Kompostgallerhagar
Jag behöver lite tips? ang. kompostgaller, ni som har kompostgallerhagar till era kaniner, hur sätter ni ihop dom? Och om ni har stora hagar, vad använer ni till botten och tak? 🤔
Mina kaniner ska inte få bo i hagarna dygnet runt men jag vill ändå vara på den säkra sidan. 🙂
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Jag har satt ihop mina med bundband 🙂
Har bärnät som tak men inget på marken.
De är enbart där när jag eller sambon är hemma och kan hålla koll.
Har inte kommit på något bra att ha som "golv".
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sätter ihop mina med kattstrypare, har inget nät i botten då de inte gräver utomhus men med tak sätter jag också ihop med kattstrypare och gör så taken överlappar varandra lite så de inte är så vinglit :)
Så här ser min kompostgaller Hage ut! Inramad 🙂
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
Vill bara förtydliga att #1 och #2 talar om samma sak; buntband kallas ibland skämtsamt för "kattstrypare" 😎
#3 Det var smart de där med att rama in de, kanske ska testa de. 👍
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Har någon spiral som man får med i paketet med kompostgaller. Har inget golv eller tak. :)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#6 Jag testade att ha dem, men de bara glider ner osv :S
#7 Jo, de gör de. 🙂 Men man får ha koll och snurra upp dem igen 😉
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#8 Jobbigt att kolla jämt hehe
Så kör bundbanden istället hehe
De spiralerna tycker jag är värdelösa. De åker ner o ibland lägger de sig utåt så de är omöjliga att ta av. Nä jag tejpar runt :)
har som en ståltråd med ett orange lager plast över
Frida
Har som #11 fast mitt plast runt är grönt ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Stora hagar är utan golv och tak med kompostgallren på högkant. Kaninerna är endast ute under uppsikt. Små burar har kompostgaller som golv och tak och i dessa är kaninerna även utan uppsikt.
Allt fäst med kattstrypar. Öppningbara hagar/burtak har brandkårshakar som låsmekanism.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Får med som små skruvade järn saker
#14 Ja det är dem vi syftar på 🙂 Dem jag tycker inte är bra hehe
Nä, spiralerna är inte bra, det håller jag med om. Dock får man ha ett öga på buntband också så att kaninen inte gnager sönder dem. Finns buntband i metall också!👍
Vi brukar klippa av "flärparna" på buntbanden när man fått dom på plats, det känns som om dom är mindre gnagbenägna på dom men man måste ju ändå hålla koll som #16 säger men det kan ju göras i samband med utfodring det är så sällan det sker ändå (men då biter våra kaniner extremt sällan på galler och dyl kanske är därför)
l'm back
#3: Kan inte rovfåglar flyga in där det är öppet? 😎
#6 och alla andra som föreslog spiralerna, Sånna vill jag inte ha/använda för att mina kusiner använder sånna men det ser ut att sitta så löst elr vad man ska säga så att kaninen kan klämma sig igenom längst ner, typ. (hoppas ni förstod)
Fler förslag önskas 👍
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#18 jo självklart men jag bor mitt i ett villaområde och vi har inga rovdjur i närheten, bara älg och rådjur… Jag släpper bara ut dem när jag kommit hem från skolan och är hemma hela tiden, sedan tar jag in dem när det börjar mörkna och bli svalare….⏰🌛
#20 Hur vet du 100% säkert att det ej finns t.ex mård, eller räv i närheten eller så?😉
#21 det är jag inte, jag har sätt rävungar för tre år sedan i skogen som inte är så stor och jag tror inte några rävar har vågat flytta sig till just den skogen för att det är så många som rastar sina hundar där också😃
#20: Okej, fast ändå läskigt ifall det händer nått 🤐😉😮
#20 även vanliga huskatter kan ta kaniner, jag skulle då inte våga att inte ha tak på hagen.
l'm back
#24: Nä, usch! Vill inte ens tänka på vad som kan hända 😕
Jag har kompostgaller, inget tak, inget golv. Men jag tittar alltid till dom när dom är ute :) Och alla katter i närheten är rädda för mina kaniner :/
#26 jag vill inte låta hemsk men det gjorde våra katter också och sen dödade dom vår favoritkanin och åt upp henne (dom dödade henne under lagårn så vi kunde inte begrava henne eller så)
Nu var ju våra ätstörda men det borde andra katter också kunna bli eftersom våra inte var så illa i början.
Dom blev ätstörda av konkurans (den vi har kvar blev bättre efter vi tog bort den andra men jag litar fortfarande inte på henne) så nån kan ju vilja skaffa en "kompis" åt sin katt och det blir samma visa där som det blev här.
Jag vill mest bara varna så att ni inte råkar ut för samma sak som vi 😕
l'm back
Jag kör med balsnören…
"man tager vad man haver" 😉
Sen för att förhindra att de biter tag i gallret och "kastar" upp det för att sedan försöka smita under så använder jag tältpinnar! 👍
Kastanjegårdens Kaniner
#28 Vart har du köpt tältpinnarna? 🙂 Mina föräldrar har sagt "kanske" till sommarkanin, och tältpinnar låter väldigt smart att ha runt hagen! :D
#29 Hm, minns inte riktigt men finns nog på en hel del affärer som har lite tältprylar. Exempel coop, jula, rusta etc
Kastanjegårdens Kaniner
#30 Antagligen :) Tack!
men det går ju att göra tak på precis samma sätt, liksom rama in kompostgallerhagarna och lägg dem bara över 🤔
Jag har både spiraler och "kattstrypare".
Men såg förut kompostgaller med någon svart sak man klickade i dom i eller något. Någon som vet vart dessa finns? Verkar sjukt behändigt. Lätt att ställa undan och så.
Aut viam inveniam aut faciam
#32 vi gjorde liknande ish, ramade in gallret på sidorba och la på "takplåtar" i plast
l'm back
#34 men då kanske man kan spänna fast med lite typ med dessa "kattstrypare" eller ngt, så att dem inte bara ligger på 🙂
#35 vi la bara gamla fälgar el bildäck på som tyngd eftersom vi hade 3 st "takplåtar" i plast så hade vi 6 st fälgar/bildäck
l'm back
Jag har en bur byggd med kompostgaller :) (nybyggd till min pojke så att han får lite sällskap a honorna utan att ha alltför roligt med dem ;) )
Ingen Hage iofs, men…
Funderar även på att bygga en betesbur med kompostgaller i botten och så bara böja putsnät över, så att det blir som en ''rund'' trekantsbur, om ni förstår hur jag menar?
Jajja, pojkens nya hem. En av töserna är modell eftersom han inte kan flytta riktigt än.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
En sak man ska tänka på är att vissa kaniner är för små för kompostgaller det vet jag av egen erfarenhet 😊
l'm back
Har sånna bundband eller vad det heter, det är bäst! Spiralerna är värdelösa ;)
Om du ska ha ungar i kompostgallerhage så ska du sätta hönsnät på kompostgallret för annars kan kaninen gå rätt igenom! De har hänt mig och de var inte kul
Moderator: Var snäll och ta bort inlägg 40, det lämpar sig inte här. tack.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ni som sätter ihop dom med spiralerna som man får med, sätt dom på tvären så glider dom inte ner ;-)
#46 Bättre med buntband 😛
Ja, jag har de själv. Bara en idé ;-)
#49 Beror på vad man själv tycker 😉
Glömde skriva i #47 "tycker jag" efteråt, för det var personlig åsikt 🙂