Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2146 ggr
juliafrojd
1

Mask? :,(

Nyss när jag var hos kaninerna så skulle jag ta upp min ena hona och kolla runt hennes kön då hon stinker och såg en tråd här att de är nåt runt könet som en kanin kan behöva hjälp att få bort ibland. Och då var de en "kaka" på varsin sida av hennes kön så jag tog bort dom och de var dom som stank. Sen ser jag en mask, såg ut som när människor har de, (masken Allså) gebomskinlig typ. Och jag kunde inte kolla på hennes toalåda då jag en stund hade tömt den och tänkte inte på de. Och jag såg bara en mask..Så finns de maskmedel som jag kan köpa och avmaska med eller måste man åka till vetrinär? Måste alla tre kaniner avmaskas? (Dom bor inte i samma bur) vart köper man isåfall maskmedel? Tack för svar!

[_hsleiufhbtv]
1

Ja alla tre måste avmaskas. Köp flytande axilur på apoteket, och ge!

juliafrojd
0

Okej!

juliafrojd
0

Är de försent om man köper de ikväll?

Fridaaaa
0

#3 Tänk på att det är långfredag. Kolla öppettiderna, och anpassa efter dem. Imorgon är det påskafton osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Okej, men är de farligt?

[_hsleiufhbtv]
0

#5 Alltså.. Ja det skulle jag nog säga att det är faktiskt. Maskarna äter ju upp all kaninens näring så till sist har den ingen kvar alls. Vet en kompis vars kaniner dog av mask.

juliafrojd
0

Ååh nej! ;,(

Stinastygg
1

Säger som #4: Tänk på att det är påsk. Skynda dig till ett öppet apotek nu bums!

juliafrojd
0

Apoteket stänger kl 9 idag..

Fridaaaa
0

#9 Vart bor du?

Här har aldrig något apotek öppet så länge som till kl 9, speciellt inte en långfredag :S Här t.ex är apoteket stängt idag

juliafrojd
0

Örebro, Apoteket vid sjukhuset..

Fridaaaa
0

#11 Kollade på deras sida, och står att det är öppet till dess.
Kanonbra ju, dåligt att det ej är så många många ställen 😕 Men jag hade köpt det så fort som möjligt 🙂

juliafrojd
0

Pappa sa att han skulle köpa de sen när han skulle till farmor och städa, hon ska flytta.. Lilja mår i övrigt bra, äter bra och så. Grävde som en tok förut..kan de vara försent? Hur avmaskar man?

[Mi-rand-a]
0

förlåt för trådkapning, men hur får kaniner mask? :o

juliafrojd
0

#12 Frida tror du att de är stor risk att dom dör? Är orolig..:/

Fridaaaa
0

#15 Du har upptäckte det snabbt och de har inte rasat i vikt eller liknande, så är lugnt så länge du börjar avmaska så snabbt du kan.
Och ska vara i 5 dagar och sedan upprepning efter några veckor.

juliafrojd
0

Hur mycke räcker ett paket? Behöver till tre kaniner och ska räcka till de..

Fridaaaa
0

juliafrojd
0

Är de till kaniner också? Räcker de i fem dagar och sen upprepning i fem dagar till åt 3kaniner?

Fridaaaa
0

#19 Finns inget speciellt för kaniner.
Har aldrig gjort det, så vågar ej säga. Men köp en så märker ni ju det, och får köpa en till senare i så fall om det ej räcker 🙂

juliafrojd
0

Om vi köper 2kanske de räcker? Ngn annan som gjort förut som vet?!

[_hsleiufhbtv]
0

#21 En flaska borde räcka.

juliafrojd
0

Okej! Pappa åker nu! Men hur mycket ska man ge till en kanin? Per gång Allså?

[_hsleiufhbtv]
0

0,5ml/kg kroppsvikt

juliafrojd
0

Så ungefär 2ml per kanin? Dom väger ca 2kg

Fridaaaa
1

#25 Nej blir 1 ml på 2 kg.
0,5+0,5 = 1ml 🙂

juliafrojd
0

Haha Ojdå, knappa fel .

juliafrojd
0

Nu ska jag spruta i den första..

