Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 601 ggr
Haztparken
0

Bara hö

Hallå! :)

Har funderat lite nu precis när jag läste en tråd om när man skulle introducera ungarna för pelletsen.

Jag har haft en hona med kull innan och dom började äta mammans mat men det jag undrar över är att jag nu enbart ger mina kaniner hö, alltså ingen pellets. Jag ska ev köpa en till kanin och tänkte i framtiden ta en kull på henne men jag hade ju tänkt att hon också bara skulle äta hö? (om det inte visar sig att hon behöver pellets av olika anledningar).

Hur gör man då? Ska man vid början av dräktigheten introducera långsamt med pellets för honan då hon kanske ändå behöver lite mera mat när hon är dräktig och sedan låta det vara tills alla ungar är sålda eller låter man honan fortsätta med bara hö och ungarna får också bara hö (och di såklart) eller något helt annat? :)

minaninar
1

Du kan långsamt introducera pellets till honan. Välj en nyttig sort: typ cuni complete, cuni pro (inte cuni fit som inte är så bra), oxbow (vid dräktighet o ungar, den som heter junior essential rabbit, för ungkaniner o dräktiga), eller jr farms grainless complete. ELLER skaffa alfalfahö (lusern hö, rent inte massa melass o skit i) och ge det under dräktighet o digivning o till ungarna. Det innehåller så mkt protein o extra näringsämnen att det motsvarar pellets (däremot kan man ev. behöva ge någon smådjursvitamin, men tror egentligen att inte det ens behövs, men det kan man ju alltid fråga veterinär…).

Juniorpellets o alfalfa (lusern) ska man dock sedan inte fortsätta ge när de blir större (utom i mkt små mängder) o när honan slutar ge di, eftersom det extra energiinnehållet o kalciummängden då lätt blir för högt..

TIll ungar så ska man börja med att bara ge hö och alfalfa och ev. en bra pellet inga färska grejer det kan va bra att vänta med tills deras magar stabiliserat o bakteriefloran utvecklats.

spacesheep
0

Om kaninerna trivs med att bara äta hö ser jag inga problem med att fortsätta med det! Som minaninar säger kan man ju alltid komplettera med alfalfa. Pellets är ju bara komplettering till hö trots allt, och märker man att kaninen behöver lite mer energi kan man ju ge bra pellets i liten mängd, typ någon gång i veckan. Hö är ju bäst för tänderna också så!