Vilken ska jag ta :/
Hejsan!
Vi kanske får lov att avliva Dixi, och om vi gör det, ska jag få en ny kanin.
Jag har kollat på blocket och sett på annonser som jag inte kan välja mellan! :/
Ena annonsen säljs två honor som har tävlats i hoppning, 3 år.
I den andra är det så dvv-ungar, säljs med härstamningsbevis och stamtavla. Det stod att dom hade underbart temprament.
Hm, vilken ska jag ta? Jag är mest inne på ungarna, men roligt att tävla hoppning … ;/
Det är bara du själv som kan välja vilken du vill ha.
♥
Varför måste du avliva dixi? :C
Varför ska ni avliva Dixi? OT men ändå… :O
medarbetare på allergier.ifokus .
vill också veta varför ni ska avliva henne :(
men om du gillar att hoppa med kaniner skulle jag köpt en hoppkanin. men om du vill ha en myskanin kan du ju köpa en myskanin :P men det går alltid att få myskaniner att hoppa :)
Sen ska jag tillägga, bara för att det är kaniner som är hoppavlade betyder det inte att dem inte kommer kunna hoppa. Alla kaniner kan hoppa mer eller mindre! finns viljan hos kaninen så kör på, då den har kapaciteten.
Jag har en kille här hemma som äntligen har börjat visa intresse för hoppning, han är dvv och avlad för kel. Han tycker att det är riktigt roligt att hoppa. Sen har jag även en flicka som är avlad för just hoppning, som typ har "putta ner hinder" som största intresse ;) men hon har inte insett sin kapacitet än, kan hoppa riktigt högt och har varit påväg över kompostgallret flera gånger. Är säker på att hon kan bli en duktig hoppare om man får henne att förstå.
Men nu börjar det bli lite OT, men jag hade tagit dem med trevligt temprament iallafall. Att tävla är inte det viktigaste, det är att man trivs med sin kanin!
ALLA: hon har blivit aggresiv! :(
Hm, vet inte. Jag tyckte 3 år var för gammalt, och en liten nin-unge är väl aldrig fel ..?
#6 hur gammal är hon ?:(
#6 HUR aggresiv?
♥
#6 Undrar också hur gammal hon är… det kanske är tonåren?
#7: 1 år, tonåren är förbi.
8: bits och morrar, fräser och så.
#10 Ska du verkligen avliva henne bara för det?
♥
#10 Är hon brunstig? Det kan vara det också, skulle vara bra att bara vänta några månader innan man beslutar något sånt :)
#12: nepp, varit det jättelänge, och jag tror hon har ont någonstans runt magen.
#11: det är massor av annat också.
#13: Har veterinär undersökt henne då? Eftersom du säger att hon har ont.
#13 Som vad mer? Tycker som #14 att du ska kolla hos veterinär om du inte har gjort det.
♥
Jag tycker absolut inte att ni ska avliva henne utan att en veterinär har fått undersöka henne!!
#16: men min mamma vägrar.
#17: Vägrar hon att åka till vetten?

Om inte dina föräldrar vill ställa upp att åka till veterinären borde inte inte skaffa en till kanin om ni nu avlivar den här. ALLA djur har rätt att få uppsöka en veterinär, och det är bara korkat att skaffa djur om man inte är säker på att den kan få behandling vid behov.
#17 om din mamma vägrar åka till vetrinären så ska du inte köpa en till kanin. om den blir sjuk så måste man åka till vetrinären och det kan kosta väldigt mycket men det får man vara beredd på. så varför avliva ett djur och sen köpa ett nytt, det kan hända samma sak med den andra kaninen att den får ont och blir agressiv.
Tyvärr så måste jag hålla med ovanstående om att du nog inte bör skaffa en ny kanin om du inte kan uppsöka veterinär.
Förstår hur jobbigt det måste kännas, och är nog heller inte så kul att avliva Dixi.
Man ska inte ha kanin om man inte får åka till veterinären med den om det hänt den något
♥
Håller med ovanstående fullständigt!
En av mina kaniner har också humör men jag älskar henne lika mycket för det, och man får lära sig att hantera det.
Håller även jag med ovanstående fullständigt.
Kanske är hon sur bara för att hon vaktar sitt revir? Eller beter hon sig så även utanför buren?
Jag tycker att ni bör försäkra er om vad problemet är innan ni bestämmer er för att avliva. En så pass ung kanin har ju hela livet framför sig. :(
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Det är ens skyldighet att ta sitt djur till vetrinären om djuret är sjukt. Tror att det är lag på det tillochmed.
Emma
#26: Det stämmer att det är lag på det.
#26-27: Säg det till min morsa ;)
Men Dixi är bra nu!
