Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 6492 ggr
proxima
0

Nån som importerar?

Är det någon som ska till Tyskland eller Holland i vår och importera kaniner? Eller kanske nån som vill planera nåt så man kan samlas några och samåka?

Shabby-Chic
0

Jag är också intresserad, men jag har inget körkort.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

proxima
0

Ah, vad synd att du inte har nåt körkort, man behöver ju nästan vara iaf 2-3 pers med körkort som åker för att kunna avlasta varandra med körningen, lär ju bli typ 300 mil som ska köras på en helg….

Eventuellt får jag med mig ett par kompisar till Holland 21-24 april och då kommer vi kunna ta med typ 10 kaniner till Sverige för ca 500 kr/kanin! :)

alskadeida
0

Hej.

Vilka raser kommer ni att importera?

Är det klart att ni åker?

Finns det plats kvar?

MVH Johanna

proxima
0

#3 Vi har inte helt bestämt oss, men det lutar åt en Hollandsresa 21-24 april. Jag ska ha med mig två teddyvädurar och evt en satinvädur hem och vi kommer minst vara två som åker så det finns iaf 7 platser kvar :)

ccilia
0

Jag är jätte intresserad

Shabby-Chic
0

#4 Vem kommer ni köpa dessa av? (Hemsida?)

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

alskadeida
0

Är intresserad men har du länk till uppfödarna ?

Eller närliggande som ni kan hämta ifrån.

proxima
0

Det är i princip spikat att vi åker, så om ni vill ha med kaniner hem från Holland så får ni gärna kontakta mig! 500 kr/kanin kommer vi ta i leveranskostnad.

#4 Jag har bokat en teddyvädur från Anja Robbertsen, www.teddywidder.nl och förmodligen kommer jag köpa en till teddy av henne. Satinvädurar letar jag fortfarande efter!

proxima
0

Vi kommer åka till amsterdam så uppfödare runt omkring där, eller som finns i norra holland (och också norra tyskland, nära danmark) kommer vi kunna ta med kaniner ifrån

ccilia
0

Kan jag maila dig?

alskadeida
0

Jag vill nog ha en plats. Ska höra med uppfödaren bara så hör jag av mig :)

Håll en plats åt mig.

alskadeida
0

Vilka finns kvar hos denna uppfödare?

Vad står det på hemsida ?

Min holländska är inte bra.

Hjälp mig gärna :)

alskadeida
0

Har du fler länkar?

Andra uppfödare?

ccilia
0

Jag vill gärna också ha en plats!

Ljusta
0

Bara ett tips? när det gäller att ta Teddyvädur från Holland, tro inte på allt de säger angående att de är bara teddy bakom. Hos Anja finns det många lejon bakom, bara så du vet så du inte blir besviken om du köpt en kanin dyrt som sedan fäller av :) Har själv köpt en från henne och hon är väldigt tillmötesgående och trevlig :)

Men jag rekommenderar helt klart att man köper teddysar som är över 1,5 år som man sett en nytagen bild på.

Ljustadalens kaningård

proxima
0

#12 Haha, nä jag ärinte heller vidare bra på holländska, men på anjas sida under kontakt så har hon länkar till flera teddyuppfödare. Det går bra att maila på engelska!

#15 Tack för tipset! Ska kolla upp det noga. Men om båda föräldarna är fullpälsade teddys så borde ungarna också bli det? Har inte superkoll på teddygenetiken än…

MAILA mig ni som vill ha platser så skriver jag upp er! emelie.c.persson@gmail.com :)

Ljusta
0

#16 OM båda föräldrarna är helteddy så kommer ungen att bli det. Dock så säger nästan alla teddyuppfödare att de bara har helteddy trots att det finns en drös lejon bakom flera av dem Oskyldig Vilka är föräldrarna till din unge?? Sett nytagen bild på dem?

Har jättedålig erfarenhet av att importera teddysar (jag och min förra uppfödarkollega har tillsammans importerat 9 st från Holland), kanske därför jag är lite "negativ".

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

Säger precis som Helene (Ljusta). Har även jag importerat en hel drös teddysar från Holland/Tyskland under 2010 och majoriteten av de kaniner jag fick hem blev jag inte nöjd med..

