Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 8714 ggr
ninen DH
2

Trycksår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det att behandla trycksår som gått så långt (se bild) med idominsalva?

Evelina!
0

För trycksår hjälper inga salvor, det viktiga är att avlasta, avlasta, avlasta. Har kaninen tillräckligt med strö i buren? Har kaninen tillräckligt stort utrymme för att kunna sträcka ut ordentligt, möjlighet att spendera merparten av dagen i stor rasthage/frigående osv? Det är frågor du först bör svara ja på innan det är aktuellt med något annat.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

ninen DH
0

#1 Kaninen är innekanin, han spenderar mycket tid på golvet för att springa av sig… Troligen därför han fått såren, hårt golv är ingen höjdare men vad ska man göra, han måste ju springa…

Zabbio
5

Tvätta med jodopax, för att döda en eventuell svampinfektion. Hade en hane med trycksår som vägrade läka, fick tipset med jodopax (efter att jag försökt med nytt strö m.m.) och då läkte det.

Du kan smörja tunnt, tunnt med Helosan.

Sen är som #1 säger - avlastning.  Tillräckligt med strö? Är klorna klippta? Är det fräscht? (fukt och urin kan ge problem). Du kan lägga ett bandage om som får bytas 1-2ggr i veckan. Bandaget görs av vetwrap (självhäftande bandage) och fylls med kaninpäls (inte bomull som kan tova ihop sig och få motsatt efekt). Men det ser inte ut att behövas i detta fallet.

Trycksår kan dock uppstå trots decimetertjockt med fjädrande strö och stora ytor, har jag erfarit.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ninen DH
1

#3 Jag har inte helosan hemma just nu, något jag kan smörja in med så länge? Vad tror ni om madrass med vaxduk runt? Är vaxduk för hårt om jag också har spån på?

Melao
0

Min rexpojkes trycksår blev bra av två veckors "burvila" (endast korta stunder spring på golvet och många lager fleecefilt i buren) och inotyolsalva två ggr/dag. Det är som en idominsalva fast med "extra allt", mycket fetare så sitter kvar bättre. Man köper den på apoteket. Nu går han frigående dygnet runt och trycksåren märks knappt längre, men jag är noga med att alla hyllor har mjuka filtar eller dynor så att han sitter mjukt.

Jag skulle inte använda jodopax eftersom det irriterar huden ganska mycket, men jag har aldrig provat så vet inte hur det funkar. Idominsalva är bättre än ingenting, det är egentligen mest massagen som är det viktiga, den hjälper blodcirkulationen att komma igång.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

ninen DH
0

#5 hur funkar aloe vera & vaselin?

Melao
0

#6 Jag har inte provat nån av dem, men vaselin vill jag helst inte använda eftersom man utvinner det från mineralolja som jag helst inte vill att kaninerna slickar i sig. Dessutom tar kroppen inte upp det utan det lägger sig bara utanpå. Aloe Vera tror jag att andra använt, men jag vet inte inte. Som sagt funkade Inotyol bra för mig.

ninen DH
0

#7 okej :) Tänkte bara tills jag skaffat inotyl Kan han komma ut och springa på golvet?

Melao
0

#8 Jag skulle hellre ta idominsalvan :) Ja, lite kan han få komma ut, och ännu bättre vore att komma ut på gräset om det går. Rörelse gynnar blodcirkulationen som är jätteviktig för att det ska läka.

Mickis1994
0

Jag har använt indominsalva för trycksår. Tycker det bara blir kladdigt utan något resultat. Kör på inotyol nu, men ska kanske testa det där med jodopax också?

(Kaninen har fått trycksår helt utan vettig anledning. Dvs torrt och fint i buren, frisk, inte för långa klor, inte överviktig och kommer ut varje dag mm)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ninen DH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag smörjer in med aloe vera 1-2 ggr/dag och det har inte blivit bättre… Här är en bild från idag (kameran var trasig så jag fick ta mobilen, så bilden är sjukt dålig) men iallafall, ska jag bara fortsätta smörja? Och ser det ut som att det är/är en början till inflammation?! Är så orolig så att jag typ får panik, så ett snabbt svar skulle inte sitta fel!

[RC1393]
0

Alltså jag tycker också inotyol är super, märkte resultat redan på kvällen efter att jag smörjt på morgonen. Får dock se hur lång tid det tar att läka ändå, men han verkar gladare pojken som är drabbad 🙂 (han fick trycksår p.g.a. att han gillade sin sitthylla lite väl mycket, så han är utan tills vidare).

Zabbio
2

#11 Har du testat jodopax? Om det är en svampinfektion eller liknande som ligger under och gror så tr jodopaxen den. Du kan ta jodopax, tvätta och hålla kaninen tills det torkat, och sen ta ett tunnt, tunnt lager helosan.

Sen kan du bandagera.

ninen DH
0

#13 Hur ofta ska jag göra detta? Hur lägger jag bandaget?

AkaiTsuki
0

Hur kan man göra med baktunga kaniner då? Som inget riktigt fungerar utan det blir tung belastning pga baktung kroppsform? :o  

(Min rex har inte stora problem men lite på baktassar, och han känns rätt baktung)

//Joanna

Facie
0

Hur märker man trycksår? Syns de tydligt eller måsta man känna efter?

Pretty wise //

Zabbio
1

#16 Du behöver titta efter om det inte gått för långt.

