Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1070 ggr
Morötterna
0

Hjälp! Trycksår

Såg nu att min ena hona tappat päls på tassen… inge sår. Mamma sa att vi ringer vet imorgon, men om vi gör det, vad ska vi fråga? Vad kan vi göra hemma nu? Vad ska vi smörja in med? Dem bor i en innebur med matta med en tillhörande Hage där det även är matta. Både jag och mamma tycker det är konstigt att hon kunnat få det då det inte är så hårt underlag. Om vi ska byta kan vi endast byta i buren då jag såklart vill att dem ska kunna fortsätta vara i hagen. Kortfattat: Vad ska vi fråga när vi ringer vet? Kan vet göra något? Hur kan vi annars behandla hemma? vad ska vi smörja in med? Om vi måste byta underlag, till vad isåfall? Tacksam för snabbt svar!

Ljungåsen
0

Kaninmagazinet.se har skrivit en del om trycksår. http://kaninmagazinet.se/2013/february/trycksar-pa-fotterna.html

Morötterna
0

Tack! Har läst den. Vad har ni för erfarenhet av trycksår?

Ljungåsen
0

Jag har haft en kanin med ett svårläkt trycksår. Vi smorde det två gånger om dagen med Idomin, men det som verkligen fick det att börja läka var att hon fick bo på mjukt, sviktande underlag i form av strö täckt med två dm tjockt lager halm. Och man fick städa hennes yta dagligen, så att det inte var blött någonstans. Jag tror det är betydligt enklare om kaninen är rumsren, men det var hon inte.

Morötterna
0

Min är rumsren som tur är. Asså det är inge sår eller något. Bara en liiiten fläck päls som är borta

Ljungåsen
0

#4 Om hon är rumsren så skulle jag satsa på att smörja (Idomin är bra), och ge henne en mer sviktande matta. Vetbed tycker jag fungerar bra som underlag. Det är mjukt.

Morötterna
0

#5 kollar på det, tack!

Morötterna
0

Mamma ringde till vet idag, vi ska städa så ofta vi kan och hålla koll på fötterna. Tyvärr hade dem ingen djurskötare där om jag förtid det rätt. Men vi ska höra av oss om det blir värre.

Rydén91
0

Trycksår kan se få lätt om de har för hårt underlag

Morötterna
0

#8 jodå det vet jag :)

Rydén91
0

Man kan inte göra något åt de när dom väl börjat få de bara smörja

Morötterna
0

#10 oj… läst att man kan byta material, städa osv…

Ljungåsen
0

#11 Du har helt rätt i att man kan göra mer än att smörja. Man kan byta underlag till någonting mjukare, och se till att det är så torrt och rent som möjligt.

Morötterna
0

#12 tack! Blev orolig ett tag. Vet sa att vi ska städa ofta och hålla allt torrt, om det blir värre skulle vi ringa igen. Kan man smörja med helosan?

Ljungåsen
0

#13 Hittade den här gamla tråden om trycksår, och där står det att man kan använda Helosan. https://kanin.ifokus.se/discussions/531f5ee4ce12c41575000fe6-trycksar

Morötterna
0

#14 tack! Min kanins har liksom inte fått såren än, endast päls som liksom lossnat :) börjar med att smörja in 2/dag imorgon med helosan

Rydén91
0

#10 Inget att vara orolig över de kan skava ibland av sitthyllan med sådant som kan hända vem som helst. Haft sj de problemet med min bj och rex hons jag hade.