Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 6466 ggr
Jojsan
7

bondkanin?

Vad menas med bondkanin? är det typ att den är blandras så den kallas så? eller finns det en ras som heter bondkanin? det kan ja inte tänka mig iaf…

myriis
0

Bondkanin finns det väl ingen ras?
Har aldrig hört någon säga det.. et kanske är kaniner som är flera raser? Fast det enda namnet jag har hört får såna är korsningar..

Hopi
1

Det betyder väl att det är "en salig blandning". ;) Det är ju detsamma med katter, bondkatter. Det är ingen som vet alls VAD det är för blandning, så då får dom heta bondkanin eller bondkatt. ;)

Jojsan
0

ok, då var det som jag trodde men ja ville vara säker :)

då är min kanin (Channie) typ dvärgvädur/bondkanin :P hehe ^^

Flippa
0

Asså, bondkanin är typ sånna som går lösa hela tiden typ. Dom bor i stall eller så. Rätta mig om jag har fel :P

KvirrZ
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 tor inte det har med et att göra ^^, Man kan ju ha tex en dvärgvädur i ett stall, den är ju fortfarande en dvv :P

I skolan har vi en bondkanin som heter Morbror och han är ser iaf ut som en liten korsning :P

- Mvh Emma

ciss
2

#4: Våra kaniner bor i stall och är inte "bondkaniner", de är hermeliner. Vad menar du med att kaninerna som bor i stall är bondkaniner?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Flippa
0

#5 Jaa, fast dom går lösa. Ingen bur eller nåt

KvirrZ
0

#7 Men det är ju fortfarande en tex dvärgvädur :P

Och Morbror är bondkanin och bor i bur :)

- Mvh Emma

ciss
0

#7: Eh, om man har en lös kanin i ett stall, är det en bondkanin då eller?!

www.frihetenskaniner.se

Flippa
0

Äch skit i det jag sa :P

ciss
1

En bondkanin är ett samlingsord för korsningskaniner där kaninen har många raser i sig (t.ex blandning mellan dvärgvädur, hermelin, lejonhuvad, dvärghare, vädur och holländare). Istället för att skriva att kaninen är korsning mellan alla raserna så kan man kort och gott benämna det "bondkanin", samma med bondkatt.

www.frihetenskaniner.se

[Niike]
0

Tror det är en kanin, som man inte riktigt vet rasen på. Först två kaniner som paras, sen en ny ras paras med en av ungarna, sen paras en av de ungarna med en annan ras, och sen har man en bondkaninxD Haha nää, men jag tror som #2.

ciss
0

Det var ungefär så jag menade. Blandning av alla möjliga raser.

www.frihetenskaniner.se

TeddyBeddy
0

#2.  Men en bondkatt är en ras :P europe´heter den rasen :P  så det är ingen bondkatt om den har många raser i sejj ;D

twinnie
0

Det finns ingen benämning på kaniner som kallas "bondkanin". Är kaninen inte renrasig är den en korsning mellan två el. flera raser.

KvirrZ
0

#14 Europén har ju ursprung från bondkatten den är ju en raskatt som heter europé. Bondkatten är en katt man inte vet ursprung på som har olika raser i sig. Alla katter i min släkt har varit och är bondkatter, alltså icke rasrena.

- Mvh Emma

TeddyBeddy
0

#16 . europen är bondkatten :P den har fått det rasnamnet

[Niike]
0

#17 Alltså kan en Europé se ut i stort sett hur som helst?:o :)

TeddyBeddy
0

Nja, den kan ju inte vara långhårig precis :P

TeddyBeddy
0

men alla färger o sånt är godkända tror jag

KvirrZ
0

#17 Så vad då, jag kan gå in i ladugården på mitt landställe och säga att alla katterna där är raskatter? Det låter ju inte speciellt troligt.

- Mvh Emma

KvirrZ
0

#19 Det finns ju långhåriga bondkatter

- Mvh Emma

TeddyBeddy
0

neej, jag tyckte inte heller att det var troligt. men jaja, ni får tro vad ni vill ;)

[Niike]
0

#19 Ehm, varför skulle den inte kunna det?:)

TeddyBeddy
0

#24 för dom kan inte vara det enligt rasstandarden tror jag inte ;)

KvirrZ
0

Här har vi en långhårig bondkatt född direkt i ladugården och inte ser han ut som en europé iaf ^^

- Mvh Emma

twinnie
0

Det kan inte finnas en rasstandard på ett djur med flera raser i sig ^^

Eller, bondkatt är väl en katt med lite hullerombuller raser? ;O

TeddyBeddy
0

#26 men det där är ingen europe :P o det ser definitivt inte ut som nån bondkatt :P ser ut som en raskatt ju ;)

TeddyBeddy
0

asså min katt är europe, o hans pappa vet vi inte om. men det är utseendet som spelar roll. så han kan ju vara vilka raser som helst.

MarHai
0

Bondkanin brukar Gotlandskaninen kallas.
Även korsningar brukar gå under det namnet.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Niike]
0

#26 Gud så vacker :')

Jag fattar inte riktigt .. En Europé är alltså en katt som har ett speciellt utseeende. Och kan vara vilka raser som helst? :O

TeddyBeddy
0

läste nu att katter utan stamtavla räknas som huskatter. vare sejj det är en raskatt eller ej ;)

Så nu fick vi svar på allt (:

[Niike]
0

Så en renrasig kanin utan stamtavla är en huskanin?;);)

KvirrZ
0

#28 Japp, men han är från en ladugård och är verkligen en bondkatt.

- Mvh Emma

KvirrZ
0

#31 tack, han heter Svante och är min farmors :)

- Mvh Emma

TeddyBeddy
0

#33 ja, det verkar som det ;) haha (:

[Niike]
0

#35 Han var riktigt fin iaf:)

Kom på att våra katter är sk. bondkatter. De föddes i en kompis kompis ladugård och är nog lite allt möjligt i rasväg:)

johanna_loveAnimals93
0

#37: Underbart vacker katt! <33 (:

Milly_94
0

Det är väl en korsning mellan massor av raser?

lill-jarven
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europ%C3%A9_(kattras

http://www.silverblommans.com/raspresentation_och_farg_pa_euro.htm

Lite info om Europé

Har man ingen stamtavla på sin katt kan man inte säga att det är en raskatt. Precis som med hundar räknas sådana som blandraser.

naddo2
0

Mina kaniner är en bondkanin/lejonman! Så det är väl nå sorts blandning :)!

djurtok
0

En Bond kanin brukar man kalla en kanin man inte vet rasen på..(som de andra sagt, oftast blandning;))

Så man skulle väl kunna ha en renrasig bondkanin utan att veta att den va renrasig?😉

För evigt med Gaia

tesushie
0

kanske ska börja kalla min en lejonhuvad bodkanin istället för lejonhuvad blandras ?

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Fridaaaa
1

Bondkanin för mig är något gammalt uttryck.
Tror det är som med katter. Idag heter det huskatt för blandraskatter, men vissa säger fortfarande bondkatter.

Jag använder blandras. Tror nämligen det skapar mest förvirring att skriva "bondkanin" på vissa och "blandras" på vissa. Sett folk som tror att bondkanin är en kaninras nämligen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.