Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 950 ggr
Kassy
0

Neka köpare?

Borde man neka köpare om dom vill ha två hanar tillsammans? Vill ju inte att hanarna ska skada varandra + att det är olagligt att ha två könsmogna hanar tillammans. Bör man säga som det är eller att en av hanarna redan är tingad åt en annan? Och vad säger ni om en köpare vekar oseriös, att den tex redan är tingad? Hur skulle DU ha gjort?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Zvintos
0

Jag skulle nekat ja.
Sen skulle jag nog haft information på hemsidan om att jag inte säljer två hanar tillsammans med hänvisning till L80.
Det står visserligen enbart "bör", så rent tekniskt är det tillåtet att ha två okastrerade hanar ihop, men det är som sagt inget jag skulle tillåta.

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle sagt om en köpare verkar oseriös.
Antagligen skulle jag säga att jag är noga med att det nya hemmet känns rätt och att ifall det inte gör det så kommer jag inte att sälja.
Och i detta fallet så känns det helt enkelt inte riktigt rätt.
Hellre vara ärlig och säga som det är, tycker jag.

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade nekat o vart ärlig. Du är inte tvingad o sälja om de inte känns rätt. o definitivt inte om de skall ha dem tillsammans, de kan ju betyda en smärtsam död för dem bägge.

Aldrig att jag hade sålt i det läget!

Kram /Tess

Kassy
0

Hade inte tänkt sälja dom tillsammans, bara undrade hur ni skulle ha sagt :) Säger väl som det är då, att dom inte bör vara 2 eftersom dom är kolonidjur och inte flockdjur

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

LinneaJohaanson
0

Du kan ju lägga till att dom förmodligen kommer slåss och ta död på varandra! Det är lite mer sanning än att dom inte bör vara med varandra!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[_annaH]
0

Jag skulle berätta för dom att man inte ska ha 2 hanar tsm då det inte funkar att ha hanar tsm då dom bråkar o kan döda varandra. Sen om dom s'ger "det kommer inte hända" så skulle jag neka direkt!

Fridaaaa
0

Var ärlig och säg som det är att 2 kaninhanar inte kan gå ihop, för att dem till 99% kommer att slåss vid könsmognad. Och att om dem ska ha 2 kaniner ihop måste det vara en kastrerad hane med en hona, eller 2 honor (det brukar gå väldigt ofta om man har dem sedan dem är ungar ihop). Du behöver inte sälja till dem om du inte vill. Men ljug inte, bättre att säga sanningen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Neuzs
0

Jag tycker också att du borde säga sanningen :) För jag menar, du gör ju ''köparen'' en tjänst. Om denna inte vet detta så kanske den får tag på 2 hanar av någon annan oseriös & desperat säljare och då kanske dom slår ihjäl varandra för att köparen var okunnig, vilket är väldigt onödigt! Eller så kan du ju fråga om de har tänkt ha separata burar, te.x. om de har 2 barn och de ska ha en varsin :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Kristall
0

Förklara för dem att du inte säljer hanar två och två och förklara varför. Om de tar till sig av det och går med på att köpa en hane, eller ha dem skilt, och i övrigt verkar OK, så är det ju upp till dig huruvida du vill sälja då.

De behöver inte vara oseriösa/sämre köpare för att de tror att hanar kan/ska gå tillsammans. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Becca-]
0

Vissa hanar går självklart att ha tillsammans utan problem. Har känt flera personer som har haft hanar tillsammans, under uppsikt såklart.

Men detta handlar ju bara om individerna, och det betyder inte att det går att ha alla hanar tillsammans, utan slagsmål o.s.v. Så förklara för köparen att det är mycket sällan det går att ha hanar tillsammans.

Linnet
0

Jag har flera gånger fått berätta för mina köpare att två hanar inte går att ha tillsammans och då har dom valt två honor eller hona och hane i stället. Klart man måste berätta sånt för dom, för det är många som tror att det går bra att ha två hanar tillsammans. Det är din skyldighet att upplysa om sånt som köparna inte vet.

Kassy
0

Vi kom överrens att hon skulle köpa en hane och sedan ev köpa en hona nästa år av mig och kastrera hanen vid könsmognad. Trevlig person och tog inte illa upp när jag sa att två hanar troligast skulle döda varandra vid könsmognad :)

LinneaJohaanson
0

Förstår inte riktigt varför hon skulle ta illa upp Tungan ute

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Linnet
0

Det är faktiskt så illa att dom kan döda varann, en tjej som bor granne med mig hade en kull kaniner och sålde två hanar tillsammans utan att berätta att man inte kan ha två hanar tillsammans, hon hade väl inte så mycket kunskap själv eftersom hon var ganska ung vid tillfället. Men dom hade faktiskt i princip dödat varann, den ena blev ihjälbiten och den andra så illa skadad så den fick avlivas.

Fridaaaa
0

#13 Det spelar ingen roll om tjejen i fråga var ung eller inte, åldern spelar inte in, tar man kull, ska man ta reda på sånt oavsett ålder. Så åldern är ingen ursäkt.

echelona
0

Jag anser att det är uppfödarens ansvar att informera ägaren. Tvekar man minsta lilla på att kaninen inte kan få det bra i sitt nya hem så borde man inte sälja. Jag hade aldrig sålt två hanar till samma hem (om de inte bor i olika bur dvs)! Hade berättat varför jag isf inte vill sälja och om de lyssnar och tar åt sig informationen så kan de få en ny chans, men om de inte tänker sära på hanarna efter köp så skulle jag neka dem.

Linnet
0

#13 Nej givetvis är det så, det var inget försvar eller eller ursäkt, men ofta är det ju så att barn vill ta en kull trots att dom inte kan nånting om det.

Fridaaaa
0

#16 Ja tyvärr är det så, trist men santRynkar på näsan

Linnet
0

Ännu värre när barn tror dom kan starta en uppfödning, i detta fall en 11-åring, som inte heller kan nånting.

Fridaaaa
0

#18 Ja det är trist och sorgligt :/

[Angel88]
0

man kan ha två hanar ihop om båda är kastrerade, dock då i tidig ålder…

Fridaaaa
0

#20 Det är ingen säkerhet att det går det heller.

Linnet
0

#20 Ja det kan gå om båda eller den ena är kastrerad, men det finns ingen garanti för att det fungerar, men två okastrerade hanar får man enligt lag inte ha tillsammans.

Kassy
0

# 22 I L80 tror jah det står BÖR som NinniH skrev ovan samma sak med att man BÖR ha sällskap åt kaninen, men ej något att det är förbjudet.. # 12 Vissa kan ju bli sur osv när man nekar dom, och sura personer vill man inte direkt sälja till, om du fattar hur jag menar?