Kaninen Mumin
Nu när vi fick ta bort Lille-Skutt så är det dags för en ny kompis till Mississippi. Jag kommer lägga upp bilder på den nya kaninen som då ska heta Mumin men jag ska hämta honom om först två veckor.
Sätt gärna en tass här och följ Mumins resa. Just nu är han bara 6 veckor och så otroligt söt. Självklart köper jag honom av en pålitlig uppfödare som är mån om sina kaniner. Han är en dvärgvädur och Madagaskar Wienertecknad och så fin!
MVH Celina
Nejmen gud så söt! 😍
Men ser han inte lite långhårig ut för att vara dvv? Eller dem kanske är så när de är små :)
Hoppas Mumin och Mississippi blir goda vänner 👍
#1 Ja det är bebispälsen :)
Ja det hoppas jag!
MVH Celina
Han skuttar rakt in i hjärtat!
#6 Ja visst gör han :)
MVH Celina
Aw vad söööt!! ♥♥ Är din hona kastrerad? Isåfall kan du väl introducera dom för varandra direkt? :D
Assöt verkligen! :D
Man bör inte släppa ihop unge direkt med en vuxen,utan vänta tills ungen blir något större, så att den har en chans att försvara sig om det behövs.
Och sedan kommer han förmodligen försöka para din andra kanin vid könsmognad, och kan då behöva säras på dem igen, innan han kastreras. Så du har det i tankarna 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon är inte kastrerad. Men jag ska kastrera honom när han är större och släppa ihop dem efter det.
MVH Celina
#10 Ok 🙂 Gör det i Ronneby då, toppenbra! Jag gjorde det med Dumle där 🙂
Vem är uppfödare till den nye? 🙂
#11 Ja såklart!
Eh hon bor i Asarum.
Nej men hon hette Ahlgren i efternamn här är hennes hemsida. http://www.123minsida.se/FamiljenAhlgren/84522668
Dvv-ungen som heter Melman, har jag tingat :)
MVH Celina
Tass måste följa mumin :-) jätte söt avis för han har mjuk bäbis päls :-)
#12 Aha ok 🙂 Kollat in hennes sida innan.
Står på hennes sida att det inte går att sätta ihop 2 vuxna honor, vilket ju inte stämmer. Men verkar ha bra, stora fina burar till dem och så! Och fina kaniner 😃 Och bra fakta annars tycker jag med 🙂
#13 Man kan bokmärka, istället för att "tassa" 😉
#13 Naw… Ja han är jättemjuk!
MVH Celina
#14 Ja, det kanske inte har funkat med hennes honor. Sen tror jag att det är hennes man som står för hemsidan och han kanske inte har lika bra koll :)
MVH Celina
#17 Nej kan ju vara så 🙂
Ja fast då skriver man det, att det inte fungerat där 😛 Jag har själv satt ihop vuxna honor 🙂
Men hon har bra fakta osv för övrigt och typ ingen sida är perfekt 😃 (gäller mig själv också 😉)
#19 ja, jag vet faktisk inte. Men hon är jättemån om sina kaniner :)
MVH Celina
#20 Ja, det har jag ju med sagt 😉
#21 Ja jag såg inte det :)
MVH Celina
#22 Men verkar ha bra, stora fina burar till dem och så! Och fina kaniner
Skrev jag högre upp 😉
#23 Ja, såg det nu :)
MVH Celina
#24 🙂
Är det någon som har en bild på en kanin som är 8 veckor? Jag har lite svårt att föreställa mig hur Mumin kommer att se ut när jag hämtar honom.
MVH Celina
Viola, ca 8 veckor gammal. Lejonhuvad dvv/dvv 😃
#27 Naaaaaaaawww! Hur lägger du in flera bilder samtidigt?
MVH Celina
#28 Kopierar från min fb och klistrar in 🙂
Vissa sajter får man ej göra så på men inte sett något på denna sajten om det, kollat överallt 😛
#29 Ok :)
MVH Celina
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Var bara tvungen att testa :)
MVH Celina

Igen… Haha :)
MVH Celina
#12 Det är Björns uppfödare. trevlig och väldigt seriös! Dock avlar hon ändå på Björns mamma även om hon har fått en unge som har bettfel.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#33 Om hon avlar på en hona som hon vet fått unge med bettfel och hon vet att det ej kommer från pappan, då är man inte seriös 😮
#34 Kaninen har kommit från en uppfödare, som en annan uppfödare köpt och nu har Ahlgren kaninen. Har sagt att kaninen har fått en unge med bettfel men hon tror nog ej på mig.
