Frigående kanin inomhus?
Hej!
Jag bor i lägenhet och funderar på hur det skulle funka att ha en kanin frigående. De frågorna jag inte känner att jag riktigt hittar svar på är
- hur mycket smutsar en kanin ner om man bygger relativt smart med en hörna med hö osv?
- hur mycket luktar det att ha en kanin? Och hö som de behöver, tar den lukten över hela lägenheten?
- hur enkelt är det att få en kanin rumsren?
Mvh
Det går ofta lätt att få dem rumsrena (speciellt om de är kastrerade, annars kan de, både honor och hanar, vilja markera revir). Ibland kan man dock behöva anpassa vart man har toalådan efter det ställe kaninen väljer snarare än det vi människor väljer (beror dock på individen).
Hö luktar inte speciellt mycket.
Med rätt toatrö och daglig rensning av toalådan så luktar det inte speciellt mycket (okastrerade hankanin har dock ganska frän kiss doft).
Hö har en förmåga att sprida sig, speciellt om man har långhårig kanin och vissa kaniner kan periodvis vilja markeringsbajsa utanför lådan (min förra gjorde det alltid efter att vi haft besök av människor eller djur som inte var hos oss så ofta, markeringsbajsa då i två-tre dagar efteråt innan han återgick till att bara använda toalådan) men det är lätt att bara plocka upp eller sopa upp.
Man får vara berädd att säkra sladdar och annat man inte vill få tuggat på (hur noga beror på kanin individ, har haft kaniner som sökt sladdar att tugga på och andra som inte bryr sig om dem om de inte hänger mitt i vägen för dem).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vad kul att du funderar på att ha kanin frigående, jag har två stycken i min lägenhet och det är otroligt givande.
Jag har byggt upp en liten hörna till dom där jag har en matta (så dom inte halkar när dom hoppar in och ut i sin toalettlåda), vatten, hö, lite andra leksaker samt så har jag satt ihop en flyttlåda, skar ut en liten ingång och den lådan är populär till att både gömma sig och bita på.
Jag har aldrig känt av någon lukt (och inga gäster har aldrig påpekat lukt), men jag städar av lite varje dag och sedan blir det grovstädning av lådan varje vecka, där jag även tvättar lådan i vatten.
Det tog ett tag innan jag hittade rätt strö till deras låda, jag tyckte att vissa strö luktade damm (jag är rätt känslig för lukter), testade även sågspån men det följde med i deras pälsar och det innebar sågspån överallt i hemmet. Nu kör jag träpellets som är fantastiskt bra för mina djur och livsstil.
Precis som föregående inlägg skriver så bör du säkra upp sladdar och liknande. Nu när mina kaniner har blivit äldre så har dom tappat intresse för elsladdar, tapeter (ja, dom kan gå loss på det mesta), och enbart fokuserar på sina leksaker och äppelpinnar istället (skönt).
Men lyckan när två kaniner kommer hoppande fram till en när man kommer hem från jobbet är väldigt glädjande, och allt materialistiskt går alltid att ersätta. :)
Lycka till!
#2: Går också i tankar att skaffa kanin och ha den frigående i lägenheten. Men det är en del saker jag funderar på.
Vad använder ni för rengöringsmedel på golven?
Hur farligt är det att kaninen kommer in i badrummet precis efter man har duschat? Typ är det farligt? om den är går i duschvattnet? (Har inte badkar, bara duschdraperi.) För en stund efter man duschat är det bra att man inte stänger dörren helt och hållet
Jag är en sån där människa med torra fötter, så ofta behöver jag smörja mina hälar. är det farligt? för kaninen att gå på samma fläcka där jag nyss har varit med nysmörjade fötter?
G.I stasi, har ni varit med om det ofta?
Är det mattor i speciella material man måste ha?
Hur farligt är det för kaninen att vara på dörrmattan? Den drar man in grus o sånt på.
Jag har ett hörn i mitt vardagsrum där alla kaninens saker står. Jag använder 2 kattlådor med tak, en med kattsand och lite hö i (toalettlåda) och en med spån som är helt fylld med hö (matlåda/gömma sig i). Sen har jag hennes skålar där. Jag upplever inte alls att det blir smutsigt. Ibland när hon hoppar ut ur lådorna drar hon med sig hö/sand/spån ut men det är absolut inte mycket. Däremot har hon mycket leksaker och pinnar som hon gärna biter sönder och gömmer i hela lägenheten. Men rent spontant skulle inte jag säga att det blir särskilt smutsigt alls.
Jag är väldigt känslig för lukter och tycker inte att kaniner luktar mycket alls. Kaninen i sig luktar väldigt gott. Jag tycker att hö luktar gott men man känner absolut inte lukten i hela lägenheten, eller ens i hela rummet. Om man sedan har hö i en låda minskar det ju lukten också. Urin och avföring luktar lite men så länge man håller rent är det inget problem. Jag gör rent toalettlådan varannan dag (det bästa är såklart varje dag) och jag har aldrig stört mig på lukten. Sen hjälper det ju att ha ordentligt med sand som suger upp all urin och att ha en låda med tak.
Jag har haft 3 kaniner, varav 2 varit helt frigående i lägenheten. Jag behövde inte "träna" någon av dem att bli rumsrena. Varken innan kastrering eller efter. De bara började använda lådorna. Sen har det hänt att den tänkta hölådan blivit toalettlåda istället men det har inte stört mig. Kaniner är ju väldigt renliga och vill gå på toa på samma ställe (om de inte är okastrerade och vill markera revir). En av kaninerna hade en bur där toaletten och skålar osv stod i (den var öppen dygnet runt, det var bara så hon skulle ha sin egna plats). Trots att hela buren var fylld med spån valde hon att gå på toa i lådan. Vissa kaniner kissar gärna på allt som är mjukt och då kan det vara bra att begränsa tex mängden spån så det bara finns där den ska kissa, men det är inget jag har erfarenhet av.
Detta är bara mina erfarenheter men hoppas det hjälper lite!
#2: Hur mycket träpellets lägger du i lådan (cm)
Jag använder kisskydd och sedan ettlitet tunt lager träpellets.
(Nybliven kaninägare)
Mina kaniner har tre lådor framme samtidigt (två i sommarstugan). För att det inte ska lukta så byter jag i en av dem varje dag; den som är mest använd.
En tidning i botten, så att de inte ska halka, plus toapellets. Jag tycker det funkar bra med 50/50 pappers- och träpellets. En dryg deciliter per låda brukar räcka.