Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1483 ggr
CaptainBunchie
0

Hane vs. Hona

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skriv vad ni tycker är negativt (-) och positivt (+) om honor och hanar! :) Ska nämligen skaffa en andra kanin, men kan inte bestömma mig vilket kön det ska vara.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Zvintos
0

Både hanar och honor kar samma positiva sidor, tycker jag. =)
De kan vara lika kelsjuka och sociala.

Nackdelarna är att hanar och honor kan skvätta.
Hanar kan bli lite väl till sig och jucka på saker, medans honor kan bli skendräktiga.

Så jag brukar alltid rekommendera att gå på individen istället för könet, samt vara noga med att föräldrar och andra släktingar har det temperament man är ute efter.

Skogsdalens
0

Vad har du nu, Hona eller hane?? Glad

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

CaptainBunchie
0

Nu har jag en hane, men det spelar ingen direkt roll eftersom dom inte kommer att gå i samma bur eller så om jag nu inte köper en hane och dom blir superkompisar typ och är tvungna att sitta ihop, men hur stor är chansen? ;)

_

Skogsdalens
0

Haha precis. Jag hade en hane först och det gick jättebra med han & han var väldigt lugn & tillgiven, sen köpte jag en hona och då blev han lite "kaxigare" eller vad man ska säga, han juckar också på en om man nyss har vart hos honan.. Jag tycker mer om hanar än honor, just för att honor kan vara väldigt sura osv i brunsten. Glad

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

[sstorm]
0

Jag gillar hanar bättre då honorna är förjävliga vid brunst….

Fridaaaa
0

#5 Alla honor är inte förjävliga vid brunst.

Går inte på könet, utan på individen, men överlag har mina hanar varit trevligare än honorna:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sstorm]
0

#6 nä men tyvärr övervägande

Fridaaaa
0

#7 Beror nog på, bara haft 1 hona (en jag har nu) som har varit sur vid brunst, och jag har haft måånga honor. Men kan vara jag som har haft tur med kanske:)

Zvintos
0

#8: Jag har samma erfarenhet som dig. =)
Kan ju vara så att vissa raser dras med detta också?
Att honor inom vissa raser tenderar att kunna vara mer griniga vid brunst.

Kickan90
0

Enligt mig så spelar det ingen roll, jag har lika trevliga honor som hanar ^^

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Fridaaaa
0

#9 Ja kanske, jag har mest haft dvärgvädur:)

conejos
0

Jag har haft mer honor än ´hanar och mina honor har inte varit jobbiga vid brunst,lite egenyttiga i buren om man petar för mkt

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[Wera]
0

Hane.
Då är det p.g.a mina erfarenheter av honor vs hanar.

De hanar jag haft och träffat är mkt mer sociala, snällare, kelsjuka, tycker om allt och alla och ja helt allmänt mycket bättre än honor. Honorna har varit mer "tillbakadragna", självständiga och vissa t.o.m tjuriga. Hanarna har varit mer "personliga". Dock har vissa hanar skvätt en del men det har honorna också vid brunst. Mina nuvarande hanar skvätter inte, det gjorde min hona som jag just sålde.

Jag har enbart skaffat honor p.g.a Avel. Vid kel har jag enbart hanar.

CaptainBunchie
0

Tror det blir bäst att skaffa en hane till, dock känns det tråkigt eftersom jag nästan bara har hanar (gerbil, chinchillor, häst, och min andra kanin) annars, men på en kaninhoppningstävling är det ju också endel som föredrar hanar framför honom, som jag. Får se någon gång i framtiden kanske jag skaffar mig en hona i sådanna fall om jag ska ta kull :) Nu skulle nog min pappa bli skogstokig om jag skaffade en hona som jag skulle para med Chip ;) Det var knappt han gick med på att skaffa en till kanin.

_

[Wera]
0

#14 Jag får skaffa hur många kaniner jag vill för min mamma, min pappa där emot är lite som din haha. Han är jätte rädd för att ha "kaninfarm". Han hade en mardröm om det en gång. Men han har ingen talan i huset mamma bestämmer allt. Flört Så han får inte säga så mkt. Tyst

CaptainBunchie
0

#15 Jag skulle nog fått ha fler kaniner om jag inte hade massa andra djur också ;) Sen får jag ju börja sköta allt själv nu, men det blir lättare att hålla reda på när både chillorna och kaninerna får nya burar och så, då gäller det bara att hålla iordning på burarna. :)

_

Neuzs
0

Jag har en hona som är världens goaste. Absolut inte feg eller försiktig. Utan framåt och nyfiken men tär sig ändå till oss och vill ofta gosa :) skitgo!

