Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2037 ggr
Husberg
0

Hur förbereder du dig för en kull?

Nu undrar jag, vad/hur brukar du förbereda en kull? Vad ska man tänka på när man har en kull pågång? Hur brukar du göra när kullen kommit? Berätta hur du/ni gör när kullen ska komma och när den har kommit! Jag tror denna artikel kan vara till stor hjälp för sånna som funderar på att skaffa kull, eller har en kull för första gången! Så lägg ner din erfarenhet i denna artikel!

rabbitlove
0

jag förbereder mig genm att je klara extra mycket frukt och je henne flytande vitaminer i vattnet och sen 10 dagar före födseln sätter jag in blådan mm…

Husberg
0

okej:) Tack;)

Nickel
0

Ja, bra tråd! Undrar hur bolådan kan se ut? om man kan bygga själv eller om man kan köpa den nånstans. Någon som har en bild kanske? :)

#0 Hoppas det är ok om jag frågar det i din tråd. :)

hjartelyckanskaniner
0

Jag låter honan vara 1 vecka innan födseln. Om hon vill komma ut och visar det genom att hoppa till mig direkt jag kommer fram till buren, så tar jag ut henne på gräsmattan en stund och kollar så att hon inte skadar sig.

15 dagar innan honan ska föda så sätter jag in en födesebur, även om vissa inte använder den. Jag ger en slatsten redan den dagen honan blev parad, om hon skulle vilja använda den, men de flesta bara märker sitt revir på den, så all päls fastnar på den.

Sedan är det bara att vänta:) det som är jobbigast.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Zvintos
1

Svårt att svara på, då det mesta går på automatik.
Men ska försöka sammanfatta.

Vid PARNING brukar jag göra som så att jag sätter ner honan och hanen i en Hage.
Tar en filt och sätter mig i hagen, så jag lättare kan hålla koll och sära på de ifall bråk skulle uppstå.

Under dräktigheten håller jag lite extra koll på honan, för att se hur hon mår, om dräktigheten går bra eller är jobbig.
Detta är bra att veta om man har fler kullar planerade i framtiden på honan.
Klorna brukar jag vara extra noga med att hålla korta, så att hon inte ska råka riva ungarna sen, om klorna skulle varit för långa.
Bolådan sätts in 2 veckor innan ungarna beräknas komma.
Hon får då även extra halm att boa med.
I slutet av dräktigheten bärs hon ej, utan när hon ska ut i hagen används transportbur.
Dem sista 2 dagarna innan beräknad förlossning tar jag inte ut henne i hagen alls, utan hon får vara i sin bur och samla kraft.

Kollar alltid morgon+kväll ifall ungarna är födda, då det oftast är tidig morgon eller sen kväll som honan föder, även om undantag finns.
När ungarna är födda brukar jag kolla så att alla lever.
Är det någon död unge i boet tas den ut på en gång, så att den inte ligger kvar och ruttnar.. *usch*
Honan får även lite extra mat när ungarna är födda.
Jag brukar kolla ungarna dagligen från att de är födda, så att alla mår bra och får mat.
Samt även ta något snabbt kort.
Mina honor brukar inte bry sig om att jag är där och kollar medans de sitter kvar i buren, utan är nyfikna på vad jag gör eller sitter och mumsar på något gott.
Har man en hona som är lite skeptisk, kan man sätta henne i transportbur eller i hagen när man ska kolla igenom boet och ungarna.
Brukar även göra så att jag väger ungarna veckovis.
Inte för att se så att de får mat, utan helt enkelt för att det kan vara kul att jämföra med tidigare ungar i den åldern och gissa sig till ungefär hur stora de kan tänkas bli.
För även dagbok under ungarnas uppväxt, både för min egen skull och ifall köpare kan vara intresserade av att läsa om just sin unge.

När ungarna är tillräckligt gamla att börja smaka på maten, brukar jag öka pelletsen lite till.
Grönsaker odyl introduceras försiktigt, även om deras mor allt som oftast hinner äta upp i princip allt innan ungarna hinner få. =P

Vid 6 veckors ålder får ungarna få vara ute i hagen korta stunder med sin mor.
Normalt sett brukar jag skilja på ungarna och mamman vid ca 7 veckors ålder.
Men nu kommer det ske runt 8 veckor, då ungarna ska ringmärkas och då inte säljas förrän vid 11-13 veckors ålder.
Honorna får gå ihop, hanarna får sitta tillsammans i 1-2 veckor till för att sedan gå i egna burar tills de flyttar.

Det var väl det jag kunde komma på.
Har säkert glömt både det ena och andra.
Men som sagt så går en hel del på automatik utan att jag tänker på det. =)

Husberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 det är okej:) En bolåda kan man bygga själv, min är vit och den består av två sidor som är 55cm långa, ett tak på samma strecka men lite bredare så att kanien får plats att sitta på den;) Sen har man som en gavel som hindrar att ungarna hamnar utanför boet eller följer med tutten när hon ammat.

