Dolt eller inte
Vad tycker ni? Ska Produktions delen vara dold?
Jag tycker inte det, ser ingen poäng med det.
Nya medlemmar kan lätt missa att den finns (även äldre medlemmar som missar den). Folk utanför som googlar frågor om produktion kommer inte in på den delen, vem vet vi kanske förlorat massa medlemmar för att de tror att de endast är kelkaniner på denna sajten. Dessutom tycker jag att de är löjligt att ha den dold som om de var något hemskt eller dåligt att ha kaniner som produktions djur. Argumenten om barn hör inte heller hit enligt mig, de finns mycket värre sajter de kan ta dig in på och är de ett såpass ungt barn att den inte förstår vad den klickar sig in på så har den inget på internet att göra.
Jag tycker att man borde ha en vanligt kategori för produktion och ha som tex. köp & sälj kategorin har (S)/(K) osv. så kan man ha antingen (P) eller (X) för allt som har med produktion och göra så ingen klickar av misstag.
Vad tycker ni? Ingens åsikt är fel och skulle uppskatta om de hålls god ton i tråden tillskillnad från de tidigare liknande trådarna om detta ämnet ;)
Som jag sa i den där andra tråden så tycker jag det är urlöjligt att den är låst. Men ändå vill man slippa idioter som försöker förstöra hela grejen med produktion.
Ja det med att markera att det kan vara känsligt innehåll eller så är en jättebra idé
//Joanna
Nog är det bra att ha den dold ur den vinkeln att många lätt kommer och förstör och kapar trådarna hela tiden annars.
Men visst har du rätt Bolten, men hur man än vänder på det så finns det alltid två sidor av ett mynt tyvärr😮
#1 & #2 Jo men behöver den inte ligga dold så har de inget att klaga på ;) Så länge man markerar rubriken med (P) eller (X) eller vad man väljer så har de ingen rätt att klara ;)
nån slags varning skulle nog vara bra (tex som #3 föreslår) men att den är låst gör att många (tex jag förut) missar den.
Däremot kommer jag nog köra kaninproduktionsfrågor på hållbar livsstil i fokus istället för att ha mindre risk att bli påhoppad där.
l'm back
#3 De har ingen rätt, men de klagar ändå
Lite OT men jag ansåg att det var riktigt respektlöst att klaga på produktionstråd så intensivt när man inte klagat på vegantråden som smutskastade köttätare.
//Joanna
#4 Jo de förstår jag men känns tråkig att byta forum för att man blir påhoppad här..
#5 Jo de är sant, men lär bli bättre om de blir mer accepterat med kaninslakt osv. Blir bara med Tabu av att dölja forumet som handlar om det.
Håller med fullt ut! De för ha en vegan tråd men en stackars medlem får inte skapa en tråd och fråga om Vilken ras? som är bäst till produktion utan att bli smutskastat (och alla andra som kommenterar och äter kött blir smutskastade det med) och de är helt galet i mina ögon..
För min del spelar det ingen roll. Bara man slipper folk som inte har i trådarna att göra mer än att klaga. :p
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag tycker att den ska vara dold 🙂
Är man intresserad av sånt, kan man ju få tillgång.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Så folk som inte är medlemmar? De har ingen aning om att den finns och då kan vi förlora medlemmar. Finns även gamla medlemmar som missat. Sen ser jag ingen vinning i att ha den dold, blir bara med tabu och konstigt i andras ögon ifall de till och med kräver en dold kategori. Snacka om att göra en höna av en fjäder genom att ha de dolt..
Detta är trots allt kanin iFokus, enligt beskrivningen en sida där man kan diskutera ALLT. Men det känns inte som det, när vi som är intresserade av produktion blir förvisade från den "synliga" delen :(
Tycker det snarare känns som diskriminering. Det är okej att starta vegantrådar, lägga upp osmakliga bilder i dessa, och hetsa mot de som inte tycker lika. Det är okej att förstöra de få produktionstrådar som hamnar "synligt" med personangrepp och liknande.
