Vilda kaniner!
Mina kaniner är jätte vilda.
De klöser, sparka och är allmänt vilda. Ena kaninen har t.o.m rymt 2 gånger!
Vi har försökt att lära dom med att spruta vatten på nosen, men det hjälper inte. Och så har vi försökt att putta bort dom, men inte fungerar det heller.
Några tips? på andra uppfostrings sätt?
Slå dem
- Emil
#1 Tror inte att jag vill slå mina kaniner…
#1 Varför skulle man slå sin kanin????
Hälsningar Lurvas11
Man får ändå anta att dina kaniner är vilda för att de är osäkra och rädda. Detta förvärras om de får vatten sprutat på sig och om de blir puttade. Har du aldrig försökt umgås med dem? När blir de på det här viset? Är det när du ska lyfta dem till exempel?
Prova att vara hos dem mycket utan att "tränga dig på", alltså utan att försöka klappa dem eller lyfta dem osv (det är läskigt med stora händer som kommer mot dem). Handmata dem. Sträck bara ut handen med pellets i och håll den still. Vänj dem vid din hand på det viset.
Se inte kaninerna som några du ska "tämja" och uppfostra, utan individer som du ska leva sida vid sida med.
Det var väl korkat sagt.
Hoppas alla förstår att #1 inte menar allvar.
Du ska hantera dina kaniner försiktigt.
att spruta vatten hjälper inte
när kaninen sprattlar och klöser är det antingen för att den vill komma loss eller för att den är rädd och osäker.
Blir det inte bättre och du inte tycker det är kul när dina kaniner sprattlar och klöser trots VARSAM hantering så sälj dem och köp en ny kelen.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#4 Jag själv kan säga att jag umgås med dom varje dag. Och har försökt att låta dem själv komma i min famn, istället för att "tvinga" dom till det! Men ska försöka med din teknik! Tack :)!
#1 Dina "så kallade skämt" är inte ett dugg roliga!
---------------
Umgås mycket med dem. Ta det lugnt. Aktivera dem. T.ex ha dem mycket i Hage eller sele. Muta med lite godis, eller pellets eller kanske gott utifrån 🙂 Lycka till!
Spruta vatten på nosen är inget lämpligt, och ingen bra "träning" heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller helt med #4 ,#6,#8 vet inte om det är inne eller ute kaniner men sen när du kommer till den punkt att du måste exempelvis lära dem inte tugga på sladdar m,m så ifall att putta undan m,m inte räcker så är det ok att peta mycket lätt på nosen och säga fy det funkade för mig iallafall
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#7 Ja, gör det! Om du har en Hage till dem så kan du ju ha dem i den och själv bara sitta där. Jag kan inte tänka mig annat än att de kommer vilja komma fram tillslut :)
En sak jag brukar tänka på är att försöka ge min kanin så goda upplevelser som möjligt av det som jag vill att han ska tycka om/acceptera. Jag vill såklart att han ska ha goda upplevelser av mig t.ex, därför bestraffar jag honom inte (annat än att tex bära honom till hans bur ifall han har försökt bita på sladdar eller dylikt), jag gör ingenting i onödan som han inte vill och stör honom inte onödan om han äter/sover.
Jag vill också att han ska ha goda erfarenheter av att ha sele. Därför tar jag det lugnt med selträningen och håller den ovanför hans huvud, ger godis, lägger den på ryggen, ger godis osv osv osv. Sedan när vi väl är ute (han är innekanin) så är jag uppmärksam på alla gånger han blir rädd för ljud osv och försöker kompensera för det. Vi går in medan han har en positiv upplevelse av att vara ute.
Liknande kan man tänka vad gäller att lyfta en kanin och att klippa klorna osv. Om man har det tankesättet i bakhuvudet så tror jag att man skapar en god relation och en trygg kanin :)