Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 407 ggr
Wildee
0

Trött eller sjuk?

Hej!:) Jag har en han kanin på två år. Han har alltid varit pigg och alärt men nu har jag börjat märka en grej… 1. Han bajsar väldigt små pluttar! Mycket mindre och lite kladdigare. 2. Han äter inte lika mycket! Jag brukar ge honom pellets varje kväll och en grönsak av något slag och så brukar han alltid rusa in i buren. Men nu gör han inte det längre utan hellre är ute och skuttar i rummet. Det är absolut inget problem med han humör eller kondis, för han älskar att jaga min badboll som jag har köpt till honom! Det är så gulligt när han springer efter den:') Men min fråga till er är: Är detta något jag borde oroa mig över? Är det konstigt att han inte är mer inne på maten längre? Borde jag kontakta en veterinär? Tack på förhand!:) // Sophia och Wilde

minaninar
0

Jag tycker du kan kontakta veterinär för besök och besiktning. Så kan du också prata med den om kaninens mat o diet, dvs kolla av att du ger det du behöver för att din kanin ska må riktigt bra. Frågan är t.ex. hur det är med tänderna? Äter han mkt hö? För det är grunden i kaninens diet. Ska vara ca 75-90% beroende på.. För om han inte ätit hö ordentligt så kan tänderna har blivit dåliga o då påverkar det pluttarna, t.ex.

Tänk på att hitta veterinär som har kunskap om kaniner och andra smådjur… Kan få tips? av olika personer här beroende på var du bor i landet.

[Ninni_w]
0

Är det väldigt varmt i rummet? Nu på sommaren kan ju en del kaniner påverkas negativt av värmen. :-)

Wildee
0

#2 Det har jag faktiskt inte tänkt på men ja, det är det faktiskt!:o Jag ska nog börja vädra lite!;) För han äter ju men inte lika fort som förut:) Tusentack för tipset!:D

[Ninni_w]
0

#3 Så lite så!! Hoppas det löser sig! Kram!! :-)

fsigge
0

det kan kanske vara förstoppning också. Jag har hört att man ska ge ananas för att lösa upp päls i magen men det bästa är oxbow critical care. Hoppas det löser sig! Vad använder du för foder?

Frida

Wildee
0

#5 helt vanlig pellets!;) Han har haft förstoppning förut men då låg an bara stilla så förstoppning är det nog inte!;)