Luckyt5
0

#12 Jag kan säga vad som står, jag är från Belgien så jag kan flamländska (samma ord men annat uttal än holländska). ;)

Säg till om ni vill veta vad det står. ;)

/ Tilda

proxima
0

#17 och #18 Som sagt, jag är fortfarande dålig på teddygenetiken så jag hoppas att jag inte blir blåst… Det är en hane efter Sweet och Pride och jag har även blivit erbjuden att köpa den vuxna honan Joy. Bilderna ska vara hyfsat nytagna på hennes hemsida, skulle ni vilja gå in och titta om ni tror att dom är teddy eller lejon? http://www.teddywidder.nl/

Blir jätteglad om ni "experter" kan kolla åt mig! :)

Tarja
0

#20 Personligen så tycker jag att pälsen på Sweet ser lite smått lurig ut, pälsen ser ullig och bomullsaktig ut. Och jag har haft ett syskon till Pride, hon var lejon redan när hon kom till Sverige.

Joy tycker jag personligen ser ut att väldigt snart komma att fälla av..

proxima
0

#21 OJ, varningsklockor alltså! Tack för att du tittade! Då kanske det är lika bra att låta bli att köpa honom. Vet du några holländska linjer som är garanterat teddys, eller någon uppfödare som bara har teddys? Jag vill verkligen komma igång med att föda upp igen och teddys har verkligen fångat mitt hjärta… (tillsammans med de urläckra satinerna) Men jag vill ju inte ha några lejon…

Tarja
0

#22 Ingen orsak! Jag hjälper mer än gärna folk som är intresserade av att köpa kaniner från utlandet så gott jag bara kan. :)

Det är väldigt svårt att hitta en uppfödare som garanterat bara har teddysar i sin Avel, tror att det är nästintill omöjligt.. Jag har och har haft flera importer från olika linjer och uppfödare som en efter en har fällt av. Så jag har helt tappat lusten för att importera överhuvudtaget tyvärr..

proxima
0

#23 Är teddysarna lika dåliga i Tyskland och Belgien? Var stammar de fina Svenska linjerna ifrån? Vad borde man satsa på om man vill ha en liten hobbyuppfödning av äkta teddys? Finns det svenska linjer som är obesläktade med varandra?

Ljusta
0

#24 Alla de kaninerna som du nämnt stammar från Ute Christoph i Tyskland, och hon har också kaniner som är lejon i Avel tyvärr. Bla Myron tror inte jag är teddy. Men varför inte fråga om du kan få nytagna bilder, bilderna på hennes hemsida har legat där lääänge…

Det finns uppfödare här i Sverige som föder upp helteddy, både wienerfritt och wiener. Satsa helst på kaniner som inte är släkt med de som har Cheyennes som prefix, bara ett tips? ;)

Vill du ha wiener eller wienerfritt?

Ljustadalens kaningård

proxima
0

#25 Aha. Vilken tur att det finns soma hjälpsamma människor dom dig, jag är verkligen glad över att du tar dig tid! :)

Du har helt rätt, jag ska maila och be om nytagna bilder!

Jag är väldigt förtjust i wiener, så det är det som jag kommer avla på. Om du vill får du gärna skicka ett mail eller pm och rekommendera mig några uppfödare/kullar :)

Ljusta
0

#26 Tyvärr kan jag inte gå in på din sida då det står att sajten inte är aktiverad, så därför lägger jag upp här istället :)

Mitt förslag är att du tittar på Solvikens kull mellan Humla-Bengt. Där är det helteddy och inga kända defekter i stammen :) De är dock inte ens parade än så hoppas du inte har bråtom ;) Sen kan du alltid vänta till våren/sommaren och se om hennes fina Sky stannar som teddy så finns det en kull mellan Heaven - Sky (eller Humla - Sky) där också :)

Ljustadalens kaningård

Jenniebreen
0

Ni ska inte kika på några dvärgvädurar eller satin dvv? :)

Mvh jennie, Uppfödning av Dvärgvädur i färgerna Havana, viltblå, vit blåögd och Bourgogne. Även omplacering i mindre skala. www.jenniebreen.dinstudio.se

Ljusta
0

#26 Ett tips? till på Teddyvädur… Tuvullens har en kull på gång mellan Honey och Figaro. Där finns det inte heller några kända defekter i stammen.

