Lite frågor, hjälp!
Hallå alla kaninägare! Jag har lite frågor ang. min kanin Pärlan.
- Hon gnager på allting. Finns det något att ha i buren som inte är farligt om hon gnager på??
- Vi har gett knäckebröd typ varje dag, jag visste inte att det är farligt! Vad händer? Vad kan man ge istället utom vanligt foder?
- Hon är inte alls tam, utan bara bits när man försöker klappa henne. Hennes klor är jättelånga, men det är ju omöjligt att klippa dom när hon bara hoppar iväg/försöker bitas hela tiden… Hur ska vi göra?
Kramar från oss :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
1. Grenar. Bra gnagarmaterial 🙂 Och trähus/träsitthylla, är inte farligt om de gnager på, så länge det är omålat eller målat med giftfri färg.
2. Knäckebröd är OK att ge som godis ibland.
Mina får bara hö, pellets och nu då gräs, maskorsblad mm utifrån. När vi ej kan plocka ute (t.ex på vintern) får de grönsak 1-4 gånger/vecka lite olika.
3. Gällande kloklippning: Om en håller henne och en klipper, brukar det gå bra. Ev, vira in henne i en handduk.
Hur gammal är hon? För det är inte normalt att en kanin bits hela tiden. Hon kanske har ont eller så?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack för svaren. Hon är ungefär 3 år. Sommaren vi fick henne kunde vi ha henne i koppel utomhus men sen kom vintern och då blev hon såhär. Det kan ha varit eftersom vi inte var med henne lika mycket på vintern som på sommaren. Men alltså det går inte att klippa klorna, då försöker hon bara bitas! Hur ska vi göra, för klorna är VÄLDIGT långa.
Du kanske kan få hjälp med kloklippning, vissa djuraffärer (tror arkens zoo har) klipper klorna om man har svårt för det. Vet dock inte vad det kostar… Men har ni inte klippt hennes klor på 3 år då? o.o
Ge henne pinnar :) Tror inte knäckebröd är farligt, bara man ger för mycket. Liten bit någon gång ibland. Du kan variera med tex. Torkatd frukt eller grönsaker, men det går lika bra att ge färskt! :)
Menade-bara man INTE ger för mycket ^^
#2 Testat det med handduk då? Eller bra handskar?
Annars för vissa bra veterinärer det eller vissa djuraffärer (kolla dock så dem verkligen är bra) 🙂
#3 Ja, kanske det, eller tror ni att veterinärer kan hjälpa till? Hon kan ju inte gå runt och ha jättelånga klor. Tycker synd om lilla Pärlan😕
Jag kan även säga att hon morrar när man ska ge mat m.m.
Veterinärer och djuraffärer brukar klippa klor.
Om ni inte har klippt klorna på henne sen i somras så är det rätt akut.
Jag hade tagit denna kanin till veterinär för att utesluta att hon har ont nånstans.
Min pappa ska ringa veterinären imorgon (måndag) så vi eventuellt kan åka in med henne där så veterinären kan klippa klorna.
Men tror att hon isf skulle behöva något lugnande hos veterinären, så hon inte biter dom!
Ang. transportbur. Hon har aldrig varit i en transportbur innan, tror ni att hon får panik i den eller?? Har ni några tips?? :)
Kramar från oss!
Putt*
#12 Du behöver inte putta tråden samma dag som det skrivits i den🙂
#11 Testa lite hemma först, brukar gå bra. Aldrig varit med om en kanin som fått panik i transport 🙂
#13 Okej, tack.