Ögon som klibbar ihop
Fyra av mina kaninungar som blev två veckor igår har ögon som klibbar ihop sig hela tiden. Jag tvättar med koksaltlösning varje dag och det blir bättre. Efter några sekunder är ögonen öppna helt. Men de klibbar ihop sig igen efter några timmar. De är även väldigt röda runt ögonen. När jag rör vid dem så vill de gärna klia sig så det är ju någonting som irriterar dem.
Jag städar buren ofta och byter ut allting så det borde inte vara för att det är orent. Städade även ut bomaterialet (som de ändå inte ligger i numera) idag och la in nytt spån, halm och hö. Ska se om det hjälper.
Jag har sju ungar varav fyra är dubbelmanade och det är just dessa som ögonen krånglar på. De övriga tre ungarnas är jättefina och helt öppna. Så kan det ha någonting med det att göra? Har aldrig haft dubbelmanade innan och inte heller ungar med problem med ögonen så det kändes som ett konstigt sammanträffande denna gången.
Finns det någon bra salva jag kan köpa och sätta runt ögonen för att det ska klia mindre? Ser så plågsamt ut när de kliar sig.
http://pillasddv.weebly.com/
Puff
Det kan vara en varinfektion, hade en kanin som fick det.
Åk till veterinären då kaninerna behöver ögondroppar m. antibiotika.
Inåtvända ögonfransar, hur ser man det? Den ena kaninungen har fått problem med sitt ena öga igen trots att det varit ok efter daglig tvättning med koksaltlösning. Jag såg igår att det klibbat ihop och tvättade det med koksaltlösning. Nu såg jag även att det blivit en grå fläck mitt i ögat. Jag har kollat närmare på ögat men kan inte se något annat konstigt än att där är lite päls som ligger väldigt nära ögat. Ögat är ju även lite svullet nu av irritation vilket gör att det blir svårare att se hur ögonfransarna egentligen sitter.
Jag ska kontakta veterinär imorgon och se vad han tror. Jag är så rädd för att det ska vara inåtvända ögonfransar. Har läst att detta bara kan åtgärdas med operation. Hur mycket kostar en sådan operation? Skulle ni gjort en sådan på en 3 veckor gammal kaninunge?
Självklart vill jag göra det men pengarna spelar ju också stor roll. Speciellt när det handlar om en kanin jag inte själv ska behålla. (Vilket jag är beredd på att göra ifall den nu är blind och ingen annan vill ha den).
2 av mina långhåriga kaninungar hade också problem. Allt du behöver göra är att badda med vatten på en bomulls tuss när det behövs. Så länge vätskan som rinner är genomskinlig och inte vit/gul så är det ingen fara. På en av ungarna fick jag klippa bort några enstaka härstrån som alltid vek sig in i ögat. Tror inte att det är så allvarligt som du tror men om du är orolig är det bättre att du kontakta veterinär och rådfrågar. Att operera en kaninunge på 3 veckor skulle jag inte göra. Kaniner är i vanliga fall väldigt känsliga för att bli sövda och en såpass ung o liten skulle förmodligen inte klara av det. Ögonen rinner eftersom de är långhåriga som mina var. De korthåriga hade jättefina ögon!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Många småbebisar kan också vara dammkänsliga, så du kan ju pröva byta till typ toalätt istället för spån? Just i den buren
//Joanna
Som #5 sa, tror dem kan vara lite dammkänsliga. Men det kan ju lika gärna vara något annat så jag skulle kontakta veterinär. Lycka till med dom små kaninerna! :)
Det kan ju vara något ögonfrans som irriterar ögat. Jag skulle behandla med koksaltlösning och noviform (finns på Apoteket, är mot ögoninflammationer på människor men fungerar även på djur).
Den grå fläcken är nog en skada av ett hårstrå/ögonfrans, har själv en unge som fick in en ögonfrans i ögat och fick en grå fläck. Behandlade med koksaltlösning och noviform i en vecka (dock skulle jag nog egentligen kunnat behandla en vecka till), idag vid 8 veckor är skadan kvar men har minskat bra. Ungen vänder ofta det skadade ögat mot mig, så den kan ju se på det.
Ögat ser mycket bättre ut idag, även igår. Jag klippte bort en del päls som var närma ögat för att undvika att den kom in i ögat. Jag tvättar fortfarande med koksaltlösning och sätter på noviform. Ögat är fortfarande svullet en aning men inte alls lika mycket som tidigare. Så jag hoppas att även svullnaden kan ge med sig snart för hon vill inte gärna ha ögat öppet vilket jag antar beror på svullnaden. Den grå fläcken verkar ha minskat lite i storlek men den finns ju kvar. Hon låter mig inte gärna kolla på den. Hon har ju lärt sig vid det här laget att jag antingen tvättar ögat eller lägger i salva då jag är och pillar vid det så hon håller det nästan jämt stängt då jag är i närheten. Stackarn.
Jag har försökt kolla lite och det verkar som om hon ser lite med det i alla fall. Men det kanske bara är som jag inbillar mig. Det andra ögat är ju som sagt hur fint som helst så hon kommer inte bli helblind.
Här har vi en nytagen bild. Det ser ju fint ut om man jämför med förra bilden. Vill ta en bild på hennes grå fläck men hon vägrar ha det öppet :P