Urkass semester passning
Hjälpte min kompis hitta en kaninvakt härinne i juni
för 4 veckor för sin underbara kaninkille.
När hon hämtar honom har följande hänt-
1) kraftigt avmagrad
2) sår
3) full med flugmask
Samma dag som han hämtas tas han till Roslagstull för avlivning =(
Varför hör tjejen inte av sej tidigare?
Varf tas han inte till veterinär när han uppenbart inte mår bra? (min kompis hade naturligtvis betalat)?
Hur har vakten mage att ta betalt för denna i mina öron vanskötsel?
har mejlat tjejen med frågor.
Fy fasen vad hemskt 
Anser att man bör ha tillräcklig kunskap+ ansvarstagande om man erbjuder sej ta hand om andras kaniner!
F-n vad jag ångrar att jag inte tog han själv! har dock en hane som frihetsvan o avskyr andra hanar så sa nej =(
Usch gud vad trist :(
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Inte okej!
Stackars stackars kanin, och kaninens ägare! Vilken chock!
Nej men fy vad trist! :(
Men ta inte på dig skulden även om du kunde tagit hand om honom.
ne usch
dumt att tjejen inte tog honom till veterinär eller ringde er om råd :/
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Nä men ush så hämskt! Måste kännas jobbigt för ägaren =/ Och stackars kanin :(
Tack alla. vet att man inte ska lämna ut nån här men vill varna om det gick.
Godtrogen utgick både jag o kompisen för att om man utger sej för att kunna passa kaniner har man-
intresse /djurvän
Tid
Kunskap
Ansvarstagande
ja usch, jag har inför kontrakt nu när jag passar/lämnar djur.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Men vad hemskt stackars kanin och ägare. :(
Oansvarigt av den som tog hand om kaninen.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
stackars kanin och ägare.
Skötaren kunde farit/ringt till vet. eller iallfall ringt ägaren
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Hemskt 

Hemskt :(
hemskt :'(
Hum… Undrar om detta är samma tjej som jag pratade med för ett bra tag sedan? Hon fick in en kanin på inackordering som trots att den var normalpälsad hade enorma tovor runt hela bakdelen och könsorganet. Hon frågade då ägaren på en gång om hon skulle hjälpa till och ta bort dessa, men ägaren säger då att hon ska låta dem vara och att ägaren själv skulle ta kaninen till veterinären senare. När tjejen kommer ut en dag ungefär 2-3 veckor senare (har ingen koll på datum) ser hon hur kaninen sitter med tänderna och DRAR bort tovorna så att huden blir irriterad och det bli sår under dessa. Sist jag hörde av henne hade hon precis lämnat över kaninen till ägaren (som visat sig ha massa mask där tovorna suttit), som tydligen ändå gjorde som hon lovat och åkte in till veterinären. Dock var det för sent och kaninen blev tvungen att avlivas.
Jag själv skulle aldrig tagit emot en kanin som hade sådana tovor från början. Normalpälsade kaniner får inte sådana tovor i bakdelen utan att vara sjuka. Sjuka kaniner har ingenting hos inackorderaren att göra, de ska till veterinären bums! Men vad jag förstod var det i princip hennes första inackordering och man lär sig av sina misstag.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Denna kaninkillen var normalpälsad o klarade sin pälsvård helt på egen hand,
Vid inlämn fanns inga tovor, sår, maskar vid inlämning utan helt pigg o kry..
Förmodligen blev han heldeppad o fick sämre aptit men borde väl ha kommit igång käka efter högst 1 v om han fått omvårdnad/stimulans/uppmärksamhet..
Ägaren hade tagit med eget foder men gäller ju byta ofta i kanintoan nu när det så varmt, mkt flugor annars
varf han fått sår i bakdelen vet jag ej, förmodligen kliade larverna, som t o m fanns i ljumskarna =(

Gud vad hemskt ..
