Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1581 ggr
zatanica
0

OT - Någon skadat katten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår somande vår skogis hona Neo in. Sambon hittade henne utanför garaget med bakbenen helt av, de hängde bara i slamsor :(

Men hon levde och jamade så det blev illfart till veterinären. Som tur är har vi en veterinär tre km bort i skogen.

hon är så saknad och vi undrar vad eller vem som kan ha tillfogat detta. Hon var inte påkörd då det endast "bara" var benen som var skadade. Det var jätte fina snitt i själva benpipan som om någon huggit av henne benen med ett katana svärd.

Men hon fick en spruta och vilar nu på vår tomt.

Vi har några vänliga grannar som försöker lura fram vad som kan ha hänt.

Zvintos
0

Men fy vad hemskt!
Tyvärr skulle jag inte bli förvånad om det är någon som "roat" sig med att göra illa eran katt.
Det finns människor till allt, verkar det som. Foten i munnen

Ändrade förresten rubriken, så det blir lättare att veta vad inlägget handlar om.

lukasfelix
0

Kanske en skördetröska? Rätt vanligt att djur får benen avhuggna av såna

MajaL
0

Gud så grymt! Undra vad som hänt. Gråter

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

zatanica
0

Nä ingen som skördat eller slagit hö här i närheten. Men kan vara en åkgräsklippare eller något. Ena grannen sa att det varit en sådan och klippt gräset i lekparken. Kan ha varit en sommarjobbare och så fick han panik när han såg vad som hänt, la  katten vid närmsta hus och drog.

En gammal arbetskamrat har just blivit av med sin katt med. Den hade blivit flådd de hittade bara skinnet. Veterinären sa att det var gjort av en riktigt kunnig person.

zatanica
0

jo många ser ju inte djur som levande ting, de tycker de ka göra vad de vill med dem om de råkar ligga på deras utemöbler eller liknande.

Tänk om man skulle slå ner skrikiga barn som stör på affären? Det är det ingen som gör för det är ju ett ban.

Djur behöver få högre status och ses som levande individer med kännslor och allt det.

Våra andra tre katter är jätte ledsna och undrar vart mamma/ frun är.

Emelie
0

Låter förfärligt!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[BonnieL]
0

Usch vad hemskt!

MajaL
0

#4 Nej fy ***.

Det låter ju inte bättre än att en liknande persom/samma varit framme hos er. =/

#5 Jag håller med. Ursh så hemskt! =/

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

kaningodis
0

Herregud vilka mäniskor det finnsSkrikandes

Att de kan plåga levande djur…kan inte beskriva i ord vad jag tycker om djurplågare!

Kastanjegårdens Kaniner

Emelie
0

#5 Samtidigt kan man förstå att vissa människor stör sig på katter som strövar runt. Vi bor i ett lägenhetsområde och har alltid katter som antingen pissar/bajsar på våran baksida eller så smyger de in i lägenheten när vi har baksidedörren på glänt. Med två småsystrar som har kattallergi är detta inte alls bra för deras del.

Ska man ha katt så ska man också se till att den inte rör sig på andras tomter, likadant som de flesta håller reda på att deras hundar inte springer omkring ensamma och stör andra.

Dock är jag totalt emot att skada ett djur bara för att det råkar springa på min ägo t.ex, det finns ingen anledning att plåga ett djur av den anledningen, utan istället borde man gå och prata med djurets ägare.

Det som hänt dig är riktigt hemskt, och är det en människa som gjort det så måste denne vara totalt sjuk på något sätt. Usch, massa tröstkramar till dig :(

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Agneslundin]
0

nej ! asså hur kan man. går inte att beskriva hur arg man blir ! djur känner smärta precis som vi människor!

LitenPyssling
0

#10 Bara för att den går omkring har dem ingen som helst rätt att behandla djuret sådär. 
Det är ett liv det handlar om och ingen leksak man kan förstöra bara man får lust till det.
Hur hanterar du/ni fyllon då? Ska ni hugga av dessa benen också och flå dem också? Exakt samma sak, fyllon kommer och går precis som dem vill, dem bajsar och pissa vart dem än känner för det.
Fåglar samma där, ska ni kanske sätta upp nät och glasrutor runt området så inga fåglar kan kasta bajs där och där?

Ursäkta om jag anses stötande eller argsint nu, men blir så le på alla dessa människor som tror sig ha rätt att förbjuda det och det att komma in på ett område.
INTE riktat till dig personligen dock!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Emelie
0

#12 Om du kollar vad jag skrev i näst sista stycket så har jag skrivit att det inte är rätt att skada djuret bara för att det går inte på förbjudet område.

Det jag skrev var att jag också förstår de som blir irriterade på att t.ex. katter går in deras tomter osv. Det är faktiskt ägarnas ansvar att se till att katterna inte strövar in på andras tomter.

Emelie
0

#12 Fast en katt är ju ett husdjur som ägaren har ansvar för, du kan inte jämföra ett husdjur med ett vilt djur. Om man inte kan se till att sin katt går in på andras tomter kanske man borde skaffa innekatt?

Fast vi borde nog lämna detta ämne eftersom det inte var det tråden handlade om från början. Det som har hänt är verkligen hemskt, så vi borde inte fortsätta diskutera denna sak här.

zatanica
0

*10 jo vi pratade med de närmsta grannarna när vi flyttade in (bor i ett litet samhälle mitt i skogen) och sa att vi har fyra katter och om de gör något på deras tomt eller de inte vill ha dem där får de säga till så får vi se til att de inte går dit och om det är något så skulle de säga till.

conejos
0

Det går ju inte att styra hur katten går,fast jag håller med dig.Ibland kan det vara lite jobbigt när snön smälter och bajshögar över HELA gården,mina föräldrar tycker det är lite drygt men jag krattar glatt bort det!GladOm den här personen som gjorde det inte ville ha den på gården kunde den väl sagt till er!

