Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1874 ggr
[Måra]
1

Kaninhoppnings regler?

Hej jag undrar vad som gäller när man kaninhoppningstävlar. Vad det finns för regler, hur räknas poängen, vad händer om man river, får man avdrag om man tar upp kanin och sätter dem framför hindret om den tvekar och går undan?

iWontBite
4

Du har en viss tid på dig att ta dig från starthindret till målhindret (du nåste vänta på att få ett varsegod innan du startar) och rivningar, lyft över ett icke rivet hinder, plask i vattengrav, tramp mellan bommarna (i marken), tre korrigeringar, tjuvstart och något mer jag inte minns ger ETT fel var. Korrigeringar finns inte med i lätt och miniklass, men det är när du flyttar kaninen så een får ny ansats mot ett hinder (som när den går undan, ja) och händer det tre gånger under samma lopp så får du ett fel. Domaren kommer ropa upp hur många korrigeringar du har. Du ska ta dig genom banan med så få fel som möjligt, och inom den utsatta tiden annars blir du utesluten (oplacerad). Den kaninen med minst fel vinner, har flera kaniner lika många fel så vinner den med snabbast tid. Du kan läsa mer på Kaninhoppning.ifokus :) Kolla artiklarna

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

WhiteWolf
2

Det sista som ger ett fel är om du själv går över ett hinder, rivet eller ej.

iWontBite
2

Empa - Nej, det sista som ger ett fel är snedhopp (dvs att en kanin hoppar över hinderstödet och landar vid sidan av hindret istället för bakom. Det är inte så vanligt förutom vid vattengravar 😃 )

Att kliva över hinder upprepade gånger ger officiellt varning före uteslutning. Jag kollade till och med upp det nu för jag var inte säker på vad "straffet" var haha.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015