Jättebajs?!
Hej! En av mina kaninungar har börjat bajsa bajsar som är lite större än en femmkrona. Vad har hänt? vad kan han ha ätit som gjort honom så dålig i magen? ingen av dom andra ungarna bajsar så stort…
"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"
Låter som nattbajs eller lite dålig i magen bajs, dvs blir tjockt bajs men mjukt så det kletar sig lätt eller plattas lätt. Har han ätit mycket gräs eller grönsaker?
Min lillasyster satt och matade kaninerna med kirsckol (stavning?) igår kväll och så har han väll ätit det gammla vanliga gräs, hö och pellets.
#2 Kirskål kallas det 🙂
det enda jag vet är att dom lättare får lösare bajs om kaniner äter mkt gräs och liknande nå mer kan jag inte hjälpa
l'm back
#2 Om han inte är van att äta det kan det orsakat det. Men jag tror som mer sagt att han kanske ätit för mycket gräs om han ännu är ovan eller kaninunge.
Skulle se till att hen inte äter gräs (o inte heller godis, färskfoder någon dag) utan bara hö o vatten tills magen är garanterat bra o bara vanliga hårda kulor.. O så skulle jag genast gå ut o kolla rumpan så det inte sitter något kladd där. Ifall det sitter kladd där så måste det tvättas bort ordentligt omedelbart o torka efter med handduk. Sedan måste rumpan kollas två ggr dagligen tills inget mer kladd. Annars kan det i värsta fall bli fluglarvsattack, vilket är rent ut farligt. Det är största risken med lite lös avföring för kaniner som går ute under säsongen för flugor…
ok :)