Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1235 ggr
kivo
0

planerar för bebisarnas hemkomst

vi kommer få hem våra vädursungar om några dagar o behöver all hjälp jag kan få då vi är nybörjare.ungarna är 3 mån o är utekaniner, dvs har varit all sin tid ute sedan födseln. vilken utrustning behöver jag absolut o vilken kan vara bra att ha men går att avvara?

hur klarar de bilfärden i värme ca 30 min, vi får försöka ha så kallt det går i bilen, ska jag rent av ha med en massa kylklampar o försöka isolera o hålla kylt längst bak i bilen (vi har kombi, så hela bilen blir ju uppärmd?!

planen är att de ska bo i bur från jula,ngn som har erf om dessa burar är bra? jag tänkte redan nu bygga upp stängsel runt buren, så att barnen kan kela m demutan risk för rymn. kan kaninerna leka på snön,klarar de sedan att ärma upp sig? ska jag ist lägga ut filt på snön under lektid o klarar de då utelek på vintern?

tips? på hur undvika att vattnet fryser?

hjälp hjälp hjälp….

Zvintos
0

Kylklampar tror jag inte är nödvändigt.
30 minuter är inte särskilt lång bilresa egentligen.
Men ni kanske inte bör ha värmen på högsta blås direkt. =)

Vad som är oumbärligt är ju såklart en klosax, bur och foder.
Karda/borste för när kaninerna fäller är bra att ha, men kanske inte akut direkt.

Av det jag sett gällande buren från Jula, ser materialet ut att vara väldigt tunt.
Har för mig att det är en våningsbur också?
Sådana burar har en tendens att inte hålla minsta lagliga mått ens för en kanin.
Bättre att försöka leta reda på en rejält byggd bur som är minst 150x50, vilket jag tycker är minsta mått för 2 kaniner.
Kaninerna bör ha sådan yta att de kan ha varsina hyllor/hus där de kan komma undan varandra.

Utekaniner kan definitivt vara i snön så länge de själva behagar. =)
Så länge det finns någonstans där de kan komma undan snön om de skulle vilja.

Undvika att vattnet fryser går inte.
Vissa sätter raggsocka/strumpa på flaskorna, men vet ej hur pass länge det hjälper.
Till slut fryser vattnet ändå.
Mina har skålar nu på vintern, då jag märkt att på flaskor fryser nippeln fortare än vad vattnet i skålarna hinner frysa.

[sstorm]
0

De kaninerna kommer behöva nu i vinter tid är mycket halm och gärna något slags hus där de är vindskyddat :)

De klarar nog bilfärden bra hem, de brukar de flesta kaninerna göra.

Har tyvärr ingen erfarenhet av buren, men den kommer säkert funka bra :) Kaninerna klarar sig fin fint att leka i snön, torka gärna av dem bara innan de sätts tillbaka i buren ^^

Vattnet brukar jag ha i en sk joker skål, finns att köpa på tex Libra artic hemsida och liknande. Lätt att få ur isen. Något att tänka på är att inte ge dem varmt vatten från kranen :)