Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 436 ggr
Rafflan
0

ändrinagr inför årskiftet?

Läser hela tiden att folk skriver att man inte ska köpa en ny märktång innan årskiftet. Vad beror det på?Kommer det ändras nåt och vad?

MarHai
0

Tångmärkning kommer att förbjudas första januari 2009. Förbundet och jordburksverket jobbar på att komma på ett nytt märkningssystem.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Zvintos
0

Japp, lagen kommer ändras.
Själva lagändringen bestämdes 2004 och träder i kraft den 1 januari 2009.
Den berör både kaniner, hundar och katter.
För oss kaninuppfödare innebär det att vi inte längre får märka kaninerna själv då det numer kommer räknas som operativt ingrepp och måste då göras utav veterinär och sen måste man ha intyg på detta.
I korta ordalag.

Men flera försöker på en tatueringspenna godkänd, och både jordbruksverket och Åke verkade tycka det var ett bra alternativ.
Har själv aldrig använt en sådan, men tycker det verkar vara ett bra alternativ.

Finns flera diskussionstrådar om detta på kanin-net.

Rafflan
0

okey, så läser jag där ;)

kastanjen
0

Oj, ja ja då får man väl skylla sig själv som varit korkad och gått och investerat i en märktång då… har hunnit använda den på tre kullar bara… Lär ju knappast gå och sälja heller om man inte får lov att märka längre..

Tarkie
0

Man kan "åka till danmark" och märka ;)

kastanjen
0

Är detta något som är bestämt helt 100 att det kommer att vara förbjudet? eller det är under diskussion

Rafflan
0

#6 Jag tror det är bestämt men dom har inte valt det nya sättet att märka på ännu :/

MarHai
0

Att det kommer att förbjudas är 100.
Men vad som kommer komma istället är inte bestämt.

Har vi en enorm tur så kommer vi kanske få ha kvar tångmärkningen, men jag tror tyvärr inte att det kommer att bli så :(

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Tarkie
0

Det är Förbjudet efter Januari. Men vad man kan göra istället för att m'rka dem, det är vad som diskuteras. MEN den där pennan måste bli godkännt annars kan folk från utlandet inte ställa ut här.

Som jag skrev kastanjen kan du ljuga att du åkt till Danmark och märkt dina kaniner lagligt, då Sverige inte kan kräva att du ska visa intyg från vet.. DÅ man inte har det i Danmark tex och då kommer danmark inte kunna ställa om dom börjar kräva intyg från vetten, dom får ju märka själva.