Det var iallafall supertråkigt med katten,fattar inte hur folk kan.Man går ju inte precis och hugger av nån benen för den går över gården,ibland ser folk katter som "bara katter".

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

zatanica
0

nä o ja slår inte ner någon för att de är störande på krogen eller en unge som skriker som en stucken gris i affären.

inte heller blir jag arg om rådjuren äter upp mina tulpaner, sådan får man ta när man bor på bond vischan

Kan man inte klara djur, vilda som tama ska man inte bo på landet. Då ska man ha lägenhet eller villa mitt i stan

[Agneslundin]
0

#16 men ägaren kanske kan gå och plocka upp bajset. om en granne kommer och säger att ens katt har bajsat på dens tomt så tycker jag att ägaren kan ta upp det :)

Ida94
0

Fy vad hemskt :(

Emelie
0

#17 Ja på landet är det ju mer "acceptabelt" att djur faktiskt strövar omkring och grisar ner.

Det jag syftade på var lägenhetsområde. I mitt område är det fullt med katter som ägarna tyvärr inte har någon som helst koll på..

zatanica
0

*20 ja det är hemsk skulle inte ha mina katter lösa så inte bara på grund av att de kan störa andra utom att det oftast även rör sig mycket skummt folk och fordorn i sådana områden. Ingen höjdare.

Vi har jort iordning hennes grav nu, sambon gjorde ett kors o så hitta ja en sten vi ska skriva på. Blev riktit fint.

Inaarah
0

Usch fy så hemskt! :(

Emelie
0

#21 Gud, det måste göra så ont i dig! :(

zatanica
0

mm det är ingen skön känsla alls. avreagerade mig på att göra lite pankaka med grädde vispa för hand, funkade ganska bra.

conejos
0

Men det finns många katter på vårt kvarter så man vet inte vem som bajsat

Många tröst kramar till dig zatanica

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Tarja
0

Usch så hemskt :( Blir så ledsen när jag läser sånt här..

LitenPyssling
0

#13 & 14 Såg det, har sett så många sådana här texter bara. Därför gick det lite väl uppåt för mig. Ber om ursäkt om du tog illa upp!

Sen så håller jag med dig till viss del, katter i stan tycker jag man ska ha inne hela tiden. Allt för många som blir överkörda osv. Dessutom mår INGET djur bra av att vistas i stan bland alla avgaser osv, då är det mest skoningsamt att ha innekatt.
Sen på landet är alla medvetna (bör iaf =S) om att katter strövar fritt. Har bott på 3 olika ställen runt om i landet och aldrig stött på att en katt har bajsat/kissat på området där jag bor =S.
Lät lite som att du menar att alla katter gör så, katter är revirsbenägna djur och har även dem sina ställen där dem gör sina behov.
Sedan kan man minska "risken" att katten kommer in på området genom att sprida ut ett pulver som luktar satan för katter, dem går inte i närheten av det! Sprid det runt området om man nu är så kinkig. Sen är det upp till kommunen (eller den hela lägenhetshuset ägs av) att se til att tomten huset står på är fräscht osv.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Kickan90
0

Blir så ledsen på sånt här.

Det var ett par killar när jag var liten som tog våran kanin och slängde henne i ett dike vid våran tomt eftersom min mamma skrek efter dom. Mamma tog bilen efter dom men de stack in i skogen och hon körde hem såg hon något glimta i diket och där var våran kanin, hon var väldigt halt men klarade sig och blev mkt bättre fast att hon var väldigt skärrad.

Så nu har jag massor utav lås på mina burar<3
Blä att man inte kan lita på folk :(

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

zatanica
0

Ja så tråkit att behöva misstro alla.

Håller ju på med en stor Hage åt kaninen där buren ska stå med. Nu blir det inhandling av många lås så ingen kommer in i hagen i första taget och får för sig något.

Katterna kan jag inte skydda så mycket mera än att stänga in och då skulle de bli knäppa. Så de får förmaningar om att akta sig för allt och snart vara hemma när de går ut. Räknar även in dem titt som tätt och försöker ha koll, men är ju svårt.

I morse sov två i sängen och en skrek vid yterdörren, han var för lat för att ta kattluckan.

[Folee]
0

#29: ja, man måste ju få släppa ut katterna. även om det finns sånna människor. Händer det något sånt så har dom iaf haft ett bra liv!

beklagar :(

Kickan90
0

"29 ja försök sätta så många lås du kan och försök ta pinnarn (tror du har de till hagen) så långt ner i jorden att det blir för tufft att dra upp. Så har du gjort så mkt du kan iallfall :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

zatanica
0

jo pinnarna sitter nästan 50 cm ner så är det plank/brädor emellan en bit nere i jorden där nätet är fäst så hoppas det är någorlunda inbrottsäkert.

fia-mia
0

Usch så hemskt! Tycker du ska göra någon form av anmälan! Sätt upp lappar i området om det som hänt och be folk ha sina katter inomhus!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Folee]
0

Man kan nog inte hålla katterna inomhus.. :( Man måste nog släppa ut dom så att dom får leva "ett normalt kattliv". men man kan ju ta in dom på natten! :)

Hoppas verkligen att det inte var en människa som gjordet det! hoppas att den ångrar sig rejält isf.

NaimaG
0

Usch vad hämskt det är av sådana här anledningar jag inte har mina katter ute. RIP sötnosen, hon var väldigt lik min skogis hane. Kyss