Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1831 ggr
Neuzs
0

OROLIG igen :/ blåst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

alltså det blåser så sjukt mycket ute!
hela buren skakar :/ min kanin är 10veckor, en liten löwenhermelin.
Det gör ont i mitt hjärta att hon ska sitta ute själv då det blåser in
genom gallret (såklart?) och hon vägrar gå in i sitt isolerade/vindtäta hus.
så hon sitter ganska utsatt  (dock ganska ingosad i en filt, eller hon sitter på den och jag har försökt trycka den runt henne så mycket jag kan men hon trampar hela tiden ner den :/) Så nu håller jag på att vädra ut/kyla ner köket! Så hon får sova där i natt Skäms

Min sambo säger att jag är löjlig men jag vet inte när det börjar bli ''för mycket'' eller ''farligt'' och jag sitter som på nålar! när köket är nerkylt så får hon antingen bo på golvet i natt eller så får vi ta in buren.. vi får se!

Behövde nog mest skriva av mig men om någon har några tips/något alls som kan trösta så skriv snälla!!

(får bli samma bild igen, då inen annan funkar pga bildstorleken)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

NaDa...
0

Då får du ge din sambo en spark så att han bygger en bättre vindtät bur till dig :))

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Neuzs
0

haha, ja. han är och hämtar brädor nu x) (a) om något sur så masade han sig ur soffan.. haha! Men alltså vi har en väldigt hög bur (ombyggd chinchilla bur, som hon ÄLSKAR för övrigt :) men att den är högre = mer galler. Vet inte hur vi ska lösa det eller om det ens går? :S den är 1.30 hög, och hela ''framdelen'' är ju i princip öppen.. hm, tips???

Linnet
0

Kan du inte hänga nåt vindskydd på framsidan då. Annars är det nog inte så farligt att ta in henne över natten bara. Fick ju akut ta in en kanin som bott ute hela vintern då den frusit fast med tassen i vattenskålen och skadat den, det var inte så farligt ändå han blödde lite och haltade ett par dar, då var det minus 20 grader och han kom in till plus 15. Sen fick han bo inne i ett par veckor tills det blev ca nollgradigt ute, då flyttade jag ut honom igen.

EvelinaS-L
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har du en innebur ute?

_Kram Evelina
_

[Wera]
0

Jag har flyttat ut och in kaniner flera gånger utan några som helst problem…

Jag brukar ha mina burar i stallet (nu bor dom dock inomhus) så jag har inte tänkt på det… dock hade jag inomhusburar på balkongen ett tag för inte så länge sedan. Två st ovanpå varandra, då hade jag två stora plywoodskivor, en ovanpå burarna och en på sidan av burarna (+ mellanvägg bakom burarna som avdelar balkongen + väggen) så burarna var helt täckta utom på ena långsidan där jag hängde över en handduk ungefär 1/3 av gallret. Då blåste det inte in.
Men häng över något isf, någon sorts plast så han fortfarande kan få se ut och få in ljus om du vill ha det över hela buren. Elr köp plywoodskivor som täcker hela buren.

Neuzs
0

okej, jo. När det blåste in en ''bräda'' rakt i n i buren och det small som tusan så gav jag upp! gick ut, öppnade luckan och hon bokstavligt slängde sig i famnen på mig! (hon brukar alltid vara för ''busig'' för att sitta i famnen nå'gon längre stund) men nu kändes det verkligen som att hon sökte trygghet hos mig och måste erk'änna att mitt i kaoset så värmde det mitt hjärta. :') kanske kan bli en bra kanin av henne iaf (; skojja!

Men hon är iallafall i köket nu, dock har jag öppet fönster så det är -kallt- där! Inte exakt som ute men iallafall bara några graders skillnad men gon slipper vinden och hon är jättepigg :)

Ska försöka klura ut något bra vindskydd. . Glad
Funderar på någon plexiglas-variant så hon kan se ändå? Glad

[Wera]
0

#6 Plexiglas kan fungera! :)
Är det inte plusgrader hos er under dagarna? Då tycker jag inte det behövs att ha det kallt i lägenheten… :P Det är ju dock oftast minusgrader under nätterna men inte på dagen (iaf. inte hos mig).

