Bygga bur!
Idag kommer pappa och jag bygga en bur! Äntligen gick han med på det (: Men det är trotts allt min födelsedagspresent! Han kommer om ca en halv timme! Jag kommer undertiden bygget pågår ta bilder och skriva en massa! Som en dagbok (: Buren e tänkt som en STOR,HÖG O LÅNG utebur/hage med galler där kaninerna kan springa fritt utan att oroa sig för faror. I den STORA buren kommer jag sätta in dom andra två ute burarna där mina älsklingar bor. Och en stege/trappa ner för burarna till hagen! Hoppas ni fattar (: Jag kommer själv kunna vistas i hagen och släppa in kaninerna i buren igen på kvällen! Här kommer en liten första hands ritning eller hur man nu säger det (:
Kommer bilder imorgon (:
Ser fram emot bilder.
Ser ut att bli jättefint!
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
Vad fint!!
Ser jättefin ut! :)
Men den ska väl nätas också?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack! #8 absolut, nere,uppe och på sidorna. Så vi skall sätta dit plankor på marken också! På lördag blir den klar!
#9: ska de ha golv på marken av plankor? eller ska ni göra nätgolv? tänkte då får de ju möjlighet att äta gräs också.
#10 Gräset lär inte räcka många dagar ändå och då blir brädgolvet nog behagligare för tassana :)
Men bägge altrnativen är ju fullgoda.
#11 då måste man väl ha spån eller torv på plankgolvet?
HAHAHAHAHAHA…..
Jag kommer ha nät golv, så att dom kan äta från gräset, buren/hagen är större en vad den ser ut, och mina kaniner är inte så mycket för att äta gräs (:
Vad fin den ser ut! Jag blir alltid lika glad när jag ser att djur har det bra :)
# 12 Nej :) Det räcker att strö en del av golvet. De flesta strör ju inte sina lägenhetsgolv heller ;)
#13 Det blir säkert jättebra :)
Tack allihopa! Ja, nu känns det skönt! Imorgon är buren klar och mina älsklingar får äntligen springa fritt ut och in genom två burar som omringad av en stor rovsäker utebur/rasthage! Kan knappt vänta tills imorgon då det kommer strömma in bilder under och efter bygget!
#16: Så roligt, väntar med spänning på bilder :) dina kaniner bli säkert super glada när de får en så härligt stor bur, rena paradiset ska de nog tycka 😉
De finns ett nät som är som kompostgaller, ta de istället för kycklingsnät. Då kommer det upp mer gräs :)
#18 Men då blir det lättare för rovdjur att ta sig in! :-)
Oj vad fint!! :D
#18 Inte om det är istället för kycklingnät.. kycklingnät biter både kaniner och rovdjur sig igenom lätt :)
Jag kommer inte ha kycklingnät/hönsnät Mina kaniner biter sig igenom sig det fort (: Och rovdjur! Så i stället blir det ett mycket starkt, säkert, rostfritt stål nät av nåt slag! Kan ta bild på det senare! Det är speciellt till för kaniner! Tack allihopa! Hoppas allt går bra! Om nån timme kommer bilder!
#22 Ja det är inte bra att ha. Och rovdjur tar sig in genom det med ganska lätt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#23 japp, hönsnät är inte så bra nä, så därför köpte jag och pappa ett special nät!
#24 👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Blev de nå bygge idag? Kanske lite tidigt, men längtar tills vi får se mer bilder :)
Åhh, vad spännande!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#29 Det är bra nät :) Lycka till med bygget!
Ni får kommentera!
#30 ååå, tack! Jag tänkte det! Går knappt att böja nätet med fingrarna!
Ser trevligt ut, förstår att du är spänd :P
Ett tips? att testa; jag ser att du har en ramp, men jag undrar om inte kaninerna föredrar en liten trappa/hyllor :) Jag har en bänk i min koloni, lite lägre än din bur tror jag, och 9 gånger av 10 väljer de omvägen att hoppa ner där det är hyllor istället för att ta sidan där det finns en ribbad ramp. (på sidan de väljer finns en liten ramp till en avsats, sen är det en 2 dm eller så ''hopp'' upp till själva bänken. De brukar hoppa upp på hyllan - strunta i rampen - och sen upp till bänken. Andra sidan är bara en ramp utan avsats och den undviker de)
En liten tanke bara :)
#37 å, tack! Det kör jag på istället!
