Hur ska kaninen bo?
Jag har en kanin som jag har hittat ( har skrivit inlägg här innan ang. det ) men just nu bor den iaf på min inglasade balkong, den har en stor kartonglåda som hus med hö och sånt, och sen har den en kattlåda utanför. Annars så springer den lite hur den vill över hela balkongen. Men nu är frågan, om jag vill att kaninen ska kunna bo året runt på balkongen.. borde jag köpa en vanlig bur? Eller en utebur? eller kan den bo så som den gör nu?
Blir det inte lite som ett växthus där inne? Vet iallafall att jag kan tycka det är sjukt hett att sitta i en inglasad balkong mitt på sommaren
Ja den har tak och väggar… eller asså glas till väggar.
Jo, det blir väldigt varmt där nu på sommaren.. men brukar ha öppen dörr så kaninen kan hoppa in i lägenhetn också så de är inte så varmt. Plus att ag har ju fönster öppna också..
Smita? Fönstrena sitter högt uppe. Bor på 6e våningen… vilka rodjur syftar du på? :b
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Hmm okej. Men om jag köper en bur så är det väl ingen fara?
Bor mitt i stan.. aldrig sett en örn här d:
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Det blir ju inte så varmt eftersom jag har dörren öppen.. asså dörren till lägeneheten och fönstrena är alltid öppna i lägenhet.. (plus att köksfönstret är typ "inne" mot balkongen.). nte mycket varmare där än i hela lägenheten, fast å andra sidan är det ju varmt i hela lägenheten också är ju bara en etta så blir sjukt varmt.
Rovfåglar behöver du inte oroa dig för de tar sig inte i närheten av bebodda områden utan de hittar du främst runt naturreservat och djupa skogar. Kråkor skulle väll vara skräckscenariot i så fall men de är enbart asätare.
Det din kanin behöver är något som skyddar den för vinterns kyla. Även en inglasad balkong blir väldigt kall specielt betonggolvet. Du kan alltid snickra ihop en stor låda med håll i dit du lägger halm så kaninen kan ta sig in i den när det är kyligt.
Brukar funka bra att låta kaniner bo på balkong, tror säkert den trivs
Tror inte du behöver oroa dig för rovdjur på vån 6, bättre att ha fönster öppna, kaniner tål inte värme så bra. Jag hade skaffat en vanlig termometer för att hålla koll på hur varmt det blir där, över 25-26 grader är väldigt påfrestande för en kanin. Är det väldigt varmt kan du lägga dit petflaskor som du fyllt med vatten och fryst. De fungarar som kylelement åt kaninen. Och såklart se till att kaninen har skugga och vatten.
Vintern kommer kaninen att klara bra på balkongen. Du behöver ingen bur, det räcker att kaninen har ett hus att krypa in i där den kan hålla sig varm. Kartong som hus funkar, men se till att det finns massor av halm i den som kaninen kan boa in sig i när det blir kallt. Sen vet jag inte vad du har för golv på balkongen. Är det betong/sten hade jag skaffat en matta att ha där på vintern eftersom stengolv blir ganska kalla. En gammal trasmatta eller liknande funkar bara inte kaninen börjar tugga för mycket på den. Långa trådar kan ställa till det i magen. Börjar kaninen äta mycket på mattan kan du använda fleece som inte består av trådar på samma sätt som vanligt tyg eller något naturmaterial.
Oj, långt svar blev det visst. Hoppas det är till hjälp
Okej, men det låter ju bra. asså det är ju säkert 25 grader, men det är ju som sagt lika varmt i lägenheten som på balkongen. Men ska skaffa en termometer så jag kan ha koll (:
Hela balkongens golv är träplankor så det är ju inte bara betong, plus att där var kartonghuset står nu har jag lagt sån plastmatta (sån som liknar parkett golv) så det bord eju funka bra?
#12 Så länge kaninen inte halkar så. Tänk på att frost eller dis kan ta sig in i en inglasad balkong, göra golvet fucktigt och vipps brutna tassar.
Blir det så på trägolv också?
#14 Japp.