Samtidigt så är det okej att starta trådar om kaniner som inte lever ett bra kaninliv, med diverse skador… det om något anser JAG är hemskt och tar illa upp över. Men det är inget som hålls dolt :/
Nej, det är bara vi som anser att kanin i produktion är en bra grej som måste gömma oss för allmänheten…
Jag tycker att frågor specifika om slakt och avlivning (kanske även recept?) kan vara i den dolda delen. Helt enkelt för att de som inte är intresserade slipper se de inläggen och titlarna alls och vi slipper varningstexter eller att riskera att missa en varning. Den dolda delen finns klistrad nu så man lär inte helt missa den.
Men allmänna diskussioner om uppfödning, djurhållning, foder, försäljning av levande, raser osv borde vara öppna och inte behöva varningstexter. Då kan även de intresserade se att det finns ett produktionsintresse på sajten och hitta den dolda delen. Den dolda delen kan heta ''slakt'' stället för produktion.
För övrigt håller jag helt med #10. Diskriminering. Men jag är beredd att kompromissa så att de "värsta" ämnena inte ligger överst i listan av inlägg när en ny medlem kikar förbi. Då blir det lättare för dem att lite långsamt vänjas in vid tänket och känna in den accepterande miljön som i vart fall jag eftersträvar, innan de får upp slakttrådar på skärmen.
Sjukdom/vanvård skulle också kunna vara en dold del 😈
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Kan tillägga att något positivt med debatten är att jag plötsligt insett att jag inte är ensam eller ens ''en av ett väldigt litet fåtal'' härinne som håller på med produktion :) Vi verkar vara en del.
#9 Hur menar du för "dem som inte är medlemmar"? Menar du i kategorin?
Nu finns den ju fastnålad, just för att det inte ska missas 🙂 Innan vet jag att det var dumt att det inte var det, men nu är det ju fixat 🙂
Jag ser absolut inte det som att "göra en höna av en fjäder" genom att ha det dolt. Men alla ser vi det olika på saker och ting.
Och ska det inte vara dolt anser jag att det ska vara väl markerat om det handlar om hur man slaktar t.ex.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det går väl att göra så att produktionsdelen inte hålls dold och att det kommer en varningstext vad produktionsdelen kan innehålla innan man kan läsa andras trådar och sånt. Jag tycker inte heller den ska vara dold, tror många medlemmar missar den just för att den är dold. 🙂
Jag tycker bara inte att allmän skötsel av köttkaniner bör vara dold. Man bör kunna säga att man har köttkaniner och man bör kunna lägga ut annons om ''kaniner för köttavel eller kel'' i det öppna forumet. Som jag skrev i den andra tråden.. genom att helt dölja allt prat om produktion så ökar man bara klyftorna och skapar missämja istället för acceptans.
Men slakt kan gott ligga i en dold grupp där de ointresserade inte blir störda av det. Är resten öppet så lär intresserade hitta den delen också.
#15 Håller med dig i allt du säger. Jag förstår verkligen inte varför allmän hållning av produktionskaniner skulle vara mer "stötande" eller "opassande" än sällskapskaniner. Det här är trots allt inte sällskapskaniner.ifokus…
Det hela har blivit uppförstorat som bara den på sista tiden, för att någon har bestämt sig för att överreagera. Jag förstår att folk inte vill diskutera ren slakt i det öppna forumet, men allmänvård är inte opassande på något sätt. Jag tar mycket mer illa upp av de som lägger ut trådar om handikappade kaniner som de envisas med att ha kvar än att någon diskuterar köttraser.
Det som krävs är att Sajtvärd och Medarbetare bestämmer sig för om detta är ett forum för alla eller bara för sällskapskaniner.
De behöver vara strikta med att ta bort opassande inlägg - oavsett om det är tjafs för att någon söker köttraser eller köttfolk som spårar ur i veggo-trådar.. Kort sagt alla inlägg som bara handlar om att kränka (osynlig kränkning eller synlig) och tvinga igenom sin egen åsikt som den enda riktiga. Man får så klart ha olika åsikter men man måste inte gå in i en tråd som handlar om köttraser bara för att säga att kött är fel. Det är meningslöst.
Om sajtvärden anser att allmäna produktionsfrågor får synas i öppet forum och därmed vill främja acceptans mellan klyftorna, så måste hen jobba för det och vara strikt mot alla som skadar stämningen.
