Kaninbur storlek?
Hej! Första gången jag visar mig här inne på kanin.
Jo, jag har min syster har funderat på att skaffa en ny kaninbur till två små kaniner. (hermelin och lejonkorsningar på under 3 kg) Men vi har ingen aning om hur stor buren ska vara. Just nu går dom i en utebur på ben kopplad till en sandlåda med nät på alla sidor som har sand som underlag så att de kan gräva och busa runt.
Någon som vet vad som är en bra storlek?
Är det särskilt snällt att flytta dom från den nuvarande buren till en som inte är ansluten till "sandlådan" även om vi kommer att låta dom komma ut i en gräshage med jämna mellanrum eller blir dom ledsna då?
Dom har ätit gräs innan och gått i en sommarhage varje sommar fram till för 2 år sen, kan gräset bli en chock för dom?
Tacksam för svar :)
Jag rekommenderar 1,5-2kvm eller större till 2 kaniner.
Eller runt 1 kvm och sedan en stor Hage tillkopplad, vilket som 🙂
Jag har en innebur som är 150x60 som jag har 2 kaniner i men de går mycket lösa i huset eller i Hage.
Så bästa är, skulle jag säga, att bygga egen eller om någon annan kan bygga.
De vänjer sig 🙂
Ni får vänja dem långsamt vid gräset.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den måste vara minst 100x50x50cm. Men som #1 säger, gärna större!! :-)
#2 Och frågade vad som är bra storlek för 2 kaniner 😉 Anser inte att 100x50x50 är bra storlek 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker 1 kvm bur är ganska lämpligt för två kaniner dvs dvärgraser. Går ju att bygga själv då det blir billigare om det ska vara utebur.
#2 Nja, en sån bur tycker jag känns liten åt en kanin t.o.m. 1 meters burar tycker jag mer är passande som extrabur eller sjukbur.
Tack för svaren :)