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

[Wera]
0

OT #16 Ja jag tar också hand om alla djur själv :) hade get och hästar samtidigt som jag hade ca 10 kaniner förut också (flyttade dock så jag sålde dom) nu har jag istället bara två kaniner och hundar och katt istället. Men kanske ska skaffa hästar igen sen ^^ och flera avelskaniner eftersom vi flyttar igen. Men det är ju bra att inte ha fär många djur heller, så man har tid och råd! ^^

[KaninTilla]
0

Jag anser inte att det är någon större skillnad i temperamentet om man jämför hona och hane. Dock finns det några andra för/nackdelar med båda… Hona: Positivt: Kan man oftast ha ihop med andra honor (om ovanstående följs.) Kan inte kissa rakt ut. Behöver inte kastreras av någon anledning. Negativt: Kan bli sura under en övergångsperiod då de blir känsmogna och vakta sin bur, morra eller göra utfall. Detta är oftast övergående inom en kort period på ofta några veckor. Hane: Positivt: Gillar ofta att sitta still i knät längre stunder och gosas med. Man slipper ofta "tonårsproblemen". Negativt: När de blir könsmogna kan hanarna kissa rätt ut vilket kan bli ett problem om man har den inomhus… dock sker detta oftast om en hona är närvarande, men de kan börja skvätta ändå.   Observera att jordbruksverket inte har någon lag på att kaniner ska vara 2 stycken i samma bur utan att detta endast är en rekommendation! Sunt förnuft gäller Lite info. Och om t.ex du har ute en av hanarna och den andra rymmer? då kan dom bita varandra till döds.

CaptainBunchie
0

#19 - Det sista skulle jag aldrig låta ske, om jag har ute den ena hanen kollar jag innan så att den inte har en chans att rymma t.ex. :P

_

[KaninTilla]
0

hehe joo men man kan inte ha kaninen under uppsikt hela tiden ialla fall. Buren kan plötsligt fås upp. Om du ska ha 2 hanar borde dom inte vara i samma rum,eller åtminstonde ha burarna långt ifrån varandra och stå stadigt på en högre avsats bara för att vara på den säkra sidan :)

Suskiv
0

Jag föredrar honom. Jag har också haft flest honor. En av de två hannar jag haft skvätte och det var verkligen inte trevligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

CaptainBunchie
0

#21 - Jag hade tänkt att ha dom i en 2-fackare (1 under, 1 över alltså) då vet dom knappt ens att den andre finns då de är inne i buren.

_

Fridaaaa
0

#23 Nej det är ingen fara:D

[Liiilly]
0

Jag skulle vilja skaffa en till kanin och har idag en okstrerad hona. Spelar det någon roll om jag köper en hane och kastrerar eller köper en hona?? Dem kommer inte sitta i samma bur, men det skulle vara roligt om dem kunde träffas utan att bråka Glad.

Fridaaaa
0

#25 Bättre att ha 2 i samma bur än att dem träffas då och då tycker jag :)

T0vve
0

Jag föredrar hanar. Mina hanar är lite mer framåt och mysigare tycker jag. Även om jag gillar honor också, men som sagt hanarna tar för sig lite mer :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[Liiilly]
0

#26 Men jag har haft en kanin i två år och hon kanske trivs att vara ensam och inte nu plötligt dela bur med en annan kanin? Fast skulle dem trivas väldigt bra tillsammans så kanske vi skulle kunna bygga en stor bur till dem båda. Men vad skulle då funka bäst tror ni. Hane eller Hona??

Fridaaaa
0

#28 Min äldre hona gick själv enda fram tills för ca 2 veckor sedan, då testade jag att släppa ihop henne med min 1 åriga hona, gick kalas, dem trivs superbra ihop. Men hon du har stor yta kan 2 honor gå ihop men kastrerad hane med hona är nog det bästa :)