Om sajtvärden däremot anser att produktion i alla aspekter bör hållas dold och att det inte finns något att hämta hos varandra för de olika grupperna, att vi som har produktionskaniner ska fortsätta smyga i buskarna… ja då får hen helt enkelt vara strikt med det och flytta trådar som hamnat fel, ta bort inlägg m.m.
Jag saknar faktiskt Sajtvärd eller Medarbetare som tar ställning. Jag har inte sett något inlägg eller meddelande från Sajtvärd i frågan (letar främst efter något som är markerat att vara officiellt, med den gröna pluppen i inlägget, jag vet inte vilka som är Medarbetare här), förutom att produktionstråden blev klistrad… och jag undrar hur de tänker om saken. Det är de som utformar forumet och bestämmer dess inriktning. De har auktoritet att antingen fösa oss tillbaka till produktionsdelen och låsa dörren, eller säga åt motståndarna till produktionsuppfödning att de får knyta sin näve i fickan och skärpa sig. Men jag tycker att det är väldigt oklart vad de anser.
Även om man ska lyssna på medlemmarna så kan man inte lämna det helt öppet för oss att lösa problemet eftersom det räcker med en eller några få för att hålla en öppen strid och osämja hela tiden.
Kanin iFokus är givetvis ett forum för alla - ägare av sällskapskaniner, människor som föder upp för produktion, kaninhoppare, de som ställer ut och så vidare.
När produktionsdelen uppfördes gjordes den det i syfte att hålla samtliga diskussioner kring ämnet avlivning/slakt eller som på annat sätt kan upplevas känsligt i en sektion för sig. Det för att det finns medlemmar som inte uppskattar att läsa spekulationer kring olika avlivningsmetoder, t.ex.
Diskriminerande? Kanske. Onödigt? Ja, eventuellt. Det går alltid att vrida och vänta på saker och det går alltid att se sådant ur olika perspektiv. Vi kommer inte kunna lyckas genomföra något som faller alla parter i smaken, men givetvis är syftet att sträva efter det.
Min egen, helt privata, uppfattning i diskussionen är att det visst finns ett underlag för att hålla diskussioner kring produktion låst. Däremot kan jag absolut se era poänger och vad ni menar - och det är något vi verkligen tar i beaktande.
Vi får se var vår diskussion "bakom sajten" leder hän, och under tiden tar vi gärna emot förslag eller synpunkter. Sådant är dock allra bäst att ta via PM, eftersom det lättare kommer direkt fram till oss som jobbar med att vidareutveckla Kanin iFokus.
Om någon förändring sker kommer detta givetvis meddelas tydligt, så att det inte ska undgå någon.
Tycker inte det finns någon orsak att hålla produktionsdelen låst.
Däremot kanske det skulle vara en idé att starta en egen sajt åt antingen kelkaninsägare eller för dem som är intresserade av produktion. En öppen produktionsdel skulle säkert locka till sig fler medlemmar och skapa aktivare diskussion.
#19: Varför tycker du inte det finns någon orsak? Eller, hur är din syn på saken?
Enligt DivinA_NovA i äta-kaninkött-tråden har någon med befogenhet sagt:
"Det jag däremot vet, och kan ge svar på, är att trådar som rör kaninkött/köttproduktion/övrigt känsligt inom den ramen ska ligga under produktionskategorin. Jag vet inte om du i din fråga syftar till någon särskild tråd - men jag tycker det absolut kan finnas belägg att flytta tråden till en låst del med tanke på vad innehållet gått över till. Dock kan jag ställa mig tveksam till om då kategorin under namnet "produktion" är den rätta; och därav mitt förslag (som vi diskuterar bakom sajten) att införa en låst kategori med namnet "känsligt innehåll". "
Det känns som att det därmed verkar bestämt att allt som rör köttproduktion kommer vara låst även om det inte specifikt handlar om slakt och att den enda förändringen blir ett nytt namn. Vilket rimligtvis innebär att alla de inlägg jag gjort tidigare där jag visat min koloni eller pratat om den också bör låsas/tas bort/flyttas eftersom den innehar köttkaniner. De visar till och med bilder på köttkaniner.
