Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 4316 ggr
vevve89
0

Sne i ansiktet...

Idag tyckte jag först att Robin hoppade med snett huvud (snedskalle). Vilket ni vet INTE är bra. Men så var inte fallet, han är ju lite sne ibland sen operationen då han försöker titta med ögat som inte finns kvar. Tog ut honom i sele för att se hur han hoppar och han var hur pigg som helst och for runt som en galning. Balansen är ju inte den bästa alla gånger men det är för att han inte kan bedöma avstånd ordentligt och har lite dåliga muskler… (Inget han lider av)

Men han är sne i ansiktet, så börjar fundera på om det är fel på nerver i högersidan av ansiktet (den sidan där ögat är borta). Dregglar lite ur den mungipan och ser inte ut som normalt. Eller om det kan vara en hjärnblödning på gång…

Blir att ringa veterinär imorgon för att rådfråga lite (hoppas bara jag hinner) men han är annars som vanligt = sur som en bitter gammal gubbe! Äter gör han som en häst och har blivit rundare om magen på senaste.

Befarar dock OM det skulle vara någonting att det här blir det sista vi kan/vill/orkar göra för honom. Jag orkar snart inte med allt längre och det är såååå sjukt svårt att erkänna att vi kanske inte har så lång tid kvar tillsammans…

(Jag vill inte ha några predikor hit och dit nu, många här inne vet vad jag/vi har gjort för honom och hur dålig han har varit, ville bara skriva av mig lite)

En sne Robin;

En bild där han inte är sne i ansiktet;

[YukiOni]
7

Kan vara att en nerv i ansiktet tagit styrk och han fått "stenansikte" på på den hängande halvan? 
Bra att du ringer veterinären imorgon. Better safe than sorry🙂

Avundas vad du gjort för Robin, de flesta kaninägare skulle avlivat sin kanin om den varit i samma sits som din gammelman, men inte du. 
Världen borde ha fler som du, som är villiga att göra allt för sin vän! Kämpa på!❤️

vevve89
1

#1 Den sidan som hänger är den normala sidan,. Är den uppdragna som är konstig, kom jag fram till senare då han har ganska "bulliga" kinder. Är som att hela högersidan dragit ihop sig. Svårt att förklara! =/ Vänstersidan verkar helt normal medan han dregglar lite från höger.

Tack, det värmer. Skulle inte kunna ta bort min gammelman sålänge han har en chans. Vill att han i alla fall ska få en sista sommar, om han orkar. Dock tror jag inte att han orkar med en vinter till men det är några månader kvar. Sålänge han har viljan, livsglädjen och orken så kommer han få finnas kvar vare sig det är en dag, en månad eller ett år…

vevve89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på sne mun… Vet dock inte om d syns på mkt.

minaninar
0

Tandknas..?

Hur som håller tummar o vi hoppas på det bästa.

Och skulle aldrig predika för dig då jag vet att du gör så mkt för honom.

Men bra att ni kollar upp det. Kanske är det inte så illa som du befarar…

Vi tänker på er❤️

vevve89
2

#4 Tänderna har varit perfekt skick sedan förra sommaren men ja, han har haft problem med kindtänderna tidigare. Och det kan ju gå fort. Men han slutar äta direkt när hans tänder blir för långa. Tror inte det är tänderna den här gången. Och han har aldirg blivit sne förut pga det…

Det jag befarar är om det skulle vara någonting med hjärnan… Men även tänkt på nerverna i ansiktet som tagit stryk då han kan krocka ibland.

Tack! <3

vevve89
0

Påväg in till vet nu, hämtar upp Robin halvvägs från jobbet då mamma möter upp mig med honom. Blir akuttid då det var fullbokat idag.

vevve89
1

Han har en ansiktsförlaming i halva ansiktet. Började med vägning (han väger 1470), sen lyssnades lungor och hjärta av som lät bra. Efter det kollades öronen och tänderna som det inte var något fel på alls (tror hon misstänkte öroninflammation).

