Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 503 ggr
Ync
0

Med ungar? BRÅSKANDAE!!!

Jag har en dubbelfackare hemma..En hona (embla) och en hane (emilo) jag har ett "sluttande" tak. altså itne helt rakt. så de kan grypa i genom där uppe. men de har aldrig gjort det. men nu hade jag ett hus i emilos burdel och han hade hoppat över. jag tittade senast till den vid halv 11 och nu när jag kom hem var klockan 2, kan de ha paratsej? Embla var inte blöt…

Det är som bästa kompisar, när de var små hade jag de i samma taransbort bur, undertillsyn. De gick bra. och i går hade jag de i samma rast Hage och de försökte inte äns.
Embla tvättade dock emilo och "la huvudet under hans hals" och ta sig ner medans han stod och åt.

**kan embla vara med ungar?
är hennes hoppkariär försörd?
hon är bara 4 månader och 7 dagar,
han är bara 4 månader och 6 dagar.

HJÄLP!**

myriis
0

Hon kan ha bli parad, iofs är hon ganska ung, men det går nog iallafall. Dem har ju haft god tid på sig…
Hoppkarriären behöver nog inte vara förstörd, men du bör nog inte hoppa med henne förrän du vet om hon är dräktig eller inte.

Ync
0

men är hon det, jamenar hon och emilo är som bästa kompisar…

Ync
0

javet ej hur länge de var tillsammans,

Stj3rnfallet
0

#2 De kan nog vara bästa vänner för det :P Ingen kan ju veta om hon är dräktig eller inte, men man kan ju alltid gissa.. Du kanske får vänta och se helt enkelt.. Jag kan inget om sånt här, men det är ju tur att de finns de som kan om Avel :D

Denna kommentar har tagits bort.
ciss
0

Fanny, de är 5 månader gamla & inte fyra.

Herregud. Hon är säkert parad.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ync
0

men jag tror inte att hon är det, charlie bytte vatten vid typ 12 ett vetej säkert.

myriis
0

En PARNING kan gå på 2 sek.
Det spelar absolut ingen roll att dem är bästa vänner, det är fortfarande en hane och en hona som är könsmogna eftersom dem nu var fem månader.
Du får läsa på mycket om Avel och behandla henne som en dräktig hona helt enkelt.

Men jag fattar inte, har dem alltid kunnat komma in till varandra eller vadå?
Är dem släkt?

senna
0

Ojj. Det finns väl inte så mycket att göra, utan vänta i 1 månad och se om det kommer några ungar..

[Niike]
0

Varför hade du dem tillsammans när de är könsmogna?! Då är hon ju förmodligen betäckt! Man ska aldrig ha en okastrerad hane tillsammans med en hona, de kan para sig på 2 sekunder!

Lolitas
0

Med största sannolikhet skulle jag säga att hon är dräktig. Och som många andra skrivit de räcker med en halv sekund för att de ska bli ungar av det. Inte förstör det någon hoppkarriär men förän honan fött ska du verkligen inte hoppa med henne. Att hon är så ung ökar dessutom risken för komplikationer vid födseln. Hon är ju själv ett barn, inte låter vi våra 12 åringar bli gravida bara för att de kan heller?

Personligen har jag tredubbelt lås på min 3 månader gamla hanes bur, honorna har 2, o det är omöjligt för dem att utan hjälpande hand ta sig in till varandra, dels för att de måste flyga och dels för att de rör sig om minst 5 lås som måste fås upp.

Ync
0

Okej, men honan när hon är parad brukar hon "stöta" bort hanen?
Jag om min kp lina var just ute och släppte ihop de i en rasthage, emilo försökte inte para sig igen och när han kom nära embla gjorde hon eller sa hon inget, hon gjortde som hon gjorde i går. ingenting.

Ync
0

jag hade inte äns tänkt å para de två. jag hade tänkt å para med skrutten. :/

Lolitas
0

#12 Giza skulle omparas efter boande på dag 12, hon stötte inte bort hanen och numera vet jag att första parningen tog, dvs hon va dräktig vid tillfället.

