Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4588 ggr
Zabbio
5

Använder ni Stalosan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte kolla hur många här inne som använder  Stalosan eller liknande i burarna :)

Jag har det i min koloni för att undvika sjukdomar (coccoidia tex) och hålla en bättre hygien. Mockar ur ca en gång i veckan och strör på ny halm i kisshörnen vid behov.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Stephanie
0

Vad härligt det där såg ut! Skulle jättegärna vilja se fler bilder om du har! :)

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zabbio
0

Summerdogs
0

Åå vad fint du har det :D

Zabbio
0

Tack så mycket :)

Men åter till frågan - använder någon Stalosan  eller liknande? :)

[nneo]
0

Yes I do. 😉
Fast vet inte om det gör så mycket med tanke på att jag ändå städar ur burarna varje dag under de varma månaderna. Men använder det gör jag iallafall!

valorous.kid
2

Vad är stalosan??? :/

Zabbio
0

#6 En mix av fosfater och mineraler/metaller som minskar smittspridning utan att vara giftigt :)

http://www.granngarden.se/product/stalosan-f-8-kg-

[Bolten]
0

Jag ska börja göra det =) Har en vän som använt det länge och är nöjd så ska också testa =)

[RC1393]
0

TS; Supermysig "bur" du har till dina kaniner!

Har själv inte använt stalosan, men det låter absolut intressant att testa. Visste inte ens att det fanns förrän för någon vecka sedan bara😃

Zabbio
0

#8 Vi  har använt det till hästar på skolan förr i världen men tänkte aldrig på det till kaninerna förrens jag såg att en annan kaninägare skrev om det :)

Drygt är det också, 8kg lär räcka närmare ett år hos de flesta.

#9 Tack :)

valorous.kid
0

Jamen VAD är det ;) hö? Små piller? :3

[Bolten]
0

#11 Pulver :)

DivinA
0

Snyggt du har hos dina kaniner!

valorous.kid
0

#12 okej :)

tlover
0

hur använder man det? lät intressant både för kaninburar och hönshus

l'm back

[Bolten]
0

#15 strör de på bottenströet :) Googlar du får du fram en del info om det och så =)

tlover
0

Läste i ett annat forum att man kan använda foderkalk istället, nån som testat det?

Båda lät intressant i alla fall ska forska mer.

l'm back

Zabbio
0

#17 har haft foderkalk i hästbox men stalosan har varit effektivare och drygare :) med tanke på hur länge det varar känns det inte lönt att använda kalk istället.

zezagena
1

" Fosfater o metaller !  giftfritt..? tar ju kål på flugor/ägg..😮 tycker såpatvätt o ev citronsyra och sedan torvströ funkar prima för mej 😉

fossingen
0

Japp, här används Stalosan flitigt till alla djur 🙂

Zabbio
1

#19 metallerna koppar och järn. Det finns även stalosan som sårsalva :) den dödar inte några organismer men påverkar miljön så att äggen inte kläcks och smittrycket därmed inte stiger. Solsken har samma effekt. Torka också har jag för mig. Efter 40 år har inga rapporter om biverkningar eller skador kommit in. Jag vet en häst som fick smak för det och slickade i sig all stalosan den kom åt - den mådde toppen ändå. Så jo.. det kan nog klassas som giftfritt :)

[00emi07]
0

Hur använder man det?

fossingen
0

#22 Man strör ut det på kaninens underlag.

zezagena
0

#21 så bra :) för er som anv det

valorous.kid
0

Var kan man köpa det? Och hur mycket kostar det?

Ljusta
0

Använder det och är nöjd :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

Jag använder det, inte i de 2 uteburarna ännu men nu vid nästa städning ska jag strö det 🙂

#26 Granngården har http://granngarden.se/product/stalosan-f-8-kg-

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabbio
0

#25 Granngården :)

Jag hittade det några tior billigare i den lokala lantmanna-affären också :)

150-180kr, 8 kg. Det går åt 50gr per kvadratmeter per vecka, så 8kg räcker i nästan ett år om du har 4kvm som du behandlar. Jag har det bara i toaletthörnrna. Ibland blandar jag lite i sanden i kolonin också, för säkerhets skull.

valorous.kid
1

#28 ska kolla det ;) kanske köper :P

Zabbio
1

Jag vill att denna tråden flyttas till Produktionsdelen eftersom den visar bilder på köttkaniner och deras bur.

valorous.kid
0

Va? #30

[Bolten]
0

#31 Medlemmar kan bli stötta för att de finns något som har med produktion att göra som syns.

Zabbio
0

Bilden i inlägg #0 är produktionskaniner. Det finns medlemmar som inte tycker om att höra om det och som påpekar det i alla övriga trådar där burstorlekar för lantraser exempelvis efterfrågas.

Sen vet  vi ju inte vart detta leder, jag har ju Stalosan till köttkaniner så det kanske inte bör nämnas för sällskaps och utställnings öron. ;)

Jag borde startat denna tråden inne på produktion istället.

(och det verkar tyvärr så att det inte finns någon kunskap att samarbeta kring mellan sällskapsdjur och produktion så jag känner inte för att alla ska kunna se detta, de kan ta anstöt.)