Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 522 ggr
Elina
0

Hjälp! Skygghet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Har en liten lejon/dvärgvädurskorsning på 6 månader som heter Müsli. Jag tänkte börja selträna henne nu, har en H-sele som jag testade igår. Lät henne bekanta sig med den och försökte försiktigt sätta på henne den, hon var lugn då men såfort hon reste sig och hon kände att hon hade den på sig fick hon panik och sprang runt i hela huset. Hon blev så rädd att hon krockade med bord, stolar, väggar etc. Selen satt inte för hårt, tillslut fick hon av sig den själv. Jag hade inte kopplat på kopplet.

Idag när jag skulle försöka igen börjar hon bita och morra när jag låter henne nosa på den. Inte en chans att jag får på henne selen! Hur ska jag göra för att få henne att tycka om den?

Müsli är ganska konstig ibland, börjar tro att hon är typ en problemkanin (även om puberteten säkert spelar spratt). Vissa dagar är hon hur tillgiven som helst, man kan lyfta henne och bära runt på henne, hon springer runt fötterna på en och kommer fram och vill kela när man sitter på golvet. Men som idag t.ex: fick inte ens sticka in handen i buren innan hon högg till och fräste direkt.

Jag vet inte vart jag har henne och det verkar inte som om hon vet var hon har mig heller, pga hennes osäkerhet ibland. Försöker på alla sätt göra henne mer tillgiven men det är svårt. Sitter ner hos henne långa stunder och låter henne nosa på mig, handmatar henne, klappar henne, pratar med henne, har henne i knät.. ändå verkar det inte gå speciellt bra. Har inte märkt att hon tycker om en viss grönsak etc som man kan locka med heller, hon är otroligt kräsen.

Detta är min första kanin, så jag är ganska oerfaren när det gäller det här. Annars har jag haft både marsvin och hamstrar (+ hund och katt) som alla blivit väldigt tillgivna. Müsli kommer från en tjej som hade tagit kull, hon var väldigt erfaren och enligt henne var Müslis mor den mest tillgivna kaninen de haft.

Alltså: Hur ska jag få Müsli att bli mer tillgiven och hur ska jag göra med selträningen? Hjälp!

[Wera]
0

Min idigare kanin hatade selar också, men han fik inte panik han bara inte tillät mig att sätta på det, då bet han. Han var över pubiterten. Han hade till och med kunnat gå i sele förut som yngre men inte längre. Jag vet tyvärr inte svaren på dina frågor :/

[Wera]
0

ELr jo, kanske bara ett tips?.. prova att ge henne godis och att selet betyder något kul, när hon nosat på selet så ger du henne en god bit.. och så om du kan dra sele lite över ryggen på henne så om hon tillåter det kan du ge en godis, osv.. så tränar du henne mk och långsamt.. ge mkt bröm och lite gott då och då.

Är inte van vid sel träning, för alla kaniner jag haft har utan problem haft sele på sig.

Elina
0

tack för tipset! det svåra är bara att hitta något hon verkligen älskar. Vad använder du/ni för godis? "Djuraffärsgodis"?

[Wera]
0

Jag använder migav olika, det beror på vad kaninen tycker bäst om, morot? Äpple? "Djur affärs godis" som "youghurt" kulor elr vad man nu ska kalla dom som finns att köpa.

Elina
0

okej, jag får pallra mig iväg till djuraffären då! tack :)

fler tips? någon?

Jojsan
0

Hon är troligtvis i tonåren.. Det brukar gå över efter någon månad/några månader (olika för olika kaniner).. Man får hålla ut, fortsätt vara med henne och träna henne som du gör och om hon biter eller attakerar så försök att fortsätta med det du höll på med (t.ex. sticka in handen för att ge mat).
Hon ska förstå att det inte funkar att bita, men det är inte säkert det försvinner för det men efter tonåren brukar kaninerna bli "normala" igen.

Sashhi
0

Stryk hennes mkt över ryggen & rumpan. Även på magen, om hon tillåter. Det är bara att ta't långsamt och ha tålamod.

Not your mom, not your milk.

Elina
0

#6, tack! bra tips?, har faktiskt inte tänkt på det. Klart att hon tror det funkar att bitas om jag inte fortsätter!

#7 tack :) vad tycker kaniner om att bli strykta över huvudet/öronen?

Hermelina
0

jag brukar "massera " mina  kaniner på deras öron och över nosryggen. det tycker dom är jätte skönt och nästan somnar  :)

Rafflan
0

Tyvärr ahr jag inget bra svar att ge på din fråga då min kanin var 2 och hade aldrig haft sele på sig i sitt liv när jag fick henne. Dessvärre fick typ min sele motsatt effekt jämfört med din. Hon lätt mig sätta på den och när hon känden den blev hon stel av skräck och vågade typ inte röra sig. Så nu frå hon gå runt i hagen med selen på ihop om att hon ska vänja sig vid den ^^,

Men jag tycker dom tips? som du fått är bra, ta på henne, tex på rumpan magen osv, och ta det lågsamt. Styck lite med selen på henne om det går…