Han har antingen parasiter som orsakar det, en skadad nerv eller en infektion så blir antibiotika i 10 resp 30 dagar, mycket mat och kärlek.

Han fick även en b-vitamin spruta för att ge energi och aptit och kanske hjälpa honom att gå upp i vikt ännu mer!

Kan även säga att han är redigt förbannad efter dagens bravader. Hoppas jag lyckas fånga honom när det är medicindax. Möts troligtvis av stampande och arg blick!

Linda1977
0

Förstår att han är upprörd, hoppas att han snart är på bättringsvägen. //Linda

vevve89
0

#8 Jo han har all rätt att vara det. Och han visar det också genom att man inte får peta på honom under några dagar…

fossingen
0

#9 Min ena hona vart sne i ansiktet också, samt lite i nacken. Blev inte bättre med tiden, valde att avliva henne. Tog blodprover för Nosematos vilket påvisade negativt. Har även hört att pasteurella och tandproblem kan ge sne nacke.

Hoppas han blir bättre :)

vevve89
0

#10 Tråkigt med din hona! =/ vet du varför hon blev sne?

Han har varit lite sne sedan han opererade bort ögat och då kollar han snett för att försöka se med ögat som inte finns kvar. Men inte sne i nacken… det var bara jag som tyckte det såg ut så en kort stund. Jag är harig när det gäller honom;D hehe

Tänderna var det inga fel på denna gång, så det var det inte. Pasteurella har han inte trots att han bott med en pasteurellahona i 5 år. Hon blev dock förlamad i bakbenen och inte sne eller så. Men det yttrar sig olika.

fossingen
1

#11 Det började med att hon fick sin andra kull och de blev 3 ungar.
Vid 3 veckors ålder började ungarna dö med en veckas mellansrum för varje unge.
Jag var endast hemma och såg när sista ungen dog, så då såg jag symptomen.

Hur som helst så börja det med att jag kom hem och ungen låg ned i buren. Så jag kollade till den och pillrade lite på den eftersom den såg så deppig ut, då började den skutta, men hade huvudet på snedden och vinglade omkull hela tiden. Så i mina tankar visste jag att den skulle dö, men efter en liten stund börjar den gallskrika och får spasmer och vinglar omkull och kastar med huvudet, sen la den bara av.

Bokade kort därefter in tid hos veterinären med min hona eftersom hon var pyttelite sne. Veterinären tyckte ej det var märkbart och vi tog blodprover osv, sen hem igen, och veckorna gick och det blev bara värre och värre.

vevve89
0

#12 Usch=/

Robin var ngt uttorkad imorse så gav vatten i spruta och hoppas på att han börjar dricka. Blir att ge vatten under dagen också.

Han verkade även lite förvirrad (han är ju lite dement) och hade lite svårt att hitta i buren. Ska ge färskt gräs sen också så att han får i sig vätska därifrån… =/

fossingen
0

#13 Stackare :/ Hoppas han blir bättre. Du får ge honom mumsigt gräs :)

vevve89
0

#14 Jo hade tänkt det men regnar å åskar massa här nu… =/ Men ska ut å plocka lite sen iaf. =)

fossingen
0

#15 Oj då. Vi har också haft oväder två dagar i rad, massor med åska och regn, just nu regnar det bara.

vevve89
0

#16 här har det avtagit nu men ska dra löv från syrenen åt honom. =)

fossingen
0

#17 Mums! :) Skickar massor av styrkekramar till dig och honom :)

vevve89
0

#18 Tack! =)

Han har iaf ätit upp morgonmaten och åt ett par blad, han var inte så sugen just nu. Han har även suttit i den delen av buren där det regnat in. Buren är 2½x3m och han väljer hörnan där det regnat in. Smart! =/ Men han fick även lite mer vatten i spruta och är riktigt sur på mig.