#16 Ja då måste det varit en annan person jag varit i kontakt med :) För denna tjej var förtvivlad när hon fick denna kanin till sig, för hon ville göra åt tovorna som den hade när den kom, men fick som sagt order av ägaren att låta dem va. Då är det inte lätt för en liten tjej att veta hur hon ska göra. Gå emot ägaren för kaninens bästa, eller göra som ägaren säger för att inte få problem med ägaren. I hennes fall valde hon den första varianten, men fick problem med ägaren trots detta.
När det gäller kaniner och äta så överlever inte en kanin en vecka utan mat, då tarmfloran är så känslig att redan efter 24 timmar utan mat börjar bakterierna dö. Efter 48 timmar är det så mycket bakterier som dött att de sällan repar sig utan dör.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#18 Jo känner till att kaniner måste småäta hela tiden för att hålla igång tarmarna/floran.. med sämre aptit menade jag äter mindre än vanligt/normalt för han ledsen/kände sej övergiven =(
Jättetråkigt det hela o kanske tjejen är jätteledsen för det skedda o lärt sej en del men anser ändå inte att hon bör ta hand om andras kaniner..

Jag skulle ha anmält personen i fråga för djurplågeri.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Jag kan meddela att det var jag som tog hand om Prince, Och MAKALÖST vilka anklagelser du för mot mig! Jag ångrar så otroligt att jag tog emot en så pass misskött kanin, och jag har dessutom bevis på att han var misskött redan inne, så anklaga in mig! :(
Här är meddelandet som hon skickade till mig ölver mejl:
Hej, det var via mej som min kompis lämnade in sin fina dvärgvädur Prinsen för 4 v till dej
Mkt ledsen blev jag när jag hörde att han avlivad samma dag han hämtades hos dej =( han var tydl avmagrad otroligt! Fluglarver i hela bakdelen =( Hur har detta gått till?!?
Varför hörde du inte av dej till Elleonora om nu Prinsen åt dåligt o ej mådde bra? Hur kommer det sej att du inte såg att han rasade i vikt? varf kontroll du inte baken ang fluglarver som ju är lättare att få sommartid + om kaninen ej mår bra? Anser ej att du ska ta hand om andra kaniner än dina egna! **
mvh Elisabet Pahlm**
ps hur kan du dessotom ta betalt för denna i mina öron vanskötsel el oansvarighet som kaninvakt? ds
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Och här är mitt svar:
Hej,
Jag tycker det är mycket taskigt av dig att bara anklaga mig för olika saker på det här viset.
Jag har inte velat säga något till Eleonora eftersom Prince är död, och jag vill inte strö salt i såren genom att berätta för henne, men jag kan ju säga till dig att han var misskött när han kom till mig. Decimetar stora tovor som täckte hans lår + runt könet. Det var hemskt, och självklart frågade jag Eleonora om han brukade ha sådana tovor. Hon sa ja, det brukar han ha. Om du inte får bort dem är det ok. Mycket konstigt att en dvärgvädur, som knappt har någon päls kan få sånna hemska tovor. Jag har teddyvädurar och är därför mycket van vid päls skötsel och skulle aldrig låta tovor gå så långt! Tovorna skulle behövts RAKATS av en veterinär, det går inte att göra själv. Det var helt enklet ett exempel av misskötsel när det fäller pälsvård. Och det kan ni INTE anklaga mig för, för tovor tar det lång tid att bilda, och som sagt, jag meddelade Eleonora att han hade sådana tovor, första dagen då han kom..
Vet du hur hemskt det är att låta en kanin ha sådana fruktansvärda tovor? Föreställ dig att gå med glasskärvor i skorna hela dagen ungefär. Och det är HELT upp till ägaren att lämna en frisk kanin till mig! Och Prince var inte frisk, han hade dålig immunförsvar som jag skriver här längre ner! Jag meddelade det till Eleonora också. Men HUR i hela friden skulle jag kunna veta att det börjat bildas larver, under dessa HEMSKA tovor? Det går inte att se med blotta ögat! En dag, när jag kom ut så hade den stackars kaninen slitit bort sina tovor, eftersom det gör så fruktansvärt ont med tovor som stramar åt huden. Och då såg jag att det var larver under. Larver börjar bildas flera veckor innan, det tar alltså väldigt lång tid för dem att bryta ut, men det tar tid för äggen att födas osv, så larverna hade alltså varit där en lång tid, men "poppade" upp och syntes när han slitit bort sina tovor. Och han slet bort tovorna över en natt!
