mat dylikt.
jag funderar på att skaffa kanin och undrar vad kaninen äter o hur mkt dom ska ha. NU vet jag inte om det blir en fullvuxen eller kanin nunge dock. hur ofta ska buren städas?
jag har haft marsvin och jag städade deras bur en gång i veckan och dom fick hö varje dag, pellets varje dag o massa med grönsaker är de likadant med kanin eller ngn skillnad?

Det är typ som ett marsvin :) Buren ska städas vid behov, fast mina kaniner har kattlådor, det är mkt enklare… :)
Det beror på vilken sorts kanin du ska ha när du ska ge den pellets, men oftast brukar det vara runt 1dl. Det ska alltid finnas hö och friskt vatten i buren :)
Vi har även kaninungar till salu :)
http://www.freewebs.com/wonderskaniner (ska ändra bilderna=)
#1 dt m pelletsen, det beror ju på, min dvv. fick 4msk förut,( har ändrat till 1"skopa" ( tror det är 7-8msk)
Står väldigt nyttigt i artiklarna. ^^
Hur mycket kaninen ska ha beror på Vilken ras? det blir, ålder, aktivitetsnivå och energibehov.
Samt hur pass de håller hullet.
Min belgiska jätte på 8kg får ca 3dl, mina dvärgvädurar får ½ resp 2dl.
Hanen på 3 år, är den som får ½.
Honan är 1 år och har just nu en kull på fyra st 5,5 veckors ungar.
Efter kullen kommer hon också få ½dl.
Min Lilla tysk vädur, som väger ungefär 3-3,2kg, får ca 0,75dl-1dl.
Familjens dvv-korsning på 2kg får 2-3msk, då hon väldigt lätt går upp i vikt, och är svår att få i bra hull.
Så fort jag hittar ett bättre hö, kommer jag dock sänka pelletsmängden lite. =)
Mina får hö och pellets varje dag.
Grönsaker varannan ungefär.
Städas när det behövs, vilket är olika beroende på vilken kanin det är.
Det är ju verkligen olika med pelletsen.
Vet franska vädurar som får flera dl pellets/dag, min får kanske 1-2 msk ungefär. Hon skulle allt klara sig bra utan pellets..

tänk på att kaninen bara ska ha tillgång till pellets fritt när den är under minst 1 år.
jag städar mina kaniners burar lite grann varje dag, alltså jag tar bort det värsta bajset och kisset. har spån på sommaren och det är mkt lättare att städa i .
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~