Ritzzos första kull var hon brunstig hela tiden medans hon bar den.

Ere dessutom så kort imellan, samt att de är så unga så kan hon fortfarande uppfatta han som en vän, vissa honor tillåter hanen att vara med, speicellt om de bor så nära som du beskriver.

Ync
0

men jag tror inte att hon vär dräktig,

cis skrev att de var fem månader
hon är 4 månader

twinnie
0

Men om du satte ihop hane & hona i samma rathage igår, kan jag inte tro att du bryr dig särskillt mycket?

Själv tror jag inte hon är parad.

Ync
0

10# jag hade de INTE tillsammans bara brevid varandra.

Ync
0

16# jag hade de i samma rast Hage, för att jag tänkte att båda kan ju få Motion, jag låg i gräset inne i rast hagen hela tiden ocg de skuttade runt utan att brysig om varandra, när de stötte  ihop med varandra så skuttade de bara vidare, ingen kåt het av varken emba eller emilo

twinnie
0

#18 Det finns fortfarande en chans och varför ta den risken? Varför hade du dem inte i olika rasthagar? Själv tycker jag du kunnat ta mer ansvar, men det är bara min personliga åsikt!

Ync
0

jo jag vet, men då skulle de inte kuna springa,
det kanske var dumt att ha de tillsammans men de gjorde ingenting inte äns ett minsta lilla tcken på det.,

twinnie
0

Nej men det gör att iallafall jag tycker det hela låter lite skumt.. Först att ha dem tillsammans i en Hage och sen få panik över att det kanske kan ha parats för att de träffats i buren?

Ync
0

men jag tror inte att de har parats men alla för tycker tydligen att jag har fel i att tycka det.

twinnie
0

Tror inte heller de har parats men det låter skumt att du först sätter de i samma Hage och sen blir rädd att de parats av misstag.

Ync
0

jag är inte rädd. jag känner mig väkligen inte redo för ungar ocg jag tror inte heller att embla är det, men jag är 100% säker på att hon inte är parade.

myriis
0

Om du är helt säker på att hon inte är parad, varför skriver du då här och frågar ifall hon är parad? ;o Och hur kan du vara helt säker på att hon inte är parad?

Själv hoppas jag att hon inte är parad, men tror självklart att hon kan vara det ifall dem varit ensamma i mer än 10 sek .

malinroth
0

Ja hon kan vara dräktig! Stor risk dessutom…

Är de släkt? Har iofs inget med frågan om hon är parad men ändå…

Ync
0

jag är inget proffs på kaniner men jag vet hur hon är. hon är som vanligt och jag ville veta om ni vistte ni som kan lite mer.

myriis
0

Det har gått knappt en dag, det är inte konstigt ifall hon inte har ändrat sig. Hon kanske inte ändrar sig förrän om två veckor, eller så kanske hon inte ändrar sig alls.

twinnie
0

Det har gått typ 1 timme ^^ Syns ingenting ännu.

Ync
0

okej..

senna
0

Du lär inte märka någon förändring förrens om typ 2-3 veckor.

Ync
0

oj då.
då äre endå försent för att kuna tävla de blir bara två till mini, och en är om 6 dagar och den andra om 20.

ciss
0

Du ska väl inte tävla henne  då!? Jag tror att hon är parad även om de inte varit kåta på varandra. Liksom, det finns ju en anledning till att det finns ett ordspråk som är "knulla som kaniner".

www.frihetenskaniner.se

Prizma_o_Kristall
0

SNÄLLA!!!!

Sluta gnäll nu på varandra! ALLA kan göra misstag, även om man kan tycka det är konstigt att sätta ihop 2 könsmogna kaniner av motsatt kön i en Hage. Men det hör inte hit tkr inte jag!

Embla kan vara dräktig, och troligen är hon det tyvärr… Kaniner har ju väldigt stor reproduktionsförmåga och här hemma föddes en kaninungekull en gång, för ca 5 år sedan, som gick till på liknande sätt. Så jag VET att det kan gå mkt fort.

