När vänja ungar vid mat..
Man får sälja kaninungar vid 6 veckors ålder (rekommenderat 8 veckor), så de börjar äta redan innan dess 🙂
Jag har låtit kaninungarna ätit från mammans skål om de vill det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De kan absolut äta av mammans mat ; ) Det är bra att de börjar äta samtidigt som de diar. Hö går oxå toppen sen långsam tillvänjning av gräs om en till två veckor, kolla avföringen. Lycka till!
Mina ungar har haft tillgång till hö ända från början. Pellets har de haft sedan de började kravla ur boet och sallad introducerade jag nu vid 3 veckors ålder. Vatten har de förstås också. Låt du ungarna äta av maten om de vill ha.
Här är en bra artikel som jag fick länkad till mig här på iFokus. På sidan 8 står det om mat: http://www.curiousbunny.com/newborn_rabbits_detail.pdf
Lycka till med dom små! 🙂
Oki, tack så mycket fär tips? och råd.. :) då lägger jag in lite extra mat till henne bara på kvällen och låter ungarna äta det de vill..
Igårkväll när jag gav henne så åt alla fyra av maten direkt när den kom i skålen - och när jag sen gick förbi strax efter (mamman åt ff av maten) så låg alla fyra och diade.. så sött! Hö har några börjat knapra på med har jag sett.. Väntar med gräs ett tag till.. :)
#3 Tack för länken, ska kika på den! =)

SÅ fort dom lämnar boet och börjar skutta omkring så kommer dom ju att börja smaka på mammans mat. Ungefär 3 veckor diar dom enbart, sen ska dom börja vänjas in på vanlig mat, hö, grönsaker mm.
Var har du läst 6-8 veckor, måste vara väldigt felaktig information, dom ska vara vana att äta det mesta vid 6-8 veckor och klarar sig absolut inte på att bara dia så länge.
Jag har en kull med två ungar som nu är 2 veckor och 3 dagar gammla, o de har börjat smaka på färsk gräset som mamman har :) Men de är fortfarande i boet och går inte ut därifrån men har provat ge och dom mumsar gärna på det redan nu, mamman täpper igen hålet till bolådan, hon trycker in alla spån,halm så hela ingången blir täppt igen, så nog därför inte ungarna heller kommer ut ur boet ännu, eller så vill deras mamma ha lite "privat tid" för sig själv, haha :)
#5 vet faktiskt inte var jag läste det, googlade runt när vi bestämde oss för att vi skulle ta kull i år, och det var en siffra jag skrev upp.. tyckte nog allt att det lät "gammalt" - och nu vet jag.. :) Dom käkar både pellets och hö från mamman nu - och vatten dricker som av såg jag idag..
#6 ja det är så mysigt med bebisar.. ❤️
Nu har många redan svarat och jag har ingen aning. Men vid 6-8v. brukar de få komma till nya hem så det är nog innan dess, som många säger.
:)
MVH Celina

Ja det är ju ett "måste" när dom säljs, att dom äter och dricker och är vana vid det mesta, pellets, hö, grönfoder, grönsaker och att dom även lärt sig att dricka från vattenflaska, men det brukar dom snabbt lära sig.