Höet luktar apelsin!?
Är det farligt/dåligt om höet luktar apelsin? Det luktade ganska mycket också… 😐
Kan tillägga att jag inte gett höet som luktade till kaninerna.
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Gissar på att det har blivit mögligt? Hur länge har du haft höet och vars förvarar du det? Om det dammar från höet eller du ser höstrån som är vita, då ska du slänga det, men om det ser fräscht ut så är det nog ingen fara.
#1 Jag tror jag har haft det i ca 3 veckor men jag är inte säker. Jag vet inte hur jag ska förklara men vi förvarar det i en utbyggnad till garaget, utan "golv" så det kan bli lite fuktigt där inne, men jag tycker att höet ser ganska fräscht ut men kan det vara så att det inte syns elr nåt?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#2: Ok då kan jag förstå att de har blivit dåligt pgr av fukten, man behöver inte alltid se möglet, det räcker med att känna med lukten om höet är dåligt. Om det inte är Hösilage hö ni ger till kaninerna, för sådant hö luktar väldigt sött.
Mögligt hö ser ofta fräscht ut ändå. Jag skulle dock snarare beskriva lukten av mögligt hö som svamp-aktig.
#4 Jag tyckte att det luktade apelsin jag men jag är säkert helt ute o cyklar. 😛
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#5 Be någon annan lukta på det.
#4 Japp, möjligt hö kan se skitfint ut, men luktar det champinjon så är det kasst, har själv vart med om det från djurbutik..
Oavsett så ska hö lukta hö, inte apelsin…
#7 Precis vad jag tänkte 🤔
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Kan man använda resten av balen om bara en del var mögligt?
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#9 Så länge det inte luktar annorlunda och ser mögligt ut, går det bra! ;)
För evigt med Gaia
#9 Man bör ta bort in bit runt det möglade området också.
Och sedan beror det på hur mycket mögel det är osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Det luktar typ i hela "rummet" höet är, så det är ganska svårt att skilja det mögliga från det friska höet eftersom att möglet inte syns, men jag ska försöka.
Det är två balar och den ena är typ lite mörkare och höstråna är lite trådiga, den ser inte helt frisk ut iaf, kan den också vara möglig?
Jag vet, detta är typ min hundrade fråga nu. 😉
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Mögelsporerna kan finnas i hela balen, inte bara där det är märkbart mögel… Jag skulle slänga.
#13 oki, jag vill vara på den säkra sidan så det är förmodligen så det blir.
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#12 Då hade jag slängt det, för säkerhets skull.
Rör det sig bara om två balar totalt så är det ju värt att köpa nytt. Värre om man får hela skörden förstörd…
Jag tog med lite av höet (det som luktade mest) till pappa som är bra på sånt (han e bonde) och han sa att det bara var grässorten som luktade så och att mögel luktar annorlunda, så de e ingen fara. 🙂
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#17 Aldrig haft hö som luktar "apelsin"?
#18 Näää.
#17: Nästan som jag trodde :) vet inte om du svarade på min fråga, är det hösilage hö? sådant hö luktar rätt så sött o jag gillar inte lukten så mycket men kaninerna tycker det är gott :)
Va bra, Här så känner jag inte igen mögel lukt så mamma brukar få kolla lite då och då om det e bra, bra då att det inte va något fel på höet! ;)
För evigt med Gaia
#20 det är inte hösilage men det är nog som pappa säger, att vissa grässorter luktar lite mer elr nått.
Det är säkert bara jag som e konstig för de e bara jag som tycker att det luktar apelsin XD
/Sofia
- Bradley Will Simpson