylls med spån samt träull. Har även tänkt ordna någon form av grävlåda till dem, troligen en liten pallkrage fylld med torv som kommer stå under tak, så kan de gräva och svalka sig där. Klurar också på om jag ska köpa hem någon form av rör som de kan gömma sig i, men tror att det försvinner för mycket yta för dem då. Får klura lite mer på saken.
Provade att fota med nya mobilen också, mest för att jag inte orkade gå in och hämta systemkameran. Blev helt ok bilder, även om jag helt klart föredrar systemkameran.
Här är de ungdjur som stannar (ena ska dock till en annan uppfödare sen).
Och här är de ungdjur som fortfarande söker efter egna hem. Majoriteten väldigt sociala och trevliga! Inte alla som hade ro nog att sitta still för en bild dock.
Ihopsättningar går sällan klockrent och lite små stridsärr får man nog räkna med ibland. Satt ihop alla mina vuxna honor (utom gammeltanten) med unghonorna i hägnet på 30 kvm. De vuxna är alla stambokförda och klara, och unghonorna kan i värsta fall gå som lucka. Fick dock plocka bort en hona från gruppen och sätta henne i egen bur då hon startade bråk med alla de andra vuxna honorna. Läget lugnade sig förvånansvärt fort efter att hon togs bort från gruppen och nu såhär bara tre dagar senare kan alla vara i närheten av varandra utan att det blir bråk. Igår kväll satt de och åt allihopa vid de två mathögarna utan problem (brukar dela upp maten i mer än en hög när de är flera).
Tanken är att de som inte ska ha kull nästa år får bo kvar i hägnet, så blir det max 2 honor åt gången som får bo i bur och ha kull, för att sen förhoppningsvis kunna återintroduceras till gruppen under hösten.
Efter att jag valde att sätta ena honan i egen bur så blev det betydligt lugnare i hägnet. Fick häromdagen tillbaka en hona som flyttade i juni tillsammans med en unghona och kastrerad hane, som tidigare är van att gå i grupp här hemma. Nu när hon satt själv syntes det tydligt på henne att hon inte trivdes, så jag tog beslutet att prova att sätta in henne till de andra i hägnet lite tidigare än planerat. Det har gått över förväntan. Lite pälstussar har jag sett, men inget blodvite, vilket är positivt! Så inom ett par dagar torde återigen lugnet infinna sig. Gruppen kommer inom kort även att minskas ner då fyra av unghonorna som just nu går här inte ska vara kvar på gården.
Vilka otroligt fina kaniner du har!
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Nu när gruppen i hägnet minskats ner till totalt 7 individer har det blivit en väldigt lugn och fungerande grupp. 1 till hona ska introduceras är tanken, en som redan gått i mindre grupp tidigare.
Förändring pågår för fullt på gården, både i form av burar och även inom aveln. Den bur som ändå behövde fixas har nu så gott som skalats ner till bara stommen och kommer göras om till ett förråd för kaningrejer och några höbalar. Bygger nya burar på en annan del av tomten som vätter mot allmänningen istället. Inom ett par veckor kommer det ha flyttat hit tre nya kaniner: en rexpälsad hane från en uppfödarvän och två vit blåögda normalpälsade honor.
Senaste dagarna har det skett en del förändringar i kaningården vad gäller kaninerna. I lördags hämtade jag hem två systrar (bild 1 och 2) som ska ingå i min Avel mot vit blåögd dvärgvädur rex. Supertrevliga båda två och vi jobbar på att lära känna varandra.
Igår kom även en av mina egna uppfödningar (bild 3) tillbaka hit då hon och den kastrerade hanen inte kom överens nu efter hon blivit könsmogen. Familjen fick därför på prov låna en av mina vuxna honor för att se om hon kan trivas bättre ihop med den kastrerade hanen. Honan som kom tillbaka har utvecklats enormt pälsmässigt sedan hon flyttade i juni.
