Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1388 ggr
[Random_Sweet]
0

AKUT!

Gick nyss och kollade hos en av kaninerna (Tjuvparning, Så skulle se om det hade blivit några ungar) Och då såg jag att honan va död och sen låg det 2 ungar där, Dom levde.

Jag har känt igenom honan och det känns som att det är en unge till i magen, Fast det rör sig inget alls. Så troligtvis är den död isf.

Men vad kan ha hänt?

Och ungarna, Kan man ge dom ESBILAC? (Mamma har åkt till apoteket för att köpa de) Och "hur" ska man mata dom? Är det som med möss (är musuppfödare) att man matar dom 5 minuter en gång i timmen?

Massor av råd uppskattas!

Emmetem
0

Tyvärr en av många saker som kan hända vid tjurparning. Att något går väldigt fel. Jag ber dig att inte ha något större hopp om ungarna - det är rätt ovanligt att ungarna överlever utan sin mamma redan från dag ett. Googla så får du bra svar.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Random_Sweet]
0

#1 Okey, tack ändå.

Emmetem
0

#2 Men en sak du kan göra är att söka amma! Kanske någon här på siten kan hjälpa till? Var bor du? Jag har ev. en hona som kan hjälpa.

fsigge
0

jag kan inte så mycket om att stödmata kaninungar men man ska bara mata dem 2 grr per dag t.ex morgon och kväll.

Frida

[Random_Sweet]
0

Okey, Jag bor i Vansbro

Zabbio
2

Jag har en hona som fick 5 ungar idag. Finns i nordvästra skåne och hjälper gärna till.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Linnet
4

Enda chansen är att du snabbt får tag på en hona med ungefär lika gamla ungar som kan ta sig an dom, att stödmata så små ungar är i princip omöjligt.

Sen har ju detta knappast nåt att göra med att det var en tjuvparning, nåt gick fel, men det hade det troligen gjort även om det varit en planerad PARNING. Dock är det väldigt ovanligt att nåt går fel, på alla våra kullar genom åren, 70-80 st så har det bara hänt ett par gånger att nåt gått fel så att honan dött.

[YukiOni]
2

Har 2 honor med 3 dagar gamla ungar, finns i Göteborg om du behöver en amma till dina ungar.

[Random_Sweet]
0

Jag har hört med den närmsta uppfödaren, Men hennes yngsta är 4 veckor.. :/

Ska kicka runt lite.. Men ifall jag inte hittar någon så, Skriv gärna lite info om stödmatning.

Emmetem
3

#9 Både jag och Zabbio har ammor. Fast Zabbio har ungar i kullen som är lika gamla. Transport går alltid att fixa!

[Random_Sweet]
0

#10 Känns väldigt riskabelt att transportera bort 2 nyfödda ungar till någon jag inte ens känner. Då stödmattar jag hellre.

ninor
4

#11 chansen att de överlever att stödmatas från dag ett är tyvärr väldigt liten. Större chans om de flyttas..

Linnet
2

#12 Säger samma sak, dom kommer knappast att överleva om du handmatar, chansen är betydligt större med en kaninmamma.

[Random_Sweet]
0

#12 & #13 Varför?

fsigge
0

för att det är väldigt lätt att de sätter i halsen och att maten kommer ner i lungorna

Frida

[Random_Sweet]
0

#15 Men om dom har flaska då? Så att dom får tutta själva? Då blir det ju ungefär som när mamman diar dom.

[YukiOni]
2

#14 När du stödmatar kaninungen matar man oftast med injectionsspruta(utan kanyl) d.v.s. att du 'trycker' ut mat till ungen, istället för att den själv får snutta. 
Maten kan hamna i lungorna & kan ge lunginflammation. 
Det kan ge diarré, vara undertemprerat eller övermatas. 
Du måste  se till att ungarna kissar & bajsar samt att de hålls varma. 
Därför är det bättre för ungen & lättare att låta en amma ta hand om ungen.

#16 De flesta nappflaskor är på tok för stora…

[Random_Sweet]
0

#17 Har letat hona överallt! Men verkar inte finnas någon i närheten..

Zabbio
0

Om du ändrar dig kan du pma. Jag kan köra till Helsingborg. Ängelholm eller liknande. Hoppas att det löser sig oavsett vad du väljer. Transport iFokus kanske kan hjälpa till. Kanske finns nån närmare :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Emmetem
3

#16 Kaninmammornas mjölk är den näst fetaste mjölken i världen. Den fetaste är sälens. Det är otroligt svårt för kaninungar att överleva på stödmatning. Och det är inte större chans att de för under förflyttning. Snarare större chans än om du ska stödmata..

[Random_Sweet]
1

#19 Ah, Men min lillasyster (som äger kaninen) vill antagligen kunna hälsa på ungarna osv.. Så helst ska det ju vara nära. Men tack ändå!

Btw, Om man stödmattar, Kan man inte ge mat flera gånger om dagen då? Och mer? Eller MÅSTE det just vara 5ml 2 gånger om dagen?