[Rabbitte]
0

#19 Vad bra att han mumsat i sig lite, hoppas det håller i sig. Han ser lite tufsig ut; måhända att regnet bidragit😉sötnos!

vevve89
0

#20 Jo det är bra att han iaf äter, drickandet verkar vara sämre…

Jo, han var blöt över nästan hela ryggen, öronen och ansiktet så det är regnet som gör att han ser tufsig ut… Men inte ända ner i huden så han får självtorka.

fossingen
0

#21 Bra han har ätit lite.

vevve89
0

#22 Jo det är det. =)

minaninar
0

Jag har försökt förut o söka på nätet om syrén.. fått lite blandade intryck… en del säger det är dåligt andra att det är okej…

Asså att han har energi o va sur borde ju vara ett hoppfullt tecken..

Vi hoppas på det bästa! Och att han får tillbaka aptiten. Kan inte antibiotikan påverka?

Vad får han för något?

vevve89
0

#24 Han har fått syren hela sitt liv och inte påverkat negativt, han får inte ofta heller utan max 1-2 gång i veckan…

Energin har inte varit den bästa idag men har varit dåligt väder och då sover han mer… Men b-vitaminsprutan verkar inte ha gett någon effekt alls vad jag märkt. =/

Antibiotikan kan säkert påverka, idag har han varit väldigt trött. Han får Axilur och Bactrim (eller hur den stavas).

Axiluren får han 0,3 ml av och ska ha i 30 dagar. (2 ggr dagligen)

Bactrimen får han 0,9 ml av och ska ha i 10 dagar… (1 gång/dag)

minaninar
0

Googlade lite just nu… Bactrim har yrsel o trötthet som biverkning på människa iaf.. verkar det som vid snabbsökning..

Kanske kan ringa o fråga dem? Kanske kan du själv ge b-vitamin? Jag skulle ej våga utan o fråga men tror att b-vitamin är helt vattenlösligt o därför borde allt som ej tas upp kissas ur..?

Ifall han hade nån parasit eller så o de börjar dö av så kan det ju påverka också.. tror jag.

vevve89
1

#26 Kan mycket väl vara biverkningar han fått då av medicinen. Han är ju tröttare nu än för några år sedan men idag har han i stort sätt bara legat still. Han blev glad när han fick godis och vaknade lite då men sen la han sig nästan direkt igen för att sova. Huvudsaken är att han äter maten. Han har ju även varit lite uttorkad idag. Håller stenkoll på honom. Gett vatten ett par ggr idag, löv, trugat med godis och kollat till honom utan att göra något flera gånger. Men ja, är mest att han är trött. Inga fel på andningen eller humöret iaf. ;D

B-vitamin fick han i fredags och det skulle räcka ett tag (minns inte hur länge dock)

Men ska nog ringa och fråga om biverkningar imorgon om han fortsätter vara loj, idag är kliniken stängd vid den här tiden. Han har inte reagerat på mediciner tidigare men han får ju högre doser denna gång.

[YukiOni]
0

Antibiotika är uttröttande, speciellt för äldre individer. 
Hans kropp håller på och kämpa emot en sjukdom/parasit, som garanterat inte ska vara där. Ge det lite tid. 

Din Robin är en gammelman, men en sån kämpe! 
Se till att han äter och dricker, avlsagen cola (bara litegran) rekomenderade en god vän till mig(veterinär) att ge till sjuka kaniner under behandling för att de snabbt ska få i sig socker när de är för hängiga. 

Man kan även ge majsvälling, kanske vore det något?

vevve89
0

#28 Jo, men är ändå noga med att hålla koll;) Hoppas verkligen på att detta hjälper men kan inte låta bli att vara lite orolig. Är ju överdrivet harig som jag sagt tidigare;)

Äter gör han ju, iaf pelletsen och tuggat lite löv men inte sett att han ätit något hö idag. Godiset var dock väldigt välkommet (yoghurt-godis han får någon gång ibland)

Cola till kanin? Aldrig hört. Isf är det nog tur att han har en cola-beroende mamma;D som tyvärr har druckit upp colan… Näe men kan vara värt att testa om han fortsätter vara loj/blir hängigare

Tack för tipsen.