Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 2489 ggr
[lucke]
1

Fint/roligt sele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt lilla troll har gnagt sönder sitt fina sele i ett obevakat ögonblick😕Rabb-it som selet kommer ifrån ligger tyvärr på is, men finns det andra tillverkare av lika fina selen? Gärna med snabbknäppning. Roliga mönster, motiv, färger, nitar etc gillas👍Ska kolla i djuraffärer också, men det brukar inte finnas så mkt spännande där… tips? emottages🙂

Fridaaaa
1

Tallbackens, kollat där?
Dock ej snabbknäppe. Finns på facebook 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lucke]
0

#1 Tack för tips?, men jag har inte Facebook…

Northernlights KU
0

Har sett att det finns lite olika H-selar med snabbknäppning på DjurMagazinet som även säljs via vissa internetbutiker.

Själv har jag bl.a. köpt en svart och en blå (finns i rosa och röd också?) med rosa och vita hjärtan på, med en helt okej kvalité (har hållit bra hittills iaf 😉). Och så har jag en annan som är rosa (finns i svart också, kanske fler färger?) med vita döskallar på. Ett måste för alla tuffingar 😃

Vill du ha en sele med nitar, stenar, stjärnor eller annat "bling" kan jag rekommendera www.gnagarboden.se. Deras selar har förvisso inte snabbknäppning vad jag vet, men är gjorda i skinn/läder och har en mycket bra kvalité 😍

Sen finns ju Tallbackens selar och koppel också, har ingen hemsida vad jag vet men finns på Facebook. Där finns det selar i all världens färger och mönster, och du kan få selen i princip vilken storlek som helst. Har dock inte snabbknäppen heller, av vad jag har sett.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

[lucke]
1

#3 Hm, jag får kolla runt i djuraffärer- har inte tittat efter just kaninselar där. Det rosa med vita dödskallar skulle passa min gosse👍Jag ska kolla Gnagarboden också. Har som sagt inte Facebook så kan tyvärr inte kika på Tallbackens selar. Tack för dina tips?!🙂

Northernlights KU
1

Efter lite googlande fann jag det här: http://www.propet.se/kaninsele-doskallar-p-142-c-196.aspx

Och Gnagarboden hade visst också selar med snabbknäppe, bl.a. dem med hjärtmönster: http://www.gnagarboden.se/kaninsele-p-184-c-360.aspx

Det finns säkert fler internetbutiker också om man googlar/söker runt lite. Hoppas du hittar någon som passar 🙂

[lucke]
0

Kan det funka med sele för kattungar åt en smal Dvv tro🤔? Det här rosa var ju rätt fint: http://www.crtzoo.com/kattsele-p-2258-c-429.aspx

[lucke]
0

#5 Både dödskalleselet och det med hjärtan är fina🙂Undrar dock hur de är i storleken åt min kanin🤔. Han är rätt smal nämligen, hade stl S i selet från Rabb-it trots att han nu är 9 månader fyllda…

Northernlights KU
0

#6 Skulle kunna fungera, beror ju lite på hur små kattungar dom syftar på 🤔 Den ser ut att kunna passa en smal dvv, men det är givetvis omöjligt att säga säkert bara utifrån bilden, bl.a. ser man ju inte hur långa hals- och magremmarna är.

[lucke]
0

#8 Tänkte även på dödskalle och hjärtselena, hur de är i storleken? Jag har mätt honom med måttband men hoppas att selmåtten står på förpackningen också…

Northernlights KU
1

#7 Har mätt mina;

Döskalleselen: Remmen mellan hals- och magrem 8cm, halsrem 18cm som kortast inkl. spännen, så ca 1,5cm kortare när den är knäppt, magrem 27cm som kortast, ca 1,5cm kortare knäppt.

Hjärtselen: Remmen mellan hals- och magrem 8cm, halsrem 17cm som kortast inkl. spännen, så ca drygt 1cm kortare när den är knäppt, magrem 26cm som kortast, ca drygt 1cm kortare knäppt.

[lucke]
1

#10 Tack🌺

marithaj
2

Gullvikens kaniner tillverkar jättefina selar:

http://www.gullvikenskaniner.se/sele.html

Om man klickar sig vidare på "inspiration och exempel" på den sida jag länkat till kan man kika på bilder på selar i massor av roliga kombinationer av de tyger som finns i sortimentet. 

