Färghjälp, vilt?
Jag behöver lite hjälp att reda ut en sak ang viltfärger, det kan väl ändå inte ligga dolt?
Jag har fått en kull som gör mig gråhårig i förtid, det skulle bli japantecknat, men icke, fine tänkte jag, men nu ser två av ungarna viltgrå ut, och en viltblå?
Ingen av föräldrarna har några viltfärger i stammarna så långt jag kan se och vet om. Och nu kom det här, haha. Börjar fundera på om honan haft en "älskare" vid sidan om 😉(Hur nu det skulle gått till, finns inga vildkaniner här och hon är aldrig ute utan uppsikt, alla mina hanar är japantecknade osv..)
Om dom nu inte "kan" vara viltgrå och viltblåa, vad i hela världen kan det då vara? Resterande två ungar i kullen är ljusa, men det är mitt nästa bekymmer..
Helt korrekt. En kanin kan inte bära Vilt utan måste vara vilt. Däremot kan ju din japantecknade kanin vara viltjapan :)
Om du skriver ut stammen på modern och fadern så kan jag hjälpa dig :) Ta även bilder på ungarna.
PM'ade stammen till dig :-)
Det verkar som om din hona är viltjapan. Eller är honan japan? Två japan kan inte ge viltgrå eller viltblå…
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Honan är Japantecknad Svart/vit med bara japan svartvit och blåvitt i stammen.
Hanen är född här och så långt jag haft den linjen har det aldrig kommit vilt eller liknande.
Blir lite lätt gråhårig, ja 🙂
Äkta japan svart/vit brukar i regel vara vilt (achiachi bjbj C_ D_ G_) då den enfärgade varianten i regel får en tydlig mask, vilket inte är önskvärt på utställning. :)
Är hanen också japan?
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
Honan är Japantecknad Svart/vit achi_ bj_ C_ Dd gg
Hanen är svart A_ Bb C_ Dd gg kan bära am
Blir med den stammen:
A_bjb_C_D_gg Gul/svart japan
A_bjb_C_dd_gg Gul/blå japan
A_B_C_D_gg Svart
A_B_C_dd_gg Blå
Bär hanen på Zobel kan det bli:
achiam bjb_C_D_gg Vit/svart japan
achiam bjb_C_dd_gg Vit/blå japan
achiam B_C_D_gg Svart (enfärgad chinchilla)
achiam B_C_dd_gg Blå (enfärgad chinchilla)
Säker på att honan är enfärgad?
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se

#7 Vad har honans föräldrar och mor- och farföräldrar för färger? Viltfärger kan ligga långt bak på japantecknade kaniner!
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Spännande, jag kan inget om färger eftersom det inte är viktigt hos gotladskaniner (förutom brokad-brokad då) men i höstas hade vi en kull där två blev vilt (vilt brokig och viltgulbrokig) men mamman var japan (gul/svart) och pappan "Pearl egern brokad".
Jag visste inte att det inte "kan gå" men då gissar jag att mamman hade lite vilt i sig.
l'm back
Inte helt ovanligt att japan är viltfärjade. Min jaoantecknade är viltfärjad.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag har kollat igenom stammen, finns inget vilt på någon, men japanerna kan ju vara vilt.
Japan svart/vit ÄR en viltfärgad variant, en enfärgad japan svart/vit kan inte ställas ut då den har MASK! Så är detta en utställningsbar kanin, vilket det tyder på med tanke på färgerna i stammen, så är den VILT.
#13 Det har du helt rätt i, men den enfärgade vit/svart är också godkänd men kan få mask och därför är viltfärgade mer användbart.
Vet dock inte om det var härstamningsbevis eller en riktigt stamtavla kaninen hade. :P Är det med stamtavla är vilt mer troligt.
#5: Enfärgade (vitbaserade) japantecknade med dubbla japananlag (bjbj & gg) får inte mask. Zobeljapaner däremot får mask.