Inomhusmiljö?
Jag får ju som många redan vet, (haha tjatmoster) hem min kanin snart. Han kommer ju få vara inne på nätterna för att jag är rädd att rovdjuren ska se sin chans. Men det är så himla varmt inne på mitt rum!
Kan man ha fläkt på? Tänkte på om kaniner är känsliga för drag?
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
Du kan ha fläkt i rummet, men inte mot kaninburen bara.
Men det bör inte vara över 20-22 grader i rummet, eftersom kaniner är värmekänsliga. Ute är det ju inte så lätt att reglera det tyvärr, men man får göra så gott man kan, för att det ska vara någelunda svalt.
Men hur kommer du göra till hösten&vintern, kommer du ha kaninen inne på heltid då?
Det går bra att ha kaniner ute, så länge man gör en rovdjurssäker bur 🙂
Mina innekaniner är ute i Hage på dagarna, och inne på nätterna. Nu sommartid, eftersom det inte är så stor temperatursskillnad mellan inne och ute.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Skaffa en ordentlig utebur istället :)
Fläktar inomhus kan göra även människor förkylda.
Ja, kaniner är känsliga för drag. Ha ett öppet fönster istället?
Ska han vara ute på dagarna? Jag rekommenderar att man antingen har innekanin eller utekanin. Nu i sommar funkar det väl att flytta fram och tillbaka, men hur gör du i vinter när det är stora temperaturskillnader? Kaniner klarar inte av dessa stora temperaturskillnader på samma sätt som vi människor.
#2 🤔 Förkyld blir man oftast av virus. Inte av fläktar.
#2 Det är inte själva fläktandet som gör att man blir förkyld, utan virus & bakterier i kroppen.
#1 Yes, när det blir kallt kommer kaninen vara inne hela tiden. Men tycker bestämt att han ska få vara ute och lufta sig på dagarna när det är någon hemma så utebur ska han allt få! 🙂
Grejjen är den att han ska vara en inomhus kanin men han vill känna den friska luften i sin päls och tassa runt på lite gräs känner jag!
#6 Inte jobbigt, innan man kollar vatten och fyller på mat tar man bara med sig den lille ninen in :)
#8 Ja det blir ju en annan sak att rasta ute. Men när jag läser inlägget, så tolkar jag det som att du menar att kaninen ska bo både ute och inne 🙂
#10 Han ska få ha en utebur, men den ska bara användas sommartid på dagarna :)
#11 Men varför inte ha henne ute på nätterna med?
Jag har det, inga problem, har ändå räv mm i skogen. Gäller att göra buren rovdjurssäker 🙂 Är en bur på ben.
#11 För att jag är fjantig och nojjig efter allt jag har läst här :(
Att han ska bli stulen/utsläppt/uppäten eller ihjälstressad ..
Inne i mitt rum händer det inte så mycket liksom :)
Jag tycker att det är en bra idé att låta kaninen bo ute om nätterna också, sommartid. Du kan ju alltid sätta hänglås på buren om du är nervös, och rovdjurssäkra den. Har haft kaniner ute dygnet runt utan problem i många år, du behöver nog inte vara så orolig :)