Jag ska väl egentligen inte förhasta mig, men jag skulle vilja veta vart diskussionen bakom sajten är på väg och vart det leder.
#21 kommer man inte få fråga om burstorlek och liknande till köttraser kommer jag att lämna detta forum och skriva här istället.
Jag har ju bara Gotlandskaniner och jag vill inte skaffa små lurvbollar som det bara är tänkt att gosa med så får man inte prata om sina kaniner har jag väl inget här att göra gissar jag.
l'm back
#22 känner precis som dig, ifall de blir de nya reglerna så byter jag också forum, tråkigt när man varit aktiv medlem i hur många år som helst bara :/
Det lutar åt att sticka.
#24 jag kommer vänta på att värd m.m gör sitt val, däremot vågar jag inte publicera nå fler bilder på mina kaninungar (och jag som hade tänkt fråga om färg).
Fast jag kanske sticker ändå
l'm back
#25 Känner likadant och därför vill jag att de bilder jag felaktigt publicerat i den öppna delen ska flyttas.. tänker inte lägga upp bilder på ungarna som öppnat ögonen idag eller på den nya hagen jag bygger. Det handlar ju om köttkaniner.
Trist när de blir grupperingar på detta sättet, hopps innerligt att ni inte försvinner ifall Sajtvärd och Medarbetare för ett bra val. Vi vill inte förlora alla produktions medlemar :/
#27 Jag hade helst stannat, samarbetat, hållt produktions-nämnande på en rimlig nivå och valt känsliga ämnen i låsta gruppen. Men då krävs att moderatorerna stöttar oss när det kommer in medlemmar och kräver flytt av de trådar som faktiskt inte har detaljbeskrivningar av slakt och styckning.
Nu svarar jag från min mobil och reserverar mig för osammanhängande text, alternativt inte lika utvecklad som den varit om jag skrivit från dator. Utdraget i #21 var skrivet av mig. Det är dock ett utdrag, endast en del, av mitt meddelande som bland annat svarade på en fråga. Att antaga att vi kommer fortsätta ha det låst och att den enda förändringen blir ett annat namn är lite fel. Tidigare var det ett förslag - att fortsätta ha en låst del - men det innebar inte heller att det skulle vara "den enda förändringen". I dagsläget har diskussionen tagit en annan vändning och därmed ser tankarna idag lite annorlunda ut. Vi försöker ta hänsyn till medlemmarnas tankar och jag hoppas att alla kommer bli nöjda. Det känns även mycket tråkigt att det finns de som funderar på att lämna sajten. Givetvis förespråkar vi att alla ska vara här, de som håller på med sällskapskaniner såväl de som har kaniner för produktion. Det enda är ju att det finns medlemmar som tycker det är obehagligt att läsa om produktion, och det är något annat vi också får ta hänsyn till.
#29 Nu är jag hård, men jag tycker att det är obehagligt att medlemmar som Divina_Nova ska förstöra varenda tråd för oss och att de inläggen inte tas bort. Hänsyn till det, tack?
Får vi eller får vi inte diskutera burstorlekar??? Vem i ***** kan ärligt ta anstöt av en tråd om burstorlekar, bara för att det råkar vara till produktionskaniner?
Jag tar anstöt av burar till hoppkaniner, kan vi låsa alla såna trådar, eller flytta dem till en dold del? Utställning och den aveln tycker jag också är hemsk, så jag vill bara se trådar om kelkanins-avel. Jag kommer gå in i alla trådar med annan Avel eller hoppning och be er flytta tråden, det måste ju vara ok för så är det ju för oss..
Eller så skriver jag bara ''slakt'' i en tråd jag inte gillar, så måste ni flytta den för då¨har vi bytt samtalsämne.
#30: Jag ber dig, och övriga som känner sig träffade, att avvakta tills dess att vi presenterat hur vi kommer göra.
#31 Javisst. Jag avvaktar… jag kommer inte skriva något alls innan jag sett nya riktlinjer.
Dröj inte för länge, jag kanske glömmer logga in och kolla efter ett tag.