Neuzs
0

Nej, inte minusgrader.. Men inne har vi annars ca 21 grader. och ute under dagarna är det väl ca 5-6 grader. Har hellre öppet så hon vänjer sig än att hon ska frysa när hon kommer ut :) är jag för snäll/dum? ;) haha!

EvelinaS-L
0

#5: om hon har plywood runt hela buren, blir det nog ganska mörktObestämd

_Kram Evelina
_

Neuzs
0

#4 nja, det kan man inte säga. Från början var det ju en innebur ja, men det ändå som är kvar av själva inne-funktionen är gallret där fram :) annars är buren inklädd i trä och sådär. isolerat sov/kryp in och även ett isolerat hus :) så både ja & nej x) Glad

[Wera]
0

#6 Det blir det väl inte? Jag menar inte över alla väggar, utan enbart tre stycken precis som hos en vanlig utomhusbur. Det är ju lag (?) -rekommendation på det enligt Jordbruksverket. :)

EvelinaS-L
0

#11: jag är trött och tänkte inte klart, klart du menade 3 väggar, va dum jag är!

förlåt mig Glad

_Kram Evelina
_

Neuzs
0

ja, alltså framtill så är den ju ''öppen'' alltså det är galler där fram :) Det är ju det som oroar mig, att den är såpass hög så det blåser inte mycket kanske. Men hon har nog mer sikt ut än de flesta kaniner :)

EvelinaS-L
0

men det blåser väll inte åt alla håll?
gör så att blåsten kommer på baksidan av buren, alltså så att det inte blåser i på framsidan, sen kan du ju hänga en matta där framme och sen lämna typ 20cm så att h*n kan kolla ut oså :)

_Kram Evelina
_

[Wera]
0

#13 Ja plexiglas eller som en slags genomskilnig "pressening" av plast (vet inte vad det kallas haha) kan vara ett bra alternativ att fästa över större delen av framsidan :)

Neuzs
0

ja, jag ska kolla upp det imorgon :)

Nej, det blåder inte från alla hål.. men jag ve inte. ska kolla på vindskydd :)

EvelinaS-L
0

Hoppas att ni kommer på någon lösningSkrattande

_Kram Evelina
_

imsuchadiva
0

Varför vände ni inte bara på buren så de inte blåste rätt in i den?

( ps. finns ingen ras som heter löwen, är antagligen en lejonhuvad kanin du menar )

lomsen
0

#0 Jag förstår dig! Jag är också orolig för min hona som fått ungar, de ligger ju isolerade men hon lär inte gå in till dem annat än vid matning… Här stormar det! Ska titta till dem nu…vill ju inte nåt ska hända när hon har 5 små…

Linnet
0

#19 Nej det är jobbigt med tidiga kullar ute, brukar inte låta dom få ungar ite förrän i början av maj, tidigare kullar tar jag alltid in honorna. Har haft alltför många ungar som blivit nerkylda och dött då jag haft kullar som fötts ute i april, när det fortfarande är minuagrader i alla fall på natten och även dagtid ibland.

EvelinaS-L
0

Glad#18: det jag menade i #14

_Kram Evelina
_

lomsen
0

#20 Fast just ungarna ligger djupt nerbäddde i massa halm och päls i välisolerad del med dubbla väggar med gullfiber emellan och isolerat tak, där är varmt och skönt, det var mamman jag var orolig för, men hon var inte alls störd av vädret och det hade faktiskt blåst in minst snö i just hennes bur..dock fick hon mer halm att värma sig/syssla medGlad

Jag har en del kaniner ute, en del i varmförråd!

Linnet
0

#22 Jodå, men ibland gör inte kaninmammorna så bra bo och ibland kan nån unge hamna utanför buren och följa med ut när dom matats och är dom då ute då, så fryser dom ihjäl ganska omgående.

VI har ingen isolering i bodelen, eftersom jag har hört att det är sämre att ha så, isoleringen stänger även inne kylan så att det tom kan vara kallare i bodelen än i den öppna delen av buren, det är vad jag hört och läst.

Neuzs
0

Den står med ryggen mot blåsten om man säger så :) och den står ca en halv meter ? (iaf så jag precis får plast att sitta framför den) från väggen just nu när det blåser så. tråkigt att hon inte kan se ut då, jag vet. men hellre det! och den är mot ett fönster så hon ser iallafall in på oss här inne :)