Om du vill förklara för mig hur jag ska se att det är larver under dessa tovor lyssnar jag gärna.
Och SJÄLVKLART meddelade jag Eleonora så FORT jag såg det, hur kan du anklaga mig för annat?! Jag rekommenderade henne även till veterinär direkt.
Ang vikten fick han otroligt dålig mat, åt inget hö vilket är livsviktigt för kaniner. I höt finns fibrer och sådant som kaninen MÅSTE äta för att överleva. Det räcker inte att äta pellets köpt från djuraffär och mängder med godis, de får nämligen otroligt dåligt immunförsvar och kan inte stå emot sjukdomar lika bra då.
Magra av hade han inte gjort anser jag, han var snarare väldigt tjock som många huskaniner tyvärr är idag.
Jag skötte om Prince precis som jag gör med mina egna kaniner. Mat och fräscht vatten varje dag + några timmar i hagen varje dag. Och som sagt, det är helt upp till ägaren att lämna en frisk kanin och Prince var inte frisk! Om han hade varit vid god hälsa innan han kom till mig, skulle det absolut aldrig slutat så här illa. DEt är inte det att JAG missköter mina kaniner, det här hade hänt vem som helst. Prince fick helt enkelt nog av dessa tovor och jag tycker så otroligt synd om honom att han fick gå med sådana tovor så pass lång tid.. Antagligen avr det bajs osv under tovorna också eftersom han fick så dålig mat.
ps hur kan du dessotom ta betalt för denna i mina öron vanskötsel el oansvarighet som kaninvakt? ds = Jag bad inte om betalt! Jag lämnade över kanien gråtande för det var så otroiligt synd om honom. Eleonora ropade då på mig och sa "Vänta så ska du få dina pengar".Alltså BAD jag inte om pengar! Vilka anklagelser du kommer med.. Väldigt tråkigt.
Hälsningar Celine
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Jag önskar verkligen att ni orkar läsa allt, för jag tycker det är så sorgligt att hon bara hoppar på mig såhär!
Och sen att du anklagar mig för att ta betalt, Jag BAD absolut ITNE om pengar!! Det var ägaren som ROPADE på mig och sa vänta, du ska få dina pengar! Ursäkta mig, men vad du ljuger.. Det här gör mig så ledsen.
Och tack Louise för att du förklarade lite, av vad jag berättat för dig!
Jag var helt förtvivlad så jag ringde Lollo direkt..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Och sen att hon varnar andra människor för att lämna sina kaniner till mig i sin andra tråd, tycker jag också är så sjukt och dåligt.
Jag älskar mina kaniner över allt annat, jag lever för mina djur ochs kulle ALDRIG skada och missköta mina dur så som ägarna till Prince gjort. Och ursäkta mig men ja, enligt mig är det grymt fjurplågari att låta kaninen sitta med dessa tovor.
MEn som lollo "Traasdocka" sa, vad ksulle jag göra? Ja jag gick emot ägaren och ifrågasatte hans diet osv, men valde tillslut att göra som hon sa- det är ju ändå hon som är ägaren. ..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Detta är inget jag tycker ska tas publikt, utan detta kan ni ta via PM. Med detta sagt så låser jag tråden.
I detta fall tar jag faktiskt Celines parti. Känner Lollo väldigt väl och ser ingen anledning att tvivla på det hon och Celine berättar.
Har man inte mycket erfarenhet så kan det vara svårt att hantera saker och ting. Jag har själv kaninpensionat, skriver kontrakt mm och är mycket noggrann innan jag tar emot en kanin. Men det är självklart väldigt svårt att veta hur man ska tackla detta som en ung nybörjare. *Kram till Celine*
Personligen skulle jag inte yttra mig med en tråd om jag inte ingick i någon av de två närmsta parterna.