Ljustadalens kaningård

breana
0

Jag importerade en teddyvädur med Tarja. Min lilla tös är världens snällaste och sen har hon bra päls. Köpte henne som wienerfri men hon är wienertecknad ändå. Det märktes inte på bilderna. Jag ska dock inte klaga för mycket eftersom många fick hem lejon. Men det jag vill säga är att det är lätt att man får hem något man inte förväntade sig, saker kan ju missas på bilder :)

Tarja
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#30 Bra att du också skrev din erfarenhet av det hela min vän Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
proxima
0

Tack för hjälpen allihopa! Nu är jag inte särskilt sugen på Holländska teddys längre, utan har tagit kontakt med de som ni rekommenderar ist. Förmodligen tar jag hem den teddyhanen som jag har tingat från Anja ändå, men det blir nog bara honom och då tar mamma med honom hem via flyg ist…

proxima
0

Tack för hjälpen allihopa! Nu är jag inte särskilt sugen på Holländska teddys längre, utan har tagit kontakt med de som ni rekommenderar ist. Förmodligen tar jag hem den teddyhanen som jag har tingat från Anja ändå, men det blir nog bara honom och då tar mamma med honom hem via flyg ist…

[Airo]
0

Jag skulle mer än gärna vilja följa med, dock är jag bara 14 år och har inget körkort. Men om det skulle kunna funka, kan jag få "köpa" en plats i bilen i sådana fall?

ska ev. hämta hem en liten minivädur/satin vädur från miniwidder of glory.

Mona22
0

Det blir bra mycket billigare att flyga än att åka bil. man får om jag inte har fel, ta med sig 5 djur ensam. en flygresa kan du få för ca 1000 kr t/r.

[Airo]
0

#37 "t/r"?

tesselituss
0

tur och retur, alltså för resan dit och resan hem!

Kram /Tess

Mona22
0

#38 tur och retur. det är billigt att flyga.

Mona22
0
[Airo]
0

#39 & 40 okej, får se om jag får göra det då :)

men jag undrar lite nu bara, snor tråden lite, haha… vad behöver man betala? veterinärsbesök kostar ju 100kr, vad mer? vad behöver man mer betala när kaninen kommit till Sverige?

ppyysseenn
0

I Tyskland finns underbara kaniner! Jag skulle gärna köpt en där ifrån!

Men lite långt tyvärr! :/

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

Jonaflax
0

Man kan inte flyga hem med kaninerna. Har läst nånstans att kaniner inte tål att flyga - vet inte om det stämmer. men de billiga flygboolagen tillåter ändå inte djur.

Alltså får man isåfall foorska i att ta tåget hem.

Billigast är nog att samåka några stycken i en rymlig bil.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[aammE]
0

#44 Stämmer, finns få (inga?) flygbolag som tillåter kaniner (gnagare/hardjur i största allmänhet) på flygen, även om man har dem i rummen där man transporterar andra djur. Tror att det beror på att de dels är känsliga för stress, det höga trycket som bildas vid start/landning samt risken för att de skulle smita och föröka sig okontrollerat (men det är väl främst djur som råttor, möss och liknande). 

Men det går ju att åka billigt flyg till Holland/Tyskland och sedan åka relativt billigt med tåg till Sverige.

Mona22
0

#45 tycker det låter väldigt skumt då trycket är samma i lastrummet som kabinen. annars skulle ju alla djur dött av trycket därinne.

Jag vet att Norwegian tar olika husdjur utan problem. men man måste ringa dem. Finns flera andra som också gör det så det är inte omöjligt.Glad

Men annars funkar det ju med flyg dit och tåg hem som sagt.

[aammE]
0

#46 Men det är inte samma tryck som kaniner är vana vid, det går ju inte att jämföra vad en kanin tål med vad en människa tål.

Bamse 08
0

Jag skulle ha flygigt dit och sen tåg tillbaks

What doesn't kill you makes you stronger.

Mona22
0

#47 oj, visste inte att de var så känsligaTyst

jag har bara haft med katt och smådjur.