I helgen välkomnade jag hit två superfina killar, en vit blåögd hane på nu 12 veckor och en castor rexpälsad hane på 1,5 år. Jag är så glad i båda två då de kommer bli ett otroligt tillskott till min Avel både typmässigt och pga deras härliga temperament. Extra glad är jag nog dock åt den vita blåögda. Har saknat att ha en vit blåögd hane ända sedan min älskade Pelle fick tas bort alldeles för tidigt (bröt ryggen) 2009. Han var verkligen helt unik och har fortfarande en alldeles egen plats i mitt hjärta.
Först ut den vita blåögda hane som fått namnet Ullr, men oftast går under smeknamnet Ulle-Bull.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har alltid varit extra förtjust i de vita blåögda och har hittills inte stött på en enda som varit otrevlig på något vis. Min älskade Ullr bevisar det gång på gång. Han är en otroligt kelgo individ och gör små glädjeskutt varje gång jag kommer till honom. Om jag bara kunde behålla en enda av alla mina kaniner så skulle det utan tvekan vara honom!
- Redigerat 2024-12-20 10:45 av Zvintos
Det har hänt lite sedan senaste bilden lades upp - 3 nya kaniner har kommit hit, även om 2 bara är till låns från en uppfödarvän. :) Passade även på att fotografera kaninerna för inte så länge sedan.
Som ni kanske ser så är det några som inte är med på bild längre. Storm har flyttat och blivit sällskap till en kastrerad hane som förlorat sin partner. Stjärna har flyttat till en blivande uppfödare av dvärgvädur rex. Likaså Svinto och Lisa har flyttat för att bidra i aveln på dvärgvädur rex. Valde att släppa Lisa trots att jag egentligen tänkt att spara henne själv, men det kändes som hon kan göra stor nytta på annat håll också.
Först ut; hanarna här hemma.
Sedan har vi honorna. Alice och Titti är här på låns. Titti är min egen uppfödning från början och Alice är hennes dotter från en kull hos min uppfödarvän.
Förhoppningsvis är några av honorna dräktiga och väntar ungar inom närmsta 2-3,5 veckorna.
- Redigerat 2025-03-10 13:53 av Zvintos
Bara en fråga varför gillar du Rex kaniner
#30: Jag har alltid gillat dvärgväduren pga rasens härliga temperament. Rexpälsen gillar jag helt enkelt för att den är så himla mysig. En bra rexpäls är helt ljuvlig att klappa på!
Ok tack
Bra svar
Den 27 mars föddes årets första kull på 5 ungar. En hamnade tyvärr utanför boet, så nu är det bara 4 ungar kvar som blir 2 veckor i morgon. I kullen är där en wienertecknad svart hona (rexbärare), två rexpälsade wienertecknade viltbruna hanar samt en rexpälsad wienertecknad viltbrun ev hona (börjar dock mer se ut som en hane). Så där fick jag veta två saker; Stickan bär enfärg och Socker är rexbärare.
Nu härnäst väntas en kull den 19:e april, där jag förväntar mig vitörat i japantecknat och viltgul.
Men åh vad söta 😍
Nu är snart lugnet slut för mamma Socker. Lilla Julieta har vågat sig ut ur bolådan några gånger, men övriga har inte riktigt vågat ta steget ännu.
- Redigerat 2025-04-14 14:54 av Zvintos
Mycket har hänt sen jag uppdaterade sist. :) Sockers ungar är nu hela 4 veckor gamla och det är bestämt att både Agustín och Pépa stannar. Agustín kommer att bli min sons (12 år) första helt egna kanin.
Den 19 april födde inlånade honan Titti hela 7 ungar. Titti är ursprungligen född i en kull hos mig 2023, så det är kul att ha henne här igen ett par veckor. Pappan till kullen är min vitörade japantecknade hane Rufus.