#14 http://www.bio.miami.edu/hare/sorehocks.html
Jag hade bara 2 lager självhäftande bandage som jag lindde väldigt löst om och sedan tryckte ihop genom att trycka bestämt med handen över hela foten. Sen satte jag ett lager tejp ovanför hasen, på bandaget, för att det inte skulle glida av. Mycket viktigt att varken tejp eller bandage sitter åt, det får absolut inte stasa (= knipa åt så att blodet inte cirkulerar). Tejpen ska sitta så löst att du kan peta in spetsen på en stor sax eller nåt.
Håll ögonen öpna efter svullna tår, svullnad ovanför bandaget eller så, kolla till var 5-10e minut den första timmen. Sen nån timme senare igen. När bandaget väl sitter kan du låta det vara på i flera dagar. Oftast låter kaninen det sitta.

Använd päls (hundpäls funkar), inte bomull.

Men tvätta med jod först, för om det är en svampinfektion eller en bakterieinfektion så kan det bli värre av att stänga inne det.

Facie
0

Jag får lite panik när jag läser detta. Har en innekanin som springer runt på golven hela dagarna det känns som det är stor risk att han skulle få denna typen av problem..

Pretty wise //

ninen DH
0

#18 Kolla på hälarna med jämna mellanrum så brukar det gå bra. Om du skulle se början till det, så börjar du bara behandla. Mer än så brukar man inte behöva göra 🙂

Facie
0

#19 Hur gör man bäst för att undersöka det? Har vänt honom på rygg och försökt känna men verkar nästan som han är kittlig. Försökt känna där under men än så länge känns det bara "pälsigt", haha! ¨

Gör det ont med trycksår för dem?

Pretty wise //

natha-mjau
0

i Ditt fall ser det inte så allvarligt ut, så börja med att ha mjukare underlag till kaninen och smörj in hälarna då & då. Inotyol och Zinkpasta är riktigt bra salvor!

Jag har själv varit till veterinären med min kanin för detta, för över ett år sedan och han har kvar det än. så jag smörjer varje dag, och detta får jag lära mig att leva med eftersom det drabbat rexkaniner mer.
jag rengör med klorhexidin några gånger i veckan och smörj med inotyol 2 gånger om dagen.
Ha gärna en madrass i buren som underlag och sen filtar.. eller matta som skydd och sen spån+massa halm.

Jag kan nästan säga att jag är proffs på detta.. för jag har vart med om det såpass länge och jag har testat så många olika metoder.
Idomin, helosan, vaselin… inget av dem funkar! Inotyol är den salvan som funkat bäst, finns på apoteket.
Bandage är jättebra att ha på, finns också på apoteket för djur. men de tär inte ofta kaninerna accepterar det. Men som sagt, ditt har inte gått så långt än så smörj en gång om dagen och mjukt underlag med halm så bli de tnog bättre!

Evelina!
0

Måste bara delge er alla ett tips? som jag fick höra av min rexkanins uppfödare när jag frågade om lämpligt burströ som de inte får trycksår utav, och hon rekommenderade något som heter Easy-Strö och det är bland det bästa jag provat! Och hon berättade att sedan hon började med denna typ av strö har hon aldrig råkat ut för en enda tryckskada.

Facie
0

#22 Kan man köpa de i vanliga djuraffärer eller finns det att beställa någonstans? 

Vad tror ni om vetbed på hårda ytor?

Pretty wise //

Evelina!
0

#23 Köper mitt i en foderbutik (www.foderboden.se), men borde finnas överallt där de säljer strö i stora förpackningar (detta är 25 kg förpackningar).

natha-mjau
0

Easy strö är väldigt svårt att få tag på.
Det allra bästa för kaniner med trycksår är carefresh ,. http://animail.se/carefresh-natural-14-l.html

Facie
0

Problemet för mig som jag känner är att min kanin är ute så mycket och då skuttar han ju runt på hårda ytor. Han är inte så mycket i buren. Sen när han väl är i buren gillar han att vara på övervången. Där har jag en dubbelvikt film och ett lager halm på men de känns inte tillräckligt!

Pretty wise //

natha-mjau
0

#26 jag har mina kaniner ute på hårda ytor också, det du kan göra är att se till att ha mattor där kaninen är, så blir det lite mjukare.
Eller spärra av så du har madrass där kaninen är.
Sen vet jag inte hur långt det gått för dig?
Är det som i TS kanin behövs det inte göra några jättestora åtgärder mer än att smörja och se till att kaninen har det rent och mjukt i buren.
Är det illa får man helt enkelt ha kaninen i buren ett tag med madrass/filtar/halm osv tills det blir bättre

http://bakomkaninmagazinet.blogg.se/2013/november/tips-vid-kala-tassar.html

Facie
0

#27 Jag ska försöka åka och köpa lite grejer för att få buren mjukare i morgon. Slänga in ännu mer halm och köpa lite filtar att ha där han inte bajsar. Mattor runt om i lägenheten får vi införskaffa allt eftersom antar jag.
Nej, det har inte gått något än eller vad man säger, han har bara lite kortare päls på haserna. Det handlar mest om att jag blev väldigt orolig när jag såg denna tråden och fick veta hur vanligt det är.  Han har bara varit här en vecka och jag vill verkligen göra ALLT för att han inte ska få några trycksår men samtidigt vill jag att han ska kunna springa runt och leka som han älskar. Ahhhh vad jobbigt det känns!

Pretty wise //