Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1692 ggr
Saffran.
0

Hö eller hösilage?

Håller på att leta upp bra hö från någon bonde. Men i annonserna finns det för det mesta bara hösilage. Vad är det för skillnad på det och vanligt hö? Kan man ge det till kaniner? :) Kan ju samtidigt fråga om någon vet någon bonde som säljer hö runt Västerås? :)

AkaiTsuki
0

Hösilage är ju lite som ensilage fast den har mer torrsubstans (alltså är torrare än ensilage men blötare än hö) 

Skulle helst ge vanligt hö då de håller bättre

//Joanna

Vincent...
1

Jag har hört av folk som använder hösilage, att dem tycker det är mycket bättre än Hö. Eftersom det är blötare än vanligt hö måste du ha plats för att lufta höet så att det inte börjar mögla.

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

Hösilage är något mellanting mellan hö & ensilage. Inte så torrt som hö men inte lika blött som ensilage.

Jag har gett hösilage när det har varit kris med hö, men har för mig att det är lite mer näring eller mer kraftigt i alla fall än hö-

Men en hösilagebale bör inte vara öppen så länge. Den håller inte flera månader t.ex öppen. I regel bara några veckor, beroende på vart den står.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
1

Det luktar också mycket godare än hö :D

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
3

#4 Nja det är individuellt skulle jag säga hehe
Jag tycker hö luktar betydligt goare 😛

[hästtösen]
0

hösilage ger jag till mina kaniner, då vi bor nära en hästbonde som främst bara ger sina hästar hösilage, men det funkar bra och kaninerna tycker mer om det än vanligt torrhö. Hösilage luktar väldigt sött och man får hålla koll så de inte möglar, hade otur när jag hade de i en säck och det blev fuktigt ute och hösilaget blev mögligt direkt, så de är viktigt att man har det förvarat på en bra plats.

Saffran.
0

Då ska jag nog hellre leta på vanligt hö. Vet inte om jag har något direkt bra ställe för hösilage i så fall. Tack för era svar! Får fortsätta leta…

Saffran.
0

Hur är det med torrt hösilage? Hittade nämligen en annons i från Västerås vilket passar perfekt! Hur låter det? :) http://www.hastnet.se/marknad/annons.php?annonsid=12469&marknad=5

wezzra
0

Hösilage har OFTAST högre näringsvärde än hö. Min förra kanin (som gick fritt i stallet) föredrog hösilaget framför höet. Hästar brukar också föredra hösilage framför hö. Ang. Annonsen som du har hittat, så är det extremt mycket hösilage. En rundbal innehåller oftast runt 700-1000 kilo (beroende på vattenhalten) i hösilaget, ligger dock oftast runt 800 kilo. Det är en del mat för en kanin ;) hahaha Nackdelen är att när du väl har öppnat balen på sommaren (när det är varmt) brukar den börja mögla redan efter 2 dygn. På vintern (när det är kallt) kan den vara öppnad i en vecka utan att börja mögla. Sen så tycker jag att det känns misstänksamt att an säljer det så billigt… :/ Så jag skulle nog köpa hö om du inte har några andra djur att ge hösilage till, för att det håller sig fräscht längre :) oj, vad mycket text det blev hahaha :')

If nothing never goes right, go left.

Saffran.
0

#9 Okej. Ja eftersom att jag bara har en liten kille här hemma (+ min systers kanin dock) så kanske det är bäst att köpa vanligt hö då. :)

wezzra
0

haha ja kanske bäst så :) fast å andra sidan så blir det verkligen fri tillgång till hösilage med två kaniner som får dela på 800kg xD hahah

Fridaaaa
0

#11 Dock håller inte en hösilagebale så länge 😉

[Jawa´s]
0

Har ni inget granngården i Västerås? De har iaf börjat sälja höbalar här i Stockholm, ganska dyra (ca 100kr för en 15kg tror jag) men å andra sidan är det lätt att få tag på och billigare än i djuraffären. Har man bara en kanin så blir det ändå inte så dyrt i längden.

wezzra
0

#12 faktiskt så skrev jag det i mitt första inlägg ;) att dom börjar mögla lite smått efter redan 2 dagar på sommaren ;)

Fridaaaa
0

#14 Inte läst det inlägget 😉 Inte läst exakt alla 😛

Saffran.
0

#13 Jo vi har granngården här. Åh det måste jag ju kolla upp! Tack! :)