Det gick till så att jag hade alla mina då 3 kaniner i en trippelfackare, med en hel skiva som täckte alla 3 facken. Jag höll på och städa en av burarna och skulle bara slänga spånet på "gödselstacken" som ligger vid sidan av den lilla boden. Och jag lade inte på skivan då detta skulle gå fort. När jag skulle gå in genom dörren igen så såg jag att Skutt hoppade in till hans syster Skippys bur, och jag sprang bort och tog upp honom. Han hade redan hunnit sätta sig på henne, även om det bara var MAX en sekund. Jag trodde absolut inte att det skulle bli ungar av det, men ändå en månade senare så födde Skippy en unge, som dog när den var ett par veckor gammal…. Kan ha varit på grund av inavel. DÅ var jag allmänt okunnig, men jag har lärt mig av mitt stora misstag. Detta var vad jag lärde mig:

* Att ha ett varsitt tak till de 3 burarna

* Att ALDRIG lämna kaninerna under uppsikt så att dem kan komma åt varandra, även om det bara är för ett par sekunder.

* Att kaninerna verkligen har stor reproduktionsförmåga

Hur det än blir, så lycka till! Och ha dem inte ihop i samma rasthage i fortsättningen;) , även om du är med. För en PARNING kan vara över på någon sekund och resultera i ungar…

Kramar/Carro

twinnie
0

#34 Men det är väl bra att någon säger till att man inte ska sätta ihop hane & hona tillsammans!?

Prizma_o_Kristall
0

#35 Jo visst, men det verkar hela tiden som att vissa tror sig kunna allra bäst.

Alltid när det handlar om parningar så ska det blir väldigt dålig ton i tråden, vilket är sorgligt…

Jag tycket att man behöver inte låta otrevlig så fort det är någon som kan mindre än en själv, eller man kanske tror sig veta bättre än den som frågar.

Denna sajten är väl till för att hjälpa varandra att ta hand om sina kaniner på bästa sätt. Det räcker väl med att EN påpekar att man inte ska ha könsmogna kaniner av motsatt kön ihop, alla behöver inte säga det. Tkr inte jag. För då eggar "alla" upp sig mot den som skrev, vilket kan göra så att folk tolkar det fel. Och att det blir ännu värre. Nu var det ju faktiskt en fråga som trådskaparen ville ha svar på, inte en massa pekpinnar.

Och jag tror att trådskaparen förstår att man inte ska ha en fertil hona och en fertil hane tillsammans. Bara det att personen kanske behöver förstå att en PARNING kan gå väldigt fort, även om man har det under uppsikt.

Det är det hela ens liv handlar om - Att LÄRA SIG, man blir aldrig fullärd.

Kramar/Carro

twinnie
0

#36 Förstår inte vad du menar med otrevlig? Ser inte någon alls som varit otrevlig.

Prizma_o_Kristall
0

Här är några inlägg jag tycker är ganska otrevliga. Och jag har skrivit en förklaring varför jag tkr så.

#33 Otrevligt ord.

#10 Otrevlig ton.

#16 Kan inte veta något om ägaren bryr sig eller inte, det handlar bara om att ägaren måste lära sig!

Observera att det är så jag uppfattar det, det kanske bara är jag som gör det. Vill inte skapa kaos, bara att folk ska förstå att man inte kan få folk att lära sig genom att komma med en massa pekpinnar, man lär sig lika bra med vänlig ton:)

Kramar/Carro

[Niike]
0

#36 Förstår inte riktigt heller vad du menar med att vi är otrevliga. Vi svarar på hennes frågor och säger vad vi tycker , det är väl inget otrevligt med det? Om du tycker någon låter otrevlig, visst får du tycka det, men det är nog inget någon menar att vara.