#28 Det gick fort eftersom du sa hon varit aggressiv hela tiden. Tänk om alla kaniner kunde bli aggressiv fria på ett dygn, vilken lycka.
#29: jag tror att hon var lite sur pga att vi misstänker värmeslag den dan hon var sjuk.
bra att hon är bra nu då :)
Någon sa att du skulle vänta några månader för det kunde vara brunst och du sa att det redan vart jättelänge så lät som om du väntat några månader redan. Har kaninen haft värmeslag i några månader som sen gått över på en dag?
Förstår inte heller riktigt, som #32…
Och det var massa andra saker oxå sa du?
♥
Känns dock lite som att det inte är vår ensak
Okej, gör en lista på saker.
- Hon var aggresiv
- Hon hade värmeslag
- Hon blev sån i våras
- Hon vägrade att hoppa
- Var stirrig
- Bet om man tog henne på nosen och på magen
- Bet på selen
Jag kan inte se, (av listan ovanstående) något som tyder på att hon varit sjuk, aggressivitet kan (oftast) om den är mild bearbetas bort, bara ge kaninen tid och mycket kärlek. Om hon biter och fräser kan du/familjen tycka att hon är lite läskig och då försöka undvika henne, istället för det tycker jag att du ska spendera mer tid med henne. Ta upp henne i famnen, klappa och prata med henne. Hon kanske är stressad?
Jag tycker, om det blir värre och aggressiviteten inte går ner att du ska uppsöka veterinär. Vänta någon vecka/månad.
Vill du skicka länkar till annonserna på blocket? Lättare att ge tips? då. =)
Att avliva en så ung kanin utan att ha en skälig grund för det tycker jag inte är okej. Man avlivar inte ett djur för att köpa ett nytt pga ett beteende som troligen går att få bort. Veterinärbesök får man tyvärr ta med i beräkningarna innan man skaffar en kanin.
Jag har haft flera aggressiva honor, men vi har tränat på det och inte ens hunnit tänka tanken på att ta bort kaninen för en sådan sak.
#36 Varför står det med på listan att hon vägrar hoppa hade du tänkt avliva henne för det? Springer hon undan eller lägger hon sig bara och surar? hur högt "hoppar" ni?
I listan du gjorde tycker jag inte det finns ett enda skäl till att avliva henne.
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Att hon biter för att du rör henne på magen och på nosen är väl inte så konstig heller? Hon kanske inte tycker om det? Håller med ovan. Finns inget på listan som är ett skäl till att avliva.
Mvh Linnea Matros
Håller med 42#.
Vill inte vara taskig på något sätt nu, men det är väl inte konstigt om hon inte vill hoppa?? Hon är väl inte ens köpt som hoppkanin om jag minns rätt?
♥
Kan ju kännas hopplöst ibland med en kanin som är sådär. Men ha på dig hanskar och så när du är med den om den bits. Om kaninen tex inte vill hoppa eller gå ut i sele och så kan du ju bara släppa ut den i en Hage på dagarna. Om det är så kaninen vill ha det. Om den inte gillar att bli gosad med, att hoppa och så, varför gosa och hoppa med den? Du kan ju skaffa en ny kanin som du kan pyssla med, och har kvar Dixi? :)
#44: en kanin som inte är köpt som hoppkanin kan ju också gilla att hoppa? En "riktig hoppkanin" är bara bättre byggd för hoppningen, inget annat. Fast en riktig hoppkanin kanske har hoppningen mer i kroppen eller nåt? ;)
#45 Handskar är det sämsta att rekomendera det gör bara saken värre och om inte annat skrämmer kaninen.
#46: va? skrämmer kaninen? ska man bli biten för att kaninen kan bli rädd för handskar? jag hade iaf handskar när min kaninunge bet mig och det gick bra. Då drog jag inte undan handen när han bet. :)
#45: En framavlad hoppkanin har hoppgener från sina tidigare föräldrar och har då större chans att gå bra på banan, flytta sig snabbare längst klasserna dock behöver det inte betyda att en renrasig/korsning (ej avlad för hoppning) inte kan hoppa. Alla kaniner kan hoppa bara den tycker att det är kul!
I en planerad hoppkull försöker man komplettera honan med hanen eller hanen med honan vilket gör att ungarna ärver vissa gener från båda föräldrarna.
#48, jamen precis! :)
De finns självklart kaniner som är extra känsliga och tycker de är obehagligt av att man rör på magen och nosen, det är inte ovanligt, och jag tycker inte heller att något på listan är skäl till att avliva kaninen, alltså vill din mamma inte ta kaninen till veterinären bör ni inte ha kanin heller. Menar inte att vara taskig, men lite mer ansvar och vett borde ni ha :) Kaniner är inga 'leksaker'! De är värda mer än så :)