Hon har kollat ungarna och de kan få bettfel senare i livet men just nu är det ingen fara. hon sa inget om det till oss och det finns ändå alltid en riks för bettfel.
Men Björn är väl Lejonhuvdad *stav*? För Mumins mamma är inte det så det är väl inte samma?
MVH Celina
#37 Ja det finns det men man får inte avla på en kanin som man vet ev kan ha bettfel. Som du säger, bettfel kan ju komma ändå men man får som sagt inte avla på en kanin med misstänkt bettfel eller som ev bär på bettfel.
#38 Ja men den där björn är väl sånhär "Lejon…". För Mumins mamma är dvv.
MVH Celina
Så jätte söt awis att du har kanin bebis :-) har också ett litet liv dock är det marsvin tösen:-)
#39 Björn är Lejonhuvad ja, Men eftersom hon inte tar hans mamma ur avlen så vet man ju inte om hon avlar på mer kaniner med anlaget. Du får PM:a mig om du vill veta mer.
#2 jaha! Ja där kommer beviset fram på vad jag har för kunskap om kaninungar….
Glömde säga att Mumin är född på min födelsedag! Jag ser det som ett tecken att jan är den kaninen jag ska ha :)
MVH Celina
#43 Kul att fylla år samma dag som sin kanin 😛
naawwww <3<3 vad söööt 😍❤️
Jadu…
vad jag tycker om din lilla sötnos är svårt att beskriva, så söt är han! :) haha :)
#44 Ja! När vi hade varit där första gången så kom jag på att vi inte frågat när han är född. Sen sa jag till mamma "Tänk om han är född på min födelsedag…" och sen frågade vi och det var han!
MVH Celina
Det är 16 dagar kvar tills jag ska hämta honom och jag längtar jättemycket! Jag vet att man ska låta dem vara ifred för att de ska vänja sig vid den nya miljön, men hur länge är det?
MVH Celina
#48 Beror på kaninen 🙂 Mina har jag börjat pyssla med redan efter 1-2 dygn. Men det märks i regel om de är redo eller vad man ska säga och hur mycket tid dem behöver på sig 🙂
Ella, som ändå var 6 månader gammal när jag fick hem henne, lät jag vara ca 1 vecka, pga att hon stressade pga ny miljö, 🙂
Nu är det mindre än 10 dagar kvar tills vi ska hämta honom :)
MVH Celina
sååå söt!!!!
Vi ska hämta honom den 2:a Juni. Om en vecka imorgon! :)
MVH Celina
Aaaaaa! Sååå söt! Han ser fin och frisk ut! Tass
Asså jag fatta inte, hur gör man för och få två bilder i samma inlägg?
#54 Kopierar från facebook tror jag
#54 Man högerklicka på bilden man vill ha, klickar på "kopiera bild", går in här högerklickar i det inlägg man vill ha den och klickar på "klistra in". I regel behöver bilden vara upplagd i t.ex facebook, en blogg eller liknande 🙂
Nu har vi hämtat honom! Han är jättelugn, trots den nya miljön. Han har till och med sprungit runt för att han är så pigg och glad! Bilder kommer!
MVH Celina
Hur i Jesus namn kan ni skriva så bakom ryggen på en person?? Till och börja med så ha jag köpt flera kaniner av Ahlgren. ALDRIG varit något fel. De är helt underbara och väldigt väldigt tama.! Och hon skulle aldrig avla på en kanin med bettfel.!! Jag känner henne väldigt väl och vi pratar dagligen om våra kaniner. HOn är väldigt mån om sina kaniner och de bor i lyx för hennes man är såå duktig på att bygga.
Jag tycker att ni som ha skrivit negativt bakom ryggen på henne borde tänka en gång till innan man skriver så. Sånt kan anmäla vill jag bara tillägga!
#58 Syftar du på det med bettfel?
Jag känner ej personen och vet ej något om kaninerna.
Skrev enbart att det inte är seriöst OM man avlar på det medvetet.
(ville bara förtydliga det).
Men är sant, man ska inte skriva sånt som man inte vet 100% är sant 🙂👍
Nej hon skrev ha "HÖRT" Lite fakta få man faktiskt har innan man yttra sig. Maria skulle aldrig avla medvetet på bettfel , hon hade tagit väck kaninen direkt om det nu hade varit så i det fallet.
Man skriver inte så det kan man polisanmäla, förtal kallas det. Att sprida så om en seriös uppfödare är bara FEL!
