Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 844 ggr
Fredagsmysaren
0

Hinderhopp=Blä?

I sommar ska min morfar och jag bygga hopphinder(till kaninen). Men jag har ett problem! Hur ska jag lära Rufus att hoppa hinder?! Han är bara åtta veckor gammal just nu och har aldrig hoppat förut!

Love my HjärtaRuffe!Hjärta Älskar KIF! Bäst bäst bäst!

tussen12
0

Vänta tills kaninen är 3 månader, så du inte stressar med den ^^ kan tänka mig att du presis har fått hem den eftersom den bara är 8 veckor? :) Börja med att selträna den, Då sätter du på selen och låter den skutta utan koppel inne på ditt rum kanske så den inte rymmer ;) När den är van vid att ha den på sig kan du börja ha koppel på sig, en del kaniner ogillar Att någon håller in den, men det brukar försvinna med lite träning :) När den skuttar utan problem i sele är det dax för hoppträningen, ha då ett lågt hinder på kanske 10-15 cm och sätt kaninen framför hindret och putta försiktigt kaninen på rumpan om den vägrar/ej förstår. Tänk på att inte träna för länge eller ofta, kaniner kan också få träningsvärk ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Vincent...
7

Kika in hos Kaninhoppning.ifokus.se, titta under "Artikel samling" där det finns en artikel om hur man lär sin kanin att hoppa :)

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
1

Minst 3 månader ska kaninungen vara innan du börjar seleträna och börjar att testa att hoppa med den.

Börja max 1-2 gånger/vecka (och itne mer senare heller), börja med runt 5 cm, och när kaninen är trygg med det, kan man höja till 10 cm. Skynda långsamt. Och se till att kaninen är trygg i sele osv.

Men om han är 8 veckor, har du nyligen fått hem honom?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pennybus
0

#3 Varför minst 3 månader, om jag får fråga? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Fridaaaa
2

#4 Vad jag har läst och hört på flera ställen, är skeletten skörare innan en viss ålder, plus att kaninen behöver växa på sig. Därav rekommendationen, precis som t.ex med hundar att man inte ska hoppa med dem före 1 års ålder (agility mm) 🙂

Pennybus
0

#5 Min pada har jag redan börjat selträna, låta honom skutta lät över låga hinder, och han är bara 5 veckor :) Så har jag alltid gjort med mina hoppisar, och de har inte fått några problem.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Fridaaaa
4

#6 Dock inte att rekommendera, och vet fler som inte rekommenderar det.
Inte bra för så unga kaniner, pga deras skelett osv. Jag hade aldrig vågat chansa. Jag väntar till 3 månader innan jag börjar seletränar. Tar på och av sele innan men börjar inte gå i sele före 3 månaders ålder 🙂

Vill att de ska hinna utveckla kroppen först.
Det är som med människor och andra djur, de behöver med utvecklas osv innan man börjar med vissa saker.
Du gör såklart som du vill

Summerdogs
1

Allt jag  har läst och hört om har sagt att ungen "minst" ska vara 3-4 månader innan den får börja hoppa! Som flera sagt tidigare så är det för att skelettet inte är färdig utvecklat än.

När min Doobrell var 4,5 månader så började jag träna henne. Jag använde mig till en början av ett hinder som var relativt lågt och satte henne framför det och puffade lite på rumpan tills hon förstod att hon skulle över hindret. Detta gjorde jag flera gånger tills hon kunde steg 1!

Alvirpo
0

Här är två Artiklar om Selträning och Hinderträning:)

Stephanie
0

Fast selträna kan väl inte vara några problem att göra tidigt..?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Fridaaaa
1

#10 Ja börja ha på sele, för att vänja osv går bra tidigare, men man bör inte börja ta promenader eller så, före 3 månader ungefär 🙂

Summerdogs
0

Jag har alltid börjat ha sele + koppel på mina vid 8 veckor så får de skutta i trädgården i en stund.. Första gången jag  hör att man ska vänta med sele x)

[Bolten]
3

Jag skulle aldrig sätta på en unge en sele innan 3 månader. Ser ingen poäng i det, låt kaninen växa och vara bäbis först. Dessutom är bland annat revbenen väldigt sköra (även på en vuxen kanin) och knäcks väldigt lätt. Det är en av anledningarna att avvakta med selträning.

En kanin unge skulle jag inte heller hoppa med eftersom de växer mycket, är sköra och skelettet är väldigt mjukt och klent. Finns helt enkelt ingen mening att ta massa risker för att man vill börja träna tidigare, själv rekommenderar jag selträning vid 3 månader och börja hoppa vid 4 :)