#17 Men du skrev ju att du hade haft dem tillsammans i rasthagen? Då var de väl tillsammans? :O

twinnie
0

#38 Tycker verkligen inget utav det du tyckte var otrevligt var särskillt otrevligt. Och att jag skrev att JAG inte tyckte hon brydde sig så mycket är upp till MIG. Jag skrev absolut inte "DU BRYR DIG INTE OM DINA KANINER!!!" utan jag skrev ".. kan jag inte tro att du bryr dig särskillt mycket"

Dessutom tycker jag det är grymt onödigt att skriva att du tycker vi är otrevliga! Du kan väl PM:a eller något men du behöver inte avleda diskussionen för det! Denna tråd handlar om Ync.'s kanin Embla, inte om vårat beteende. Det kan du ta med dem du tycker är otrevliga privat!

Elina.
0

#36: "Och jag tror att trådskaparen förstår att man inte ska ha en fertil hona och en fertil hane tillsammans." Troligtvis så förstod hon inte det eftersom hon hade dem tillsammans.

Tina-A
0

Ni får jättegärna fortsätta disskutera, tänk bara på att inte glida av och börja bli otrevliga mot varandra sen. Håll god ton som alltid :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Niike]
0

#38 Tycker du jag hade otrevlig ton, kan du PM:a mig om det istället. Jag anser inte att jag hade en otrevlig ton, men sen är det ju upp till person hur man tolkar det.

Prizma_o_Kristall
0

#40 Jag skrev också att det är så JAG tolkar det.

#41 Jag förstod det så att hon haft dem i en dubbelfackare, och att hanen kommit in till honan genom ett hål vid taket eller nåt sånt. Och att hon SEDAN rastat dem i hagen tillsammans. Om man inte vet hur det fungerar med kaninernas fortplantning så behöver det inte betyda att man inte förstår att en fertil hona och en fertil hane ska vara ihop. Man kanske tror man ska hinna med att sära på dem om det skulle bli problem. Och då räcker det ju med att NÅGON påpekar hur det fungerar.

Men det är ingen idé att jag fortsätter säga vad jag tkr. Ingen förstår hur jag menar iaf. Fortsätt ni, det är inte min sajt. Så jag ska i fortsättningen kanske inte säga nånting om vad jag tkr. Medans alla andra ska få göra det!

Limpan
0

Fanny tor du att hon e parad ? eller du tror väl inte det för du sa ju det i går eller tror du det nu ?

Melle_bus
0

En fråga, hur gammal är hon egentligen för i din pres står det att hon snart är ett år men här skriver du att hon är 4 månader?

Hoppas att du iaf fått svar på det du vill trots dessa vanliga trista inlägg som blir så fort det handlar om en tjuvparning. Håller tummarna för att allt går bra hur det än blir.

Keligast
0

Hoppas allt kommer bli bra och hon inte är dräcktig <3

skanorskaniner
0

jag tror inte att en kull för stör hennes hoppkariär men om hon är dräktig får hon inte tävla just nu men en av mina honor har blivit mycket bättre nu efter sin andra kull än vad hon var innan kullen.

Ellen95
0

Hoppas att allt kommer att bli bra så att du kan fortsätta tävla:)

myriis
0

Undrar fortfarande om dem är släkt, har för mig att dem är det, men jag kanske bara inbillar mig? ;P

Elvis_chippi
0

Troligen så är dina kaniner parade, även om hanen nu var bästa kompis med honan så kan den endå para seg, Jag har egna kaniner hemma, och en av dom är dräktig. Dom flesta hanar parar sej så fort dom får chansen, men det är inte säkert att det blir nåra ungar endå.

Elvis_chippi
0

Troligen så är dina kaniner parade, även om hanen nu var bästa kompis med honan så kan den endå para seg, Jag har egna kaniner hemma, och en av dom är dräktig. Dom flesta hanar parar sej så fort dom får chansen, men det är inte säkert att det blir nåra ungar endå.

Ellen95
0

Fanny: Är dom syskon eller är Emilo syskon med Engla?

ciss
0

Embla & Emilo är, som tur är, inte släkt. Det är min kanin Engla som är släkt med Emilo (de är syskon).

www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

#54 Men vf är inte Emlio långhårig? Dom är ju syskon.

ciss
0

#55: Eh, kaniner ser ju olika ut? Jag är blond men min brorsa är brunett? :S

www.frihetenskaniner.se

Elvis_chippi
0

okej :*