Sel storlek
Idag har jag seltränat lilla Millan. Jag har ju flera selar hemma men om jag ska vara ärlig så vet jag inte var någon ligger. Därför använde jag kattens som är egentligen en kaninsele. Den var för stor. Den gick att få på rätt men är nja vill ha bättre passform. Så jag undrar hur man ska lyckas få reda på vilken storlek kaninen ska ha. Är det vikten man går på eller? Millan är ju en lejonhuvad hermelin korning troligen så väldigt liten och otroligt slank. Med lite humör med så tror att hoppning skulle passa henne. Nu är hon ju dessutom trött vilket bara är ett stort plus.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Small då troligen.
Men vad ska man använda för sele? Finns ju otroligt många olika.
Jag använder bogsele :) den sitter liksom som en hästsele och tar imot på bogen och inte halsen som en "vanlig". Den är bra för kaniner som drar mycket och används vad jag vet mycket inom Kaninhoppning :)
Den kan dock vara svår att hitta i vanliga djuraffärer som arkens zoo så om du ska ha en sån får du nog beställa eller sy en :)
Jag har tänkt att beställa en via internet. Är bogselar enkla att sätta på? Man vet aldrig när Millan kan få för sig att hon tycker att det räcker och då biter hon ifrån.
Sådär, trä först över huvudet och ta sen "bandet" under magen och knäpp.. Jättesvårt att förklara men tror det ska gå bra :)
Min kanin har iallafall inga problem med det och det hade inte min förra häller :)
Köpte en vanlig H-sele på gnagarboden och storlek small. Passa precis. Bara hålla tummarna på att hon inte växer nu.