Se bilden (OBS!! Gjorde skissen själv så den vart kanske inte så där jätte bra:/ Den är betydligt större en så!)

Bra sett att förbereda sig #4!

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: Har gjort en egen bolåda, som blev att se ut såhär. =)
Dock ska jag göra en ny, med öppningsbart lock.

Husberg
0

Min hona vill inte bli buren eller så när hon är dräktig så då för jag över henne med en transportlåda precis som #5^^

Hermelina
1

putt! mera tips?? :D

Kiwanu
1

#9, Jag tycker nästan att NinniH (#5) Fick med allting, nästan :)

Hermelina
1

#10 hehe okej :) Men det kanske är fler som har individuella tips?, som just du brukar göra? :)

Hermelina
1

#10 hehe okej :) Men det kanske är fler som har individuella tips?, som just du brukar göra? :)

thexclub
0

Tycker Ninnih sammanfattade det hela väldigt bra :)

Jag har bara haft en kull så jag har inte alls mycket erfarenhet. Det jag gjorde var väl att jag tittade till honan extra noga, såg till att hon fick mycket grönsaker/frukt och kort sagt att hon mådde bra. När ungarna sen kom så lät jag honan sköta de själva i början, tittade till dem 1-2 gånger om dagen för att se att alla levde och det inte var någót fel på dem.

the vanity, it becomes insanity

Hermelina
0

Vid vilken ålder börjar ungarna äta pellets?

Och hur länge ska man låta dom vara innan man kan ta upp dom och så?

När kan man ta ut dom i Hage?

Kan mamman vara ute i Hage medans ungarna är kvar i buren tex..?

Om någon kanske kan svara på alla dessa dumma frågor.. xP

thexclub
0

#14: somsagt, jag är inte så erfaren men jag kan svara hur mina kaninungar var =)

1. Jag hade alltid pellets framme i buren eftersom mamman fick fri tillgång. Ungarna började smaka ganska tidigt, två, tre veckor, de gick inte över helt förrän sju, åtta veckor

2. Jag lyfte dem redan första dagen för att känna så att inget var fel eller så, kela började jag inte med förrän de skuttade runt själva och kom fram för att nosa

4. När de öppnat ögonen, kan "gå" ordentligt och verkar vara pigga

5. Eftersom mamman inte diar ungarna mer än två gånger om dagen och inte sköter särskilt mycket annars så skulle det nog kunna gå. Jag tog ut min hona i hagen ett par gånger när ungarna var små eftersom hon blev rastlös av att inte få komma ut. Skulle dock inte ha henne ute en längre tid och helst ska nog ungarna också få komma ut ifall de kan :)

the vanity, it becomes insanity

Hermelina
0

#15 okej tack :D Känns lite onödigt att göra en helt egen tråd, så jag frågar lite här och hoppas att andra kánske undrar samma sak.. :P

Är det verkligen ett tvär nej att para om honan är över ett år? Om hon är tex. 1år 4 månader och har varit aktiv under hela sitt liv?

Zvintos
0

#16: Nej, det är inte ett tvärnej.
1 år är ingen magisk gräns, utan en rekommendation.

Hermelina
0

#17 hah okej.. xP Men hjälper det om honan är i bra kondition och så?

Zvintos
0

#18: Ja, det hjälper absolut.
En hona som inte är i bra kondition, skulle jag inte para oavsett om den är äldre eller yndre än 1 år.

EmmaRJV
0

hur gammal får kanin honan vara max för att paras `??

Zvintos
0

#20: Jag säger då max 1.5 år.
Men det är lite olika beroende på hull och ras.
Jag brukar ta kullarna när honan är runt 10-11 månader.
Senast är för mig 1.5 år.

[Wera]
0

#21 Samma här ;)

Animalfriend
0

#0, Jag brukar bara se till att det är nymockat, och att det finns gott om halm i hela buren, samt att hon har sin bolåda. Mat får hon som vanligt samma, då de i vanliga fall får ett mycket bra balancerat foder, och  frukt och grönsaker ingår i deras dagliga meny.

Man ska inte ge sig på att ta kull för första gången på en hona som är över år gamal. Det är mycket möjligt att hon klarar det, men jag skulle personligen inte ta den risken själv. Det är bara onödigt att riskera att något händer. (Vi har haft denna diskussion i flera trådar tidigare också:) ).

Honorna jag har/haft brukar få sin första kull vid 6-7 månaders ålder. Det brukar gå galant! :)

MH1994
0

det enda jag gör innan kullen kommer är att se till att det är rent dagarna innan, lägga in halm och vara som vanligt.

när kullen väl har kommit tittar jag om det är någon död unge och räknar ungarna. låter de vara tills dagen efter och sedan börjar jag plocka med dom - se lite mer hur teckningen är å så. jag kikar och tar upp ungar varje dag - jag har haft väldigt tur som haft honor som tycker att jag är "barnvakt" åt ungarna Flört  å ingen av ungarna verkar tycka illa om det.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com