#37 kan man göra en sådan där trappa av trä lådor som man spikar fast ovanpå varandra?
Det kan man säkert göra :) Se till att den inte kan välta och att avsatserna är lagom höga. Om kaninen sitter på den ena så ska den kunna ställa sig med framtassarna mot den andra, då blir den nyfiken och förstår att den kan hoppa upp. (fast de klarar egentligen utmärkt att ha högre steg, men det kan vara ett bra mått.)
Oj, hehe! Glömde att ta bilder! Imorgon firar jag min syster men hinner nog ta några bilder då (:
#26 Jag skulle välja andra haspar om jag vore du. De där kommer lätt öppnas av oönskade gäster (hundar, rävar, minkar). Jag rekommenderar ett sånt här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Excenterlas-86598/
Det kan du dessutom sätta hänglås på om det skulle bli aktuellt.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Jag håller absolut med nr #42 här ovan.
Eller en sånhär, väldigt rovsäker och också låsbar.
Och lås skulle jag nog vilja säga är ett måste, med tanke på hur ofta det ändå har hänt att folks kaniner har släppts ut osv.😕 Man vill kunna lita på sin omgivning, men… jag skulle inte göra det. Skit händer, och det känns så hemskt sedan, "om jag ändå hade…"
Lås på direkt, så kan du sova gott om nätterna! 😴
Och ett annat tips: Skruva fast regeln med en skruvtyp som bara går att skruva i, och inte ut igen (alternativt sätt spackel eller silicon på skruvhattarna). Det minskar ytterligare risken för utsläppning/stöld. Det är en lätt sak att ha med en mejsel i fickan, och illasinnade människor tvekar inte tyvärr.
Däremot är det en jättebra idé med hasp på insidan så att du kan stänga efter dig när du är inne i buren och grejar med kaninerna :)
Bilder kommer snart!
Jag skulle föredra låset i #42 av egen erfarenhet. Vanliga haspar går lätt att öppna som sagt och modellen i #43 blir jobbig att öppna/stänga så fort dörren sväller eller hänger sig det minsta. Dessutom är låsbarheten ett stort plus! :) På insidan räcker det med en vanlig hasp eller en träkloss som kan vridas :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Vi bygger snart klart den!
Ååå, imorgon blir den nog klar
Bra val. Glöm inte lås till.
#52 mamma och jag har köpt den typen som du tipsade om! Dn skjutregel. Den blir enklare att öppna för mig!
Kl sex kommer pappa hem till mig och slutför projektet med buren! Då blir den äntligen klar!!!
#55 det är ett bra nät, ser rovsäkert ut. Men försök ändå att ha dina kaniner under uppsikt! Fin bur!
Ett tips? är att stoppa nät så som tak också, alltså över hela hagen så inte rovfåglar har lika lätt att komma in i buren, vilket har hänt med en väns kanin som tyvärr blev mördad av en rovfågel för att hon inte hade nätat "taket". Annars såg de bra ut.
#57 jag tror hon ska det
#58: "Tror gör man i kyrkan" 🙂😎
Läste nu att hon ska näta uppe också , vilket var bra.
Japp!
Så himla fint dina kaniner fått det!
Något sådant skulle jag vilja ha om jag hade utekaniner också.
Vad fint det blev! Grattis till dig och kaninerna! 🌺
Tack allihopa!
Superfint! Skulle vara jättekul att ha med denna i kaninmagazinets bildspecial om uteburar :D
#71 skulle funka alldeles utmärkt! Hur anmäler jag bilden/bilderna dit?
#72, skicka gärna din bästa bild på buren till kaninmagazinet@hotmail.com och berätta mått på själva buren, samt mått på hagen. Sen lite mer om du vill :) Vill du att vi skriver idtt namn eller länkar till nån hemsida så skriv det också :D
#73 tack för det (: då skickar jag mailet imorgon!
Det blev ju jättefint! Jag tror säkert att kaninerna trivs toppen i sin nya "lyxvilla" 😉
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one