Emmetem
10

#21 Du verkar redan ha bestämt dig för att stödmata trots att vi flertalet gånger sagt att vi ej rekommenderar det? Ser kaninungarnas hälsa framför att din lillasyster ska kunna hälsa på kaninungarna..

mikkan01
4

Är det inte lite själviskt att hålla kvar kaninerna? dör ungarna för att ni inte kan stödmata så kommer hon inte ha någon att hälsa på i alla fall, tråkigt men sant. Ungarna är ju fortfarande era? 🤐

~mikkan

Linnet
4

#21 Hon kommer ju inte att ha några ungar att hälsa på eftersom ungarna troligtvis kommer att dö, så det var ju ett dåligt argument.

DU verkar inte förstå att det är jättesvårt att stödmata, det är det som är problemet inte hur mycket eller hur ofta man gör det. Men det börjar ju bli bråttom.

[tråkig]
2

Tycker du ska lyssna på alla här på tråden dom säger att de inte är bäst att stödmata dom. Tycker du ska försöka att ta dej till din syster med ungarna så hennes hona kan ha dom.

[YukiOni]
4

#21 Det är välldigt svårt att stödmata, även för en uppfödare med flera års erfarenhet. 

Är det inte bättre att ge kaninungarna en chans hos en annan mamma, istället för att du och din syster ska få hälsa på ungarna? 
Är medvten om att det var tjuvparning, men tänk på kaninungarnas bästa när det finns flertalet personer som vill hjälpa dig. 

Ungarnas välfärd måste väll ändå gå före din systers vilja om att gosa med dem?

[Random_Sweet]
1

Som jag redan har sagt så letade vi HEEELLAAA TIDEN efter en Amma, Men hittade ingen nära och tänker för i hela h-vetet inte skicka 2 alldeles nyfödda ungar till en helt okänd person flera timmar här ifrån.
Så DÄRFÖR beslutade jag mig för att stödmatta dom, Och inte avliva i första taget.

Men som tur var så hittade vi en Amma i Falun (typ 1h & 30min härifrån) som kunde testa att adoptera ungarna, Och idag ringde hon och sa att kaninen hade diat dom! Så nu verkar det som att allt kommer lösa dig!
Men sorgen för Nelly (deras riktiga mamma) är fortfarande kvar.. Hon var en riktigt fin kanin med höga poäng på utställning och bra temperament, Hon var dessutom bara 3 år..😕

#25 "Tycker du ska försöka att ta dej till din syster med ungarna så hennes hona kan ha dom." Du verkar ha missat de.. Min min systers hona (deras riktiga mamma) är död.

ninor
1

#27 Så bra att du hittade någon som kunde ta hand om dem!

Jag tror vi alla här förstår att det inte är lätt att skicka iväg sina nyfödda kaninungar, men det är trots allt det bästa för dem och jag tror att alla bara ville väl. 

Lycka till med ungarna nu! Vad är det för ras förresten? :-)

[YukiOni]
0

#27 Vad skönt at höra!🙂
Beklagar såklart mamman, men se det från den ljusa sida: Ni har 2 fina ungar efter henne som jag antar ni inte kommer göra er av med? Det är alltid svårt när man blir av med en kär kanin på det viset, men man får helt enkelt göra det bästa av situationen, som du faktiskt gjorde nu🙂

Håller tummarna för ungarna!❤️

[Random_Sweet]
2

#28 Jag har väldigt svårt att lita på folk, Så att skicka iväg dom så långt är helt uteslutet. Min mamma sa samma sak - "Nej, Förfaaen! Kommer inte på tanken" ungefär.

Dom är blandning med Holländsk kanin & Fransk vädur. :)
Troligtvis är det 2 honor.

#29 Nej, Vi kommer nog behålla båda två :)
Vi ska försöka se det från den ljusa sidan, Men det är svårt..
Men när vi köpte Nelly så köpte vi också hennes dotter (Sally) Så ah, Vi har redan en unge efter Nelly.

[YukiOni]
0

#30 Det är inte lätt att lita på folk i dagens samhälle, tyvärr😕
Däremot har jag lärt mig att folk inom kaninvärlden är välldigt vänliga själar🙂När vi köpte en lejonhane från Stockholm, fick vi förlita oss helt & hållet på människor vi aldrig hade träffat. Dels hans uppfödare, dels de människor som skulle frakta & husa honom sålänge, vilket tog lite tid. 

När allting var över & vi hämtade hem honom så va allting i ordning & inga problem någon stans; han va frisk, var hade rätt märkning & stamtavlan stämde.
Killen som hämtade honom åt oss sa att han själv gärna hade behållit vår lilla herre, då han har ett välldigt trevligt lynne. 
"Hade gärna behållit honom som sällskap till mina barn om ni inte köpt honom först🙂Kaniner som är så snälla är svåra att få tag i, så håll hårt i honom."

Bra att ni ska behålla dem båda, lycka till i framtiden med småknoddarna😃

[Random_Sweet]
1

#31 Jo, Men om det finns andra sätt så testar jag hellre de först.🙂
Vi lämnade ju bort dom här två till en helt okänd människa. Men då va vi liksom med hela vägen och såg hur hon hade ställt med sina kaniner och så fick vi ju träffa henne, Som man inte skulle få om man "skickar" bort ungarna någonstans, Usch nej. Jag tror det här är de bästa🙂

Tack så mycket!🙂