Klara.b
0

Går det bra? Hoppas det gör det! Vi håller tummar och tassar här hemma.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

juliafrojd
0

De gick jättebra! :D En fråga bara, dom andra två kaninerna som kanske inte har mask, kan dom bli sjuka av medicinen?

Linnet
0

#30 Nejdå dom blir inte sjuka.

juliafrojd
0

Okej! :-) Tack för alla svar och så, hoppas på de bästa nu.

juliafrojd
0

Kommer jag kunna träna dom och så som vanligt eller ska dom få vila?

Linnet
0

#33 Tror inte du märker nån skillnad, har i och för sig inte avmaskat just kaniner, bara hundar och hundvalpar, men det märks ingen skillnad och dom reagerar inte alls på medlet.

juliafrojd
0

Så jag kan träna dom som vanligt?

Fridaaaa
0

Den kanin som garanterat har mask hade jag låtit ta det lugnt, de andra kan träna som vanligt skulle jag säga.
De mår ju inte dåligt av att vila heller några dagar 😉

juliafrojd
0

Okej, hon som jag tror har mask är lika pigg som vanligt ;-)

Fridaaaa
0

#37 Dock är det ju inte viktigt kanske att träna prick nu heller? Bara bra för kaniner att vila upp sig med ibland 🙂

juliafrojd
0

Nejnej hon ska få vila i typ en vecka, menade dom två andra..;-)

juliafrojd
0

Har sett att den andra honan har mask nu också, bara muffin (hanen) "kvar"../:

Zabbio
0

Hade låtit alla vila eftersom maskmedel kan göra dem lite illamående oavsett om de har mask ;)

Men kan man verkligen ge katt och hund medel till kanin? Är ju helt olika djur, ena är växtätare och de andra köttätare.. trodde att man skulle ta nåt till häst om det inte fanns för kaniner specifikt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

connie98
0

Mina små niner upptäckte vi hade mask igår :'( Så vi rusade iväg och köpte medel, de har inte minskat i vikt eller så men är det vanligt att de blir lite sömniga? De har inte skuttat som de brukar de har sovit hela dagen idag :( Beror det på masken kanske?

farvendal
0

#42 beror nog på medicinen skulle jag tro

Mask är väl inget akutfarligt för kaniner, men kan vara bra att behandla så fort som möjligt ändå eftersom maskar är luriga och tåliga filurer minsann :P och framförallt irriterande.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

juliafrojd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tömde jag hela Muffins box och sopade regnt och så, sen tog jag kompostgaller och delade av boxen. Tog en filt istället för spån som underlag och la in en gammal hamsterbursbotten som han får ha som toalåda. Varför jag gjorde så var för att de blir MYCKET lättare fr mig att rengöra eftersom att han ska göra sina behov i toalådan. (En bild på "buren")

juliafrojd
0

Liljas box ska jag göra samma sak med imorgon, hann inte idag. Skrev lite fel.. Jag tog filten istället för spån i hela då han kanske gör sina behov utanför toalådandå och då måste jag byta allt spån vilket slösar mycket spån och kostar mer.

juliafrojd
0

Jag tycker att Lilja har blivit något smalare, de kan vara nåt jag inbillar mig.. Men jag har ju gett dom medlet och på onsdag är de femte dagen och då skulle jag vänta två veckor och fortsätta fem dagar till? Är de så? Ska jag kanske blanda lite havre i hennes pellets?

juliafrojd
0

Putt!

Klara.b
0

Väg henne. Har du vägt henne innan?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

juliafrojd
0

#48 nej, har ingen våg jag kan väga henne på. Dock så är hon normal igen. :D om två veckor är de maskning igen..

Lillhems Kaniner
0

Kaniner dör då inte av mask! De flesta kaniner har mask men de är inte alla de märks på. de är skitsvårt o bli av me masken..

[Lina89]
0

#50 kanske är som på hästar då. Dom har ju nästan alltid lite mask i sydtemet de är bara när det blir för mycket så hästen börjar tappa vikt eller det syns i avföringen som man måste avmaska.

Lillhems Kaniner
0

#51 Ja det verkar vara så på kaniner också tyvärr.