Kanin stampar
Ibland när jag ska ge min kanin mat eller kommer nära buren stampar han med bakbenen och springer och sätter sig i ett hörn. Det gör han också ibland när jag rastar honom. Är det för att han är rädd? I så fall vad ska jag göra för att han inte ska känna sig så hotad av mig? Tacksam för svar! :)
Jag vet nt! Men kan tro att han är hungrig så de e typ nått glädje stamp? Men prova o locka me godis o ropa hans namn så han vänjer sej ;) lycka till!
Älskar mina djur cleo,zigge,ozzi,kurre,findus,grållis,puttelina,kajsa...♥
Min hane gör alltid så när han är upphetsad eller liknande. Honorna gör det mest när dom är irriterade och revirskyddande. Tror det varierar lite från kanin till kanin!
Men om det skulle vara gladjestamp varför skulle han då gömma sig i ett hörn? :/
#2. Okej så du tror inte att jag 'skrämmer' honom?
#4 - Det kan vara så att han är lite irriterad bara, kanske vill han ha sin bur ifred liksom. Är så olika, tycker att alla kaniner stampar för minsta lilla nu för tiden haha.. Men jag tror inte att det är rädsla han visar, då hade han säkert visat något mer tecken på det. Kanske skakat lite eller visat att du inte får komma i närheten eller så.
De stampar för att de känner sig obekväma, småsura eller ser en fara komma (ex. rovdjur) för att således varna antingen sina fiender att inte komma närmre eller sin grupp att fly undan.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja han är aldrig arg på mig när jag kommer,eller visar ilska på något sätt, utan han ser mig komma, han stampar, springer iväg, jag går in och han kommer fram och hälsar.
#6 menar du att han ser mig som en 'fara' när jag kommer? Har är ju inte arg han liksom bara stampar. Eller?
#8 Kan vara att han inte riktigt känner igen dig på långt håll men när du kommer in i buren så är allting bra. Brukar vara så. Jag har några som göra så i hagen ibland för att de vet att när jag kommer är det dags att gå in och det vill de inte. ;) Men det går att träna bort, håll dig ofta runt buren/hagen, gå iväg, kom tillbaka, och så vidare. Lite varje dag så ska du se att han nog vänjer sig. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#9 - Men det är väll ändå inte alltid så att dom gör det för att dom känner sig hotade? Min hane gör nämligen så när han blir upphetsad. Han springer fram till gallret och stampar och kan skvätta lite liksom,
Min hane stampar när han är otålig t.ex. när han skall få mat.
Okej!
#11 Alltså generellt är det en varningssignal, men visst kåta hanar kan också stampa. :P
// Anka