Halvblinda kaniner
Jag har fått erbjudande om att köpa en kaninhona, som är halvblind. Hon är alltså blind på ena ögat, och säljs som sällskap/hoppkanin.
Finns det några risker med att köpa en halvblind kanin och är det stor risk att den blir helblind eller får problem på något sätt?
Hej,
Att köpa en halvblind kanin behöver inte innebära problem. Det beror lite på vad blindheten orsakats av. Är det skada så är det självklart inte ärftligt. Är det en ögonsjukdom, så beror det även där lite på vilken ögonsjukdom det är.
Att hoppa en halvblind kanin skulle jag vara försiktig med. Att hoppa mini och lätt är oftast inga problem, men vid större hinder så behöver kaninen båda sina ögon för att kunna bedöma höjd/längd på hindret och det blir därför rentav farligt att hoppa högt/långt med en halvblind kanin.
En halvblind kanin kan leva ett fullt normalt liv, man får som ägare kanske vänja sig lite vid att göra lite ljud när man kommer i närheten av buren, utifall om att kaninen sitter med den blinda sidan där du kommer. Så att den inte blir rädd.
Jag tror det var en missbildning på det ögat, ska dubbelkolla med ägaren.
Jag vill framförallt ha den som sällskap, samt klickerträna den mycket. Lite hoppning också, men är inte intresserad av att tävla eller hoppa stora höjder. Men bra att du påpekade det med hoppningen för det tänkte jag inte på.
Tack för ditt svar!
Nu vet jag vilken kanin du pratar om, just med den så kommer den nog få behålla synen på andra ögat. Det som kanske krävs lite extra med den är eventuell vård av ögat. Ögondroppar/salva, för att hålla det sjuka ögat i ett bra skick. Oftast inget större jobb, hade en hund som bildade för lite tårvätska som vi fick lägga salva & ögondroppar i ögonen på i ett par år. Det skedde i samband med mysstund i soffan.
Tror den lilla vita kan få ett bra liv hos dig :) Sällskap, lite klickerträning och skutt över småhinder är ju ett superfint liv. Min harhona är klickertränad och fruktansvärt lättlärd, så det är superkul!
Det andra ögat är fullt friskt kan jag lova dej :-) Jag håller på å behandlar ögat med salva men det verkar inte hjälpa så mycket… men hon verkar inte ha ont av det Formen på ögat är missbildat vilket gör att hon blundar mest på det ögat. Men när man öppnar ögat å tittar ser man att det är missfärgat vilket gör att kag antar hon är blind :/. Men som #1 säger så tror jag inte det gör så mycket. Du väljer helt rätt ras om du vill klickerträna och hoppa lite med den för nöjes skull antar jag =) Dom är väldigt lättlärda och så.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
#3 - Haha iFokus - mötesplatsen där alla känner alla! Okej, ja men lite ögondroppar tar ju bara sekunder att fixa.
Kul att höra att du tror att den kommer trivas! Jag har aldrig haft kanin själv förut (dock har jag erfarenhet och färskar upp minnet just nu), men polaren som kaninen ska bo hos har haft flera, så det här kommer gå toppen! 😃
#4 - Jo, jag tror dig. Ville bara ha någon annans erfarenhet om det, hehe. Men det låter bra att hon inte lär påverkas av det särskilt mycket.
Perfekt! 😃 Men jag är fortfarande inne på att köpa två kaniner haha, vilka färger tror du att du får i nästa kull? Har för mig att den kommer snart…
#5 tror det kommer vit rödögd och brun zobel (svart/brun aktig ungefär som en siameskatt kansle men mörkare brun.. ja du har bild på mamman på fb x)) Ja då är det bästa att sätta ihop två honor som är kaninungar då. Men ska den bo ute eöler inne? Sorry för konstig stavning men svårt å skriva på iFokus från mobilen :p
Sara
#6 - Aha okej. Ja, det är det jag också tänker, sätta ihop de när de är ungar så det vore ju smidigt med en till unge från dig. Jag är mest intresserad av en brun zobel då, istället för två vita kaniner. Pebbles hade väl också röda ögon? Visas bilder ser de röda ut på, och andra typ svarta/bruna. Kan vara min datorskärm är cp.
Utekaniner, de får bo på balkongen.
#7 Ja förstår det :-) kanske lite jobbigt med två vita i samma bur ;-) Hon är vit rödögd.
Sara