#60 Ja jag har sett henne en del på FB på senaste, och har fått bra bild av henne 🙂
Ja hon är superbra :) Hon är min uppfödare och hon hjälper alltid mig när det är något med mina kaniner :)
Louise , vi har haft denna diskussion innan och som jag sagt : har jag inte hört om något bettfel bakom Rapunzels Avel. Och jag har inte hört av någon köpare heller. Tycker detta är dåligt att ni skriver så här om mig när ni inte har grunder för det!!!!!!!!! Alla mina dvärgvädurskaniner har stamtavla och fina gener, annars får ni ta det med styrelsen i kaninavelsför. Där dom är köpta.INGA bettfel. Sparar detta samtal och funderar skarpt på att anmäla förtal./ Maria Lejonhuvade har jag ej hört nåt bettfel om heller!!!!!!!!!!!! Tråkigt ni måste ha det
Då får både Pomonas och kaninstugan ta väck avlen
#63 Jag har sett bilder på kaniner du har & ungar.
Och superfint har dina kaniner 🙂
Har haft planer/fungeringar på att köpa av dig innan men inte blivit så sånt 😛
-------
Hört flera som har sagt att "den kaninen har bettfel", eller "den bär på det", osv. Nu syftar jag inte på någon speciell, utan har märkt det i olika fb grupper bland annat osv. Ofta mycket diskutioner som sånt tycker jag. Är det rädslan för att få bettfel eller liknande som gör det, eller vad är det som gör det?
Tycker inte att jag ska ta bort en kanin då jag ej hört nåt fel… Bara rykte, jag vill ha fakta. Gör allt för att köpare ska vara nöjda och felfria kaniner. Om det är bettfel i generna så avlar jag naturligtvis ej på det. Om honan visar minsta lilla aggressivt beteende tas den ur bruk oxå. Men som Louise skriver så låter det som alla mina kaniner har bettfel :( Inte ok
Louise du kan ta detta direkt med mig och inte prata massa strunt!!!!
#66 Låter toppen det 👍
Åh! Jag hade i mina tonår en blå dvärgvädur som också hette Mumin, så jag blev helt nostalgisk när jag läste titeln på tråden.
Han dog 5 år gammal i mina armar under ett kraftigt slaganfall sent en helgkväll. Det fanns inte tid att få hjälp av veterinär, det gick så fort. 😢Vila i frid Mumin…
Grattis till din Mumin, TS! 🌺
En kanin som får bettfel när den är ett år … Kallar jag dessutom inte att den har det inte i släkten . Elsa som sagt detta hade ju fel på alla sina kaniner. Det finns ej bettfel i rapunzels släkt
Jag har absolut inte sagt att det är fel på alla dina kaniner, och ber djupt om ursäkt för detta. Det jag har gjort är inte ok. Kan ju nästan säga att Elsa har skrämmt upp mig lite, därför blev jag ganska oroad. Ber tusen gånger om förlåtelse
Jag har glömt att uppdatera om Mumin, så här kommer en uppdatering :) : Han mår jättebra och är nyfiken på Sippi. Hans "riktiga" päls håller på att växa ut. Det ser ut som att han blir brun/röd på ryggen och grå på sidorna och magen. Sen har han Wienerteckning på nosen, en fläck i pannan, lite i kragen och en vit tass. Jag ska fota idag så sen kommer det äntligen bilder på en kaninunge.
MVH Celina
Han har inte lagt båda öronen än, som man kan se på bilderna, men han gör väl det snart.
Skriv gärna vad ni tycker om honom och om ni undrar något om honom :)
MVH Celina
Ingen som vill lämna en kommentar?
MVH Celina
Han är verkligen fantastiskt söt!
Gillar skarpt den lilla vita nosen!
Bäbisbilderna är ju to die for <3
Han är så charmig 😛
Som ni ser har han inte lagt sitt öra än. När kommer han göra det egentligen?
MVH Celina
#84 Hur gammal är han nu?
Viola var runt 10-11 veckor när hon lade sista örat helt 🙂
#85 Han blir 12 veckor den 18:e :)
MVH Celina
#86 Ok, men han lägger nog örat snart 🙂 Borde i alla fall. Vissa tar lite längre tid på sig 😛
# 87 Ja, min uppfödare Maria hade visst en som är född samma dag som också hade ett kvar :)
MVH Celina
#88 Ok 🙂 Charmigt tycker jag hihi
Syrran hade en dvv hona för några år sedan, och hon hade ett upp och ett ner ibland och ibland låg båda ner hihi
#89 Ja, det hade min första hona Nina också! :)
MVH Celina