Den 22 april började två av de andra beräknade honorna att boa, men bara den ena med päls (beräknad 23:e). Ingen av dem födde dock förrän igår den 24:e. Min svarta rexpälsade hona fick 2 ungar, vilket ändå så här i efterhand var ganska lagom eftersom det är två honor i exakt den färg jag hoppades spara (wienertecknade svarta). Den andra inlånade honan Alice hade tyvärr bara en unge och det tog lite tid innan hon fick ut den, så den var tyvärr död. I och med detta kommer hon åka tillbaka till sin uppfödare/ägare inom ett par veckor så får hon själv ta ställning till om hon vill prova igen med henne eler inte.
Så nu är det bara en enda hona kvar som väntar ungar till valborg. Sen är alla årets kullar födda. :)
Ytterligare ett år har gått sedan jag uppdaterade den här tråden senast, och precis som förra gången har en hel del hänt. Avelsåret 2026 har hittills varit otroligt blandat, med flera dolda anlag som dykt upp, varav ena helt satte punkt för aveln mot vit blåögd dvärgvädur rex.
Överraskning nr 1: parade min (vad jag hela tiden trott var) svarta hona med en madagaskar hane. I kullen kom 4 ungar, men där det av olika anledningar blev 2 kvar efter 2 veckors ålder; 1 svart och 1 madagaskar. Trodde jag. Den svarta började få rostbruna strån, vilket innebär att hon måste vara järn. Detta innebär då också att hennes "svarta" mamma måste vara enfärgad järn.
För den som inte har pejling på genetiken så kan jag förklara anledningen till varför mamman då måste vara järn. Järn har beteckninen Be och är mest dominant på B-locus. Madagaskar, som är en gul färg, har beteckningen b. Båda finns alltså på samma lokus och där är järn dominant. En kanin kan aldrig bära på en dominant färg på samma lokus, dvs en kanin med bb kan aldrig vara Be. Så madagaskarpappan kan inte vara järn, utan det måste komma från mamman. Troligen har det här anlaget hängt med i ett par generationer, vi klurade ut att honans farfars mor gett järn. Inget anlag jag egentligen vill ha i mina linjer, men kan man genetiken så är det inte jordens undergång att ha heller.
Överraskning 2: för att kontrollera nya linjer brukar jag använda mig av besläktad PARNING, eftersom detta brukar kunna visa vad som gömmer sig i linjerna, både bra och dåliga anlag. Här parade jag en vit blåögd rexbärande hona med sin systerson som är wienertecknad svart rexpälsad. Målet här var att få vit blåögd i rexpälsad. Och det fick jag - två stycken! Kullen bestod av totalt 4 ungar; 2 vita blåögda rexpälsade, 1 vit blåögd rexbärare och 1 wienertecknad havana rexpälsad. Trodde jag. När ungarna var cirka 1,5 vecka upptäckte jag att den vita blåögda rexbäraren glänste lite väl mycket i pälsen, och konstaterade till min stora sorg att hon var satinpälsad. Skit! Tyvärr upptäckte jag något ännu värre - att den wienertecknade honan var satinrex. Dubbelskit! Dessa två valde jag att ta bort, för deras egen skull. Varför? Satinpälsen är ganska omdiskuterad huruvida den orsakar hälsoproblem, särskilt på dvärgvädur. Värsta kombon verkar vara satinrex, då de ofta inte verkar kunna ta upp kalcium på ett normalt sätt, vilket då leder till bettfel och även problem med skelettet i form av benskörhet etc.
I och med att det dök upp satin i kullen bekräftades det att föräldrarna också bär satin, vilket gjort att de nu tas ur Avel. Tur i oturen, eller hur man ska se på det hela, så har jag inte hunnit så många generationer i den vit blåögda aveln utan satinet visade sig i princip direkt. Vilket gör att jag kan stoppa det redan innan det obemärkt följer med i x antal generationer istället. Istället väljer jag att helt fokusera på min andra färginriktning på de rexpälsade; madagaskar/isabella och schwarzgrannen/sallander.