Tips på att säga nej
Hur säger man nej till en familj som vill köpa kanin? Här var precis en familj och mamman kändes helt fel! Ungarna verkade jätteintresserade och älskade småttingarna. Men mamman stod mest och petade på dem. Jag vill inte sälja kanin till en familj där det inte finns någon vuxen som bryr sig. För då slutar det tyvärr ofta med att kaninen sitter instängd i sin bur flera dagar i sträck. Dessa ungarna är vana vid att få komma ut några timmar om dagen och det vill jag att de ska fortsätta att få.
Jag är så dålig på att säga nej och vet inte hur jag ska formulera mig för att inte verka otrevlig. Så jag hade hoppats på att ni kanske kunde komma med lite tips??
http://pillasddv.weebly.com/
Har själv aldrig behövt säga nej, men det är helt klart en svår fråga. Jag vet själv inte hur jag skulle göra det, och det skulle kännas jättejobbigt och nästan kränkande. Men självklart måste kaninerna få bra hem.
Jag hade förmodligen dragit någon vit lögn och sagt att kaninen blivit köpt av någon annan. 😂Fast det bästa vore ju helt klart att kunna säga det rakt ut: att du/ni inte känns lämpade som kaninägare just nu, men kom gärna tillbaka vid ett senare skede så kanske det har ändrats.
Skriv som det är, känner att det är bristande intresse från de vuxnas sida och att de trots allt är deras ansvar och så, och avsluta med något trevligt som lycka till i kanin letandet och hoppas ni hittar just rätt kanin för er. =) Bättre att vara ärlig så de kan ta de som konstruktiv kritik :)
Håller med #2 Jag har inte behövt säga nej för alla barnfamiljer som köpt av mig har mammorna varit mer intresserad än barnen! Utom en men då är barnet 12 och de har haft deras förra kanin i 7 år. Har en bra bur med tillgång till Hage och bor på samma ort som jag :) känns betryggande. Vet inte om det är för jag har dyrare kaniner (teddyvädur) och då är det mammorna som avgör och vill ha dom för det mesta!
Var ärlig, kanske påminna att de tar på sig ett ansvar som kan vara uppemot 10 år.
"Jag är ledsen, men det känns helt enkelt inte rätt" kanman alltid säga. Även om de blir sura (kanske).. spelar det någon roll i långa loppet? :) Så länge du själv känner att du handlat rätt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.