Man kan även "blinga" selen med nitar och glitterband om man känner för det, hehe!😃

[lucke]
0

#12 Tack för tips?, ska kolla där🙂

[lucke]
0

#10 Ska ev iväg och kolla selen imorrn. Har mätt min smalis- han är ca 16 cm runt hals och 26 cm runt magen (där han är som smalast)- tror du dödskalleselen kan funka?🤔

PrinzeZz
0

jag gillar gnagarbodens selar, dem är ungerbara

men vill du ha snabbknäppen kan du kanske hitta något roligt på den här sidan http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=index&cPath=442_9

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Dvärgvädur
0

Tycker denna är rolig från gnargarboden :)

http://www.gnagarboden.se/union-jack-p-427-c-402.aspx

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[lucke]
0

#15 Tack för tips? om Sea👍Gillar bla detta: http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=volymc_product_info&cPath=443_1338&products_id=7089

#16 De har fina selar🙂är dock främst ute efter snabbknäppe eftersom nån inte har så mkt tålamod med att bli selad😃

PrinzeZz
0

#17 den kan jag säga direkt har väldigt långt ryggband, vill absolut inte låta negativ men den selen sitter inte alls bra på vanliga dvärgkaniner, är det en stor ras du har kan den säkert passa men den är inte bra till dvärgkaniner.

[lucke]
1

#18 Jag har en Dvv så då är den nog olämplig. Ska ta med ett måttband + hans gamla sele till affären för jämförelse👍

[lucke]
0

Lupine hade ju himla fina selar😍 (dock för katt)…
http://store.lupinepet.com/h-style-harnesses/

PrinzeZz
0

#20 kattselar brukar passa, är just ryggbanden som brukar kunna vara lite för långa 🙂

[lucke]
0

#21 Hans gamla sele är bara ca 5 cm i ryggbandet (uppskattar jag) så jag får isf kolla selar för kattungar🙂

Northernlights KU
0

#14 Ja, då borde det ju gå bra, selen ska ju inte sitta supertajt heller. Ett par fingrar mellan selrem och kanin brukar väl vara det som rekommenderas, så då kan ju remmarna vara typ en cm längre än kaninens mått så att säga.

#18 Det var ju faktiskt en smart idé att ta med gamla selen som passade och jämföra i butiken. 👍

[lucke]
0

#23 Idag har jag kollat massa selen och faktiskt köpt ett som visade sig sitta perfekt- dessutom lika i mått med hans gamla sele👍(Ja, det var super att ha med hans gamla sele att jämföra med🙂) Det blev ett lila med silvertassar/reflexer för 95 kr. Får se om jag köper ngt mer sele framöver. Jag såg dödskalleselena (i svart, rosa och rött tror jag det var) men det stod "one size" på det och jag såg att det var alldeles för stort för min kille😕

När jag kom hem provade vi… (på två av fotona har han både nya och gamla selet på för att jämföra)🙂

[lucke]
0

Såg även ett sele i affären som såg ut så här: http://www.zoosajten.se/kaninsele-med-en-knappning-p-623-c-193.aspx Sitter de bra på & är bekväma för kaninen tro?🤔

Fridaaaa
0

#25 Har testat den modellen. Kaninen tog sig lätt ur den, trots att den var bra åtspänd osv, plus att kaninen ej uppskattade den ^^,

[lucke]
0

#26 Hm ok, då ska jag inte köpa en sån. Tyckte den såg lite märklig ut…

Fridaaaa
0

#27 Ja jag gillade inte den i alla fall 🙂

[lucke]
0

#28 H-sele kanske är den mest rymningssäkra modellen?

Northernlights KU
0

#24 Tjusigt! Din lilla kille klär i lila 😉

Fridaaaa
0

#29 Jag har testat: H-sele, bogsele, sådan du länkade till och sådan "västsele" eller vad man ska säga. Jag föredrar h-sele, dock tar sig min ena hona ur sin om hon försöker tillräckligt eller "rycker till" på visst sätt, så vet inte riktigt vad jag ska ha för sele till henne 😮

[lucke]
0

#30 Han tackar😃

#31 Nätvästarna verkar väldigt osäkra- köpte en sån till råttorna innan jag visste bättre, den ligger oanvänd😟. Min kille skulle kanske också ta sig ur selen om han krumbuktade tillräckligt mkt, samtidigt vill man ju inte spänna åt för hårt…😮

Fridaaaa
1

#32 Ja beror kanske på kvalitén osv men den jag hade var skit, gick sönder lätt, knäpptes upp lätt osv 😮

[lucke]
0

#33 Usch vilken mardröm om ens kanin tar sig ur selen när man är utomhus😮

Fridaaaa
0

#34 Ja hade inte varit så bra, ialla fall inte 2 av mina 5 kaniner, de andra 3 är inte så farligt, ganska lätta att ta, men Smilla & Ella är inte det :/

[lucke]
0

#34 Vi har inte varit ute i sele än, det ska bli spännande att se hur han beter sig i den stora vida världen som inte är hans revir🙂

Fridaaaa
0

#36 Kommer nog gå bra ska du se 🙂 Spännande 🙂

[lucke]
1

#37 Ja hoppas🙂Kommer att fota den stora dagen😃

[lucke]
0

Helt glömt bort, men i början av maj var vi iaf ute för första gången i sele… Mkt poppis förstås, det enda abret har varit alla fästingar😡

marithaj
0

Åh sicken stilig grabb! Han ser ut att vara supermysig😃

[lucke]
0

#40 Tack